Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-526/12-3/AS
Data
2012.08.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
przychód
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
udział
zwrot dopłaty
Istota interpretacji
Reasumując, należy uznać, iż otrzymany przez Wnioskodawcę zwrot dopłat wniesionych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez poprzedniego udziałowca będzie stanowił przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie będzie podlegał opodatkowaniu tym podatkiem.
Wniosek ORD-IN 386 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28.05.2012 r. (data wpływu 30.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu dopłat wniesionych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez poprzedniego udziałowca – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania zwrotu dopłat wniesionych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez poprzedniego udziałowca.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca planuje nabycie udziałów uprawniających do 100% głosów na Walnym Zgromadzeniu Udziałowców spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej spółka X). Dotychczasowy wspólnik spółki X przed sprzedażą udziałów na rzecz Wnioskodawcy wniósł do spółki dopłaty zgodnie z umową spółki X i przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94 poz. 1037 ze zm. - dalej KSH). Po tym jak Wnioskodawca nabędzie udziały uprawniające do 100% głosów na Walnym Zgromadzeniu Udziałowców spółki X, dopłaty wniesione do spółki X mogą zostać zwrócone na rzecz Wnioskodawcy (nowego wspólnika) na podstawie art. 179 § 1 KSH i postanowień umowy spółki X. Kwota dopłat otrzymanych przez Wnioskodawcę będzie stanowiła równowartość kwoty dopłat faktycznie wniesionych do spółki X przez jej poprzedniego właściciela.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy otrzymanie przez Wnioskodawcę dopłat w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku spowoduje konieczność rozpoznania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Dopłaty są instytucją prawa handlowego mającą na celu zwiększenie majątku spółki kapitałowej bez zwiększenia udziałów jej wspólników. Zarówno wniesienie dopłat jak i ich zwrot pod warunkiem, dokonania zgodnie z przepisami KSH i postanowień umowy spółki, są na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zmianami dalej zwanej „ustawą”) zwolnione z podatku dochodowego do wysokości wniesionych dopłat. Fakt, iż dopłaty zostały wniesione przez poprzedniego wspólnika, nie ma znaczenia, gdyż nowy wspólnik wstępuje w prawa i obowiązki wspólnika sprzedającego udziały w spółce, a tym samym przysługuje mu zwrot dopłat na analogicznych zasadach, tak jakby sam ich dokonał. Warto podkreślić, iż taki sam pogląd prezentuje Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 stycznia 2012 roku, sygn.. III SA/Wa 1064/11, który w uzasadnieniu orzeka, iż zwolnienie podatkowe zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy rozciąga się także na następcę prawnego wspólnika, który wniósł dopłaty do kapitału, gdyż zwolnienie to ma charakter przedmiotowy, wynikające z faktu, iż prawo do zwrotu dopłat jest ściśle związane z posiadaniem udziału, przysługuje, więc ono bez względu na to, kto posiada udział, z którym skojarzone zostały uprzednio wniesienie dopłaty. Brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy, a w szczególności zwrot „zgodnie z odrębnymi przepisami” należy powiązać z uregulowaniami zawartymi w KSH, które oznacza, że zarówno wniesienie a w szczególności ich zwrot powinny dokonać się zgodnie z odrębnymi przepisami to jest; zwrot dopłat otrzymany przez nabywcę udziału musi być zgodny z art. 187 § 1 KSH (obowiązek zawiadomienia spółki o przejęciu udziału), art. 180 KSH (obowiązek zachowania formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi), oraz art. 177 i art. 179 1-3 KSH (obowiązek zwrotu dopłat wspólnikowi - czyli właścicielowi udziału). W zdarzeniu przeszłym opisanym we wniosku wszystkie powyższe warunki zostały spełnione, dlatego też zdaniem Wnioskodawcy dopłaty wniesione przez poprzedniego wspólnika a zwrócone nowemu Wspólnikowi, nie będą stanowiły przychodu Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Stosownie do treści art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw. Wymieniony w powyższym art. 18 ustawy katalog przychodów z tytułu praw majątkowych jest katalogiem otwartym, w którym mieści się także zwrot dopłat w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje nabycie udziałów uprawniających do 100% głosów na Walnym Zgromadzeniu Udziałowców spółki z o.o. Dotychczasowy wspólnik spółki przed sprzedażą udziałów na rzecz Wnioskodawcy wniósł do spółki dopłaty zgodnie z umową spółki i przepisami ustawy kodeks spółek handlowych. Po tym jak Wnioskodawca nabędzie udziały uprawniające do 100% głosów na Walnym Zgromadzeniu Udziałowców spółki, dopłaty wniesione do spółki mogą zostać zwrócone na rzecz Wnioskodawcy (nowego wspólnika) na podstawie art. 179 § 1 KSH i postanowień umowy spółki X. Kwota dopłat otrzymanych przez Wnioskodawcę będzie stanowiła równowartość kwoty dopłat faktycznie wniesionych do spółki przez jej poprzedniego udziałowca. Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane z tytułu zwrotu dopłat wniesionych uprzednio, zgodnie z odrębnymi przepisami, do spółki mającej osobowość prawną - do wysokości wniesionych dopłat. Powyższy przepis ma charakter przedmiotowy i obejmuje swoim zakresem wspólników spółki mającej osobowość prawną, którzy wnieśli dopłaty do udziałów, oraz ich następców prawnych z tytułu nabycia udziałów, w relacji do których dokonano dopłaty. W świetle powyższego, przychody z tytułu zwrotu dopłat wniesionych uprzednio, zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, do spółki mającej osobowość prawną, są wolne od podatku dochodowego do wysokości wniesionych uprzednio dopłat. Jednocześnie, zwolnienie dotyczy wyłącznie dopłat wniesionych zgodnie z odrębnymi przepisami. Wnoszenie dopłat przez wspólników spółek z ograniczoną odpowiedzialnością regulują przepisy art. 177, 178 i 179 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Zgodnie z art. 177 § 1 ww. ustawy umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Prawo do zwrotu dopłat jest prawem majątkowym, ściśle związanym z faktem posiadania udziałów przez wspólnika, co oznacza, iż w razie zbycia udziałów przez wspólnika, który wniósł dopłaty, prawo do otrzymania zwrotu wniesionych dopłat przechodzi na nabywcę udziałów. Przysługuje ono bez względu na to, kto posiada udział, z którym skojarzone zostało uprzednie wniesienie dopłat. Nabywca udziału wchodzi we wszystkie prawa zbywcy jako następca syngularny. Artykuł 21 ust. 1 pkt 51 ustawy respektuje zatem to następstwo prawne uznając, że sukcesja przewidziana w przepisach prawa handlowego wywoływać powinna skutki prawne także na gruncie prawa podatkowego. W myśl bowiem art. 179 § 1 Kodeksu spółek handlowych dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym. Zgodnie z § 2 ww. artykułu zwrot dopłat może nastąpić po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia o zamierzonym zwrocie w piśmie przeznaczonym do ogłoszeń spółki. Zwrot powinien być dokonany równomiernie wszystkim wspólnikom (art. 179 § 3 Kodeksu spółek handlowych). Reasumując, należy uznać, iż otrzymany przez Wnioskodawcę zwrot dopłat wniesionych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez poprzedniego udziałowca będzie stanowił przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie będzie podlegał opodatkowaniu tym podatkiem.
Końcowo - odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 stycznia 2012 roku, sygn.. III SA/Wa 1064/11, który zdaniem Wnioskodawcy przemawia za słusznością stanowiska przedstawionego we wniosku podkreślić należy, iż jakkolwiek orzeczenia kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw, w danym stanie faktycznym. Orzeczenie to zapadło w indywidualnej sprawie i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie może być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
|