Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-271/12-2/IM
z 5 czerwca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-271/12-2/IM
Data
2012.06.05
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
faktura
księga przychodów i rozchodów
księgowanie kosztów
zakup
zestawienia rozliczeniowe
Istota interpretacji
Czy zgodnie z rozporządzeniem jest takie księgowanie przez biuro rachunkowe prowadzące firmę Wnioskodawcy od 2011 roku zbiorczych zestawień miesięcznych w PKPiR dla poszczególnych samochodów na zakupy paliw, gazu, oleju itp., które to zakupy potwierdzone są fakturami VAT?
Wniosek ORD-IN 500 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 13 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości księgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 13 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości księgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. W ewidencji środków trwałych firmy Wnioskodawcy są dwa samochody ciężarowe zakupione w 2008 roku, oraz od grudnia 2009 roku na podstawie umowy leasingu operacyjnego użytkuje 6 samochodów posiadające świadectwo homologacji samochodu ciężarowego (tzw. samochód z kratką o ładowności 505). Do końca 2010 roku koszty zakupu paliw, oleju, gazu itp. księgowane były w podatkowej księdze przychodów i rozchodów bezpośrednio na podstawie faktur zakupu. Od 2011 roku koszty zakupu paliw, gazu itp. do ww. samochodów są księgowane na podstawie tzw. zbiorczych miesięcznych zestawień dla samochodów używanych na potrzeby działalności gospodarczej dla każdego samochodu oddzielnie. Z takich zbiorczych miesięcznych zestawień na koniec każdego miesiąca księgowana jest kwota wydatków netto jedną sumą z każdego zestawienia. Pod takie zestawienia miesięczne podpięte są faktury zakupu dla danego samochodu. Zestawienia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 3 nazywane są jako dowody wewnętrzne. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy zgodne z rozporządzeniem jest takie księgowanie przez biuro rachunkowe prowadzące firmę Wnioskodawcy od 2011 roku zbiorczych zestawień miesięcznych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dla poszczególnych samochodów na zakupy paliw, gazu, oleju itp. które to zakupy potwierdzone są fakturami VAT... Zdaniem Wnioskodawcy, zakupy na ww. pojazdy potwierdzone fakturami zakupu VAT powinny być księgowane na podstawie tych faktur bezpośrednio do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a nie kwot wynikających ze zbiorczych miesięcznych zestawień sporządzonych na podstawie tych faktur. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. W myśl art. 24a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwanej dalej „księgą”, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami. Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać dokument, aby mógł stanowić podstawę wpisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zgodnie z § 11 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia, podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy. Przy czym, za niewadliwą uważa się księgę prowadzoną zgodnie z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do wzoru księgi. Oznacza to, iż realizując powyższa zasadę, w określonych sytuacjach podmiot zobowiązany jest do dokumentowania transakcji gospodarczych dowodami właściwymi dla tej transakcji określonymi przez przepisy cyt. rozporządzenia, w sposób wskazany w rozporządzeniu. W myśl § 26 ww. rozporządzenia, zapisy w księdze dotyczące wydatków (kosztów) są dokonywane na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16. Stosownie do treści § 12 ust. 3 powołanego rozporządzenia, dowodami księgowymi są:
Natomiast § 13 ww. rozporządzenia stanowi, iż za dowody księgowe uważa się również:
Ponadto, zgodnie z § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków) mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające przy zakupie: nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku) ograniczając jednak tę możliwość do enumeratywnie wskazanych wydatków. W myśl bowiem § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia dowodami wewnętrznymi można udokumentować jedynie:
Jak wynika z § 14 ust. 5 rozporządzenia, wydatki poniesione za granicą na zakup paliwa i olejów mogą być dokumentowane paragonami lub dowodami kasowymi. Zgodnie z § 30 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16, oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w § 20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zgodnie z treścią pkt 3 ww. Objaśnień do podatkowej Księgi przychodów i rozchodów zawartych w Załączniku nr 1 do ww rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów („Data zdarzenia gospodarczego”) należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu (datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży). Natomiast w kolumnie 3 („nr dowodu księgowego”) należy wpisywać numer faktury lub innego dowodu. Jeżeli zapisów dokonuje się na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży, należy wpisywać numer zestawienia faktur (pkt 4 ww. Objaśnień). Natomiast kolumna 6 („Opis zdarzenia gospodarczego”), w myśl pkt 6 ww. Objaśnień – jest przeznaczona do wpisywania rodzaju przychodów lub wydatków. Przepisy cyt. rozporządzenia oraz Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie przewidują możliwości ewidencjonowania kosztów podatkowych (paliw, gazu, oleju) jednym dowodem zbiorczym sporządzonym na koniec miesiąca. Zbiorcze zestawienie dowodów wewnętrznych, które co prawda stwierdza na jaką kwotę w danym okresie czasu (miesiąc) poniesiono określone wydatki, uniemożliwia w istocie powiązanie konkretnej transakcji z odpowiednim zapisem w księdze, nie odpowiada wymaganiom określonym w cytowanym wyżej rozporządzeniu i nie może stanowić dowodu księgowego, będącego podstawą zapisu kosztu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Reasumując, koszty zakupu paliwa, gazu, oleju dla poszczególnych samochodów, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów powinny być księgowane na podstawie faktur VAT bezpośrednio do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a nie kwot wynikających ze zbiorczych miesięcznych zestawień sporządzonych na podstawie tych faktur. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.