Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-314/12/RS
z 7 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-314/12/RS
Data
2012.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
aport
budynek


Istota interpretacji
Czy wniesienie nieruchomości (prawo własności budynków, budowli i gruntu) w postaci aportu do spółki, w zamian za udziały, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ?



Wniosek ORD-IN 2 MB

I N T E R P R E T A C J A I N D Y W I D U A L N A

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 15 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia aportu, którego przedmiotem są nieruchomości - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 9 listopada 2011 r., złożono wniosek, uzupełniony w dniu 30 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia aportu, którego przedmiotem są nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat zamierza przekazać do spółki, w której posiada 100 % udziałów, aportem budynki oraz grunt po zlikwidowanej jednostce organizacyjnej - szpitalu powiatowym. W zamian obejmie udziały w podwyższonym kapitale spółki. Powiat był organem założycielskim zlikwidowanego szpitala. Nieruchomość mająca być przedmiotem aportu jest zabudowana budynkami szpitala wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Działka nr XXX zabudowana jest budynkiem administracyjnym, a część jej stanowi zieleń nieurządzoną. Posiada dostęp do drogi publicznej-gminnej. Natomiast działka nr XXX zabudowana jest budynkiem głównym szpitala, budynkiem szpitalnym „B”, budynkiem laboratorium, apteki, budynkami: agregatu prądotwórczego, rozprężalni tlenu, magazynu na leki i opatrunki, magazynu środków żrących i materiałów budowlanych, budynkami garażowymi oraz myjnią pojazdów. Częściowo teren jest utwardzony trylinką, a w pozostałej części stanowi zieleń. Na gruncie nieruchomości, mającej być przedmiotem aportu, znajdują się również budowle, tj. drogi wewnętrzne oraz sieci uzbrojenia terenu. Nieruchomości oznaczone ewidencyjnie numerami działek XXX o powierzchni łącznej XXX ha - obręb X, zabudowane budynkami szpitalnymi o łącznej powierzchni użytkowej XXXX m² oraz budowle, Powiat nabył na mocy ostatecznej decyzji Wojewody z dnia 25 lutego 2000 r. w związku z reformą ustrojową państwa. Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), jednym z zadań publicznych Powiatu jest promocja i ochrona zdrowia W ramach zadań własnych dokonano modernizacji istniejących budynków szpitala. Nakłady zostały dokonane tylko na modernizacje budynku głównego szpitala. Powiat dokonał przedmiotowych inwestycji w ramach zadań własnych w latach 2005-2009. Poczynione nakłady przekroczyły 30% wartości początkowej budynku. Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących modernizacje, ze względu na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną. Przeprowadzone inwestycje stanowiły ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Pozostałe budynki oraz budowle znajdujące się na działkach nr XXXXX nie były modernizowane. Od dnia 1 stycznia 2010 r. ze spółką jest zawarta umowa najmu budynków, budowli oraz dzierżawy gruntów na okres do dnia 30 czerwca 2013 r.

W związku z powyższym zadano w uzupełnieniu wniosku następujące pytanie:

Czy wniesienie nieruchomości (prawo własności budynków, budowli i gruntu) w postaci aportu do spółki, w zamian za udziały, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu do spółki będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy od podatków i usług, ponieważ dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Po powołaniu treści art. 2 pkt 6 i 14, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Powiat wskazał, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W analizowanej sprawie zmodernizowany budynek główny szpitala wraz z pozostałymi budynkami oraz budowlami znajdującymi się na gruncie działek nr XXXX zostały oddane w najem, natomiast grunt w dzierżawę, która to czynność podlega opodatkowaniu. Mając na uwadze powyższe Powiat uważa, że dostawa (aport) gruntów wraz z posadowionymi na nim budynkami, który jeden z nich podlegał modernizacji, przy której nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz budowlami, będzie podlegać zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie regulacji zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwolniona od podatku została dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.


Z cytowanego przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub zmodernizuje go ponosząc przy tym nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu.

Należy również zauważyć, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z ust. 11 powyższego artykułu, oświadczenie o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Stosownie do art. 43 ust.1 pkt 10a powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.


Na podstawie ust. 7a tegoż artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z treści wniosku wynika, że Powiat zamierza przekazać aportem do spółki, w której posiada 100 % udziałów, budynki, budowle oraz grunt, na którym są posadowione. W zamian obejmie udziały w podwyższonym kapitale spółki. Nieruchomość mająca być przedmiotem aportu, składa się z działki nr XXX zabudowanej budynkiem administracyjnym oraz działki nr XXX zabudowanej budynkiem głównym szpitala, budynkiem szpitalnym „B”, budynkiem laboratorium, apteki, budynkami, w których znajdują się agregat prądotwórczy, rozprężalnia tlenu, magazyn na leki i opatrunki, magazyn środków żrących i materiałów budowlanych, budynkami garażowymi oraz myjni pojazdów. Na gruncie znajdują się również budowle, tj. drogi wewnętrzne oraz sieci uzbrojenia terenu. Ww. nieruchomości Powiat nabył na mocy decyzji Wojewody z dnia 25 lutego 2000 r. w związku z reformą ustrojową państwa. Modernizacji podlegał tylko budynek główny szpitala. Poczynione w latach 2005-2009 nakłady przekroczyły 30% wartości początkowej budynku i stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących modernizacje, ze względu na brak związku ze sprzedażą opodatkowana. Od dnia 1 stycznia 2010 r. ze spółką zawarto umowę najmu budynków i budowli oraz dzierżawy gruntów na okres do dnia 30 czerwca 2013 r.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż w związku z tym, że ww. budynki i budowle są od dnia 1 stycznia 2010 r. przedmiotem najmu, nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem planowana dostawa będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż będzie miała miejsce po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia. W konsekwencji - uwzględniając zapis art. 29 ust. 5 ustawy - również dostawa gruntów (działek nr XXXX), na których te budynki i budowle są posadowione, będzie zwolniona od podatku.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Powiat, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj