Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-721/13-2/RG
z 12 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu współpracy pt. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu współpracy pt. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005 r.).

Ma na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i ich mieszkańców, wspieranie i upowszechnianie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, budowie partnerstwa i dialogu na rzecz zrównoważonego rozwoju wsi oraz aktywizowanie społeczności lokalnych na obszarach wiejskich, w tym przede wszystkim:

  1. podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowaniu i realizacji lokalnej strategii rozwoju,
  2. promocja obszarów wiejskich położonych w obszarze działania Stowarzyszenia,
  3. dążenie do trwałego i zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego gmin leżących na obszarze działania Stowarzyszenia,
  4. wspieranie przedsiębiorczości, ochrony zabytków, tradycji i dziedzictwa kulturowego,
  5. profilaktyka zdrowotna mieszkańców,
  6. rozwój informatyzacji wsi,
  7. poprawa warunków bytowych mieszkańców,
  8. poprawa infrastruktury transportowo-kolejowej,
  9. rozwój edukacji społeczeństwa i dostosowanie do potrzeb rozwoju społeczno – gospodarczego,
  10. współpraca z władzami samorządowymi i państwowymi oraz organizacjami pozarządowymi,
  11. rozwój ekologii, turystyki wiejskiej, w tym agroturystyki.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług. Otrzymuje składki członkowskie na cele statutowe, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT, ponadto otrzymuje dotacje i refundacje poniesionych kosztów na realizację projektów unijnych.

Interpretacja indywidualna, o którą Stowarzyszenie występuje dotyczy realizacji projektu w ramach Działania 4.21 Wdrażanie Projektów Współpracy, w ramach Programu Rozwoju Obszarów wiejskich (2007-2013) i jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność, który zamierza złożyć.

Działanie 4.21 Wdrażanie Projektów Współpracy, adresowane jest do wszystkich LGD, wybranych do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach PROW (2007-2013).

Stowarzyszenie realizuje projekt współpracy pt. „…” (o akronimie …), polegający na przygotowaniu i realizacji kompleksowej kampanii promującej potencjał turystyczny obszaru Lokalnych Grup Działania: „…”, … „…” i „…”.

W ramach projektu każda z LGD poniesie koszty realizacji projektu, które obejmować będą:

  1. wykonanie serwisu internetowego – witryny internetowej (Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „…”),
  2. opracowanie i publikację folderu (Stowarzyszenie … „…” Lokalna Grupa Działania),
  3. produkcję dwóch trzydziestosekundowych spotów promocyjnych (Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „…”),
  4. emisję spotów w telewizjach regionalnych (TV … – LGD „…”, TV … – LGD „…”, TV … – LGD „…”),
  5. zatrudnienie koordynatora projektu (Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „…”).

Zakup towarów i usług dokonanych przez Stowarzyszenie w związku z realizacją projektu dotyczącego Działania 4.21 Wdrażanie Projektów Współpracy nie będzie służył wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Faktury/rachunki dokumentujące poniesione wydatki wystawiane są na Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „…” …. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej obejmującej czynności polegające na wykorzystaniu materiałów, usług dla celów zarobkowych. Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od 7 Gmin wchodzących w skład Stowarzyszenia oraz dotacje z programów Unii Europejskiej w ramach Programu Leader na lata 2007-2013.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu współpracy pt. „…” o akronimie … w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie 4.21 Wdrażanie Projektów Współpracy, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „…” ma możliwość odliczenia podatku od zakupionych towarów i usług w odniesieniu do stanu już zaistniałego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „…” nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej obejmującej czynności polegające na wykorzystaniu materiałów czy usług dla celów zarobkowych. Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od Gmin wchodzących w skład Stowarzyszenia oraz dotacje z programów Unii Europejskiej w ramach programu Leader na lata 2007-2013. Leader to program bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, a jego celem jest aktywizacja społeczności wiejskich poprzez budowanie kapitału społecznego na wsi, a także polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami. Członkami Stowarzyszenia są przedstawiciele trzech sektorów: publicznego, społecznego i gospodarczego. Prowadzona przez Stowarzyszenie działalność nie jest działalnością gospodarczą. W trakcie realizacji projektu współpracy „…” Stowarzyszenie ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT.

Zgodnie z § 8 statusu Stowarzyszenia z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) – Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą z tym zastrzeżeniem, że dochód z działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego można obniżyć tylko i wyłącznie wtedy, gdy spełnione są określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. W przypadku Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania „…” warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. Zatem nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji 4.21 Wdrażanie Projektów Współpracy.

W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków ponoszonych w ramach Działania 4.21 „Wdrażanie Projektów Współpracy” w ramach osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w odniesieniu do stanu zaistniałego.

Stowarzyszenie otrzymało interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku należnego: Numer sygnatury interpretacyjnej: IPTPP1/443-289/11-5/RG z dnia 25 sierpnia 2011 r., Numer sygnatury interpretacyjnej: IPTPP1/443-289/11-4/RG z dnia 25 sierpnia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie ma na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i ich mieszkańców, wspieranie i upowszechnianie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, budowie partnerstwa i dialogu na rzecz zrównoważonego rozwoju wsi oraz aktywizowanie społeczności i lokalnych na obszarach wiejskich. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług, otrzymuje składki członkowskie na cele statutowe, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT, ponadto otrzymuje dotacje i refundacje poniesionych kosztów na realizację projektów unijnych.

Stowarzyszenie realizuje projekt współpracy pt. „…” (o akronimie …), polegający na przygotowaniu i realizacji kompleksowej kampanii promującej potencjał turystyczny obszaru Lokalnych Grup Działania: „…”, … „…” i „…”.

Zakup towarów i usług dokonanych przez Stowarzyszenie w związku z realizacją projektu dotyczącego Działania 4.21 Wdrażanie Projektów Współpracy nie będzie służył wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury/rachunki dokumentujące poniesione wydatki wystawiane są na Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „…”. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej obejmującej czynności polegające na wykorzystaniu materiałów, usług dla celów zarobkowych, źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od 7 Gmin wchodzących w skład Stowarzyszenia oraz dotacje z programów Unii Europejskiej w ramach Programu Leader na lata 2007-2013.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z wniosku – towary i usługi zakupione przez Stowarzyszenie w związku z realizacją projektu dotyczącego Działania 4.21 Wdrażanie Projektów Współpracy nie będą służyły wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu współpracy pt. „…”, ponieważ towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 01 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zaistniałego stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj