Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-272/13/PP
z 3 czerwca 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 5 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymywanych z budżetu państwa,
- sposobu wykazania ww. dotacji (wykorzystanych) w zeznaniu podatkowym CIT-8,
-jest prawidłowe,
- sposobu wykazania ww. dotacji (zwróconych) w zeznaniu podatkowym CIT-8,
-jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 marca 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanej z budżetu Państwa,
- sposobu wykazania ww. dotacji w zeznaniu podatkowym CIT-8.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego jest prawidłowe ustalenie kwoty przychodów z tytułu otrzymywanych dotacji z budżetu państwa i ujęcie ich w deklaracji CIT-8 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu [poniesionej straty] przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy). Wnioskodawca został utworzony na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 617 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Wnioskodawca jest agencją wykonawczą, posiadającą osobowość prawną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240) utworzoną w celu wspierania działalności naukowej w zakresie badań podstawowych, w rozumieniu art. 2 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 ze zm.). Cel ten realizowany jest na podstawie zadań określonych art. 20 ustawy.
Zgodnie z art. 38 ustawy, głównym źródłem przychodów Wnioskodawcy są trzy typy dotacji otrzymywanych z budżetu państwa:
- dotacje celowe na realizację zadań określonych ustawą, w tym finansowanie projektów badawczych realizowanych przez uczelnie, jednostki badawcze, podmioty gospodarcze (zwane dalej beneficjentami),
- dotacje podmiotowe na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanych przez Wnioskodawcę zadań,
- dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań określonych ustawą.
Ad. a)
W ramach działalności podstawowej Wnioskodawca organizuje konkursy na finansowanie projektów badawczych. Po wyłonieniu najlepszych spośród przesłanych przez wnioskodawców aplikacji podpisane są wieloletnie umowy na finansowanie przez Wnioskiodawcę tych projektów. Otrzymane w danym roku podatkowym dotacje z budżetu państwa za pośrednictwem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (zwanego dalej MNiSW), Wnioskodawca przekazuje beneficjentom zgodnie z harmonogramami płatności wynikającymi z zawartych umów.
Ad. b)
Na pokrycie kosztów funkcjonowania w roku podatkowym, w tym zużycia materiałów i energii, wynagrodzeń, usług obcych, itp. przeznaczana jest zgodnie z planem finansowym Wnioskodawcy na dany rok, dotacja podmiotowa.
Ad. c)
Na pokrycie wydatków inwestycyjnych poniesionych w danych roku podatkowym przeznaczona jest, zgodnie z planem finansowym Wnioskodawcy na dany rok, dotacja inwestycyjna.
W zakresie rozliczania z MNiSW Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania następujących zasad:
- do 14 stycznia roku następującego po roku podatkowym Wnioskodawca dokonuje zwrotu niewykorzystanych dotacji w danym roku podatkowym,
- w danym roku podatkowym beneficjenci zwracają na rachunek bankowy Wnioskodawcy otrzymane uprzednio od Wnioskodawcy środki finansowe niewykorzystane w ramach realizowanych projektów. Środki te (finansowane z dotacji otrzymanych przez Wnioskodawcę w latach ubiegłych) podlegają zwrotowi do budżetu państwa w danym roku podatkowym.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że Wnioskodawca w roku podatkowym obsługuje średnio ponad jeden tysiąc zwrotów środków od beneficjentów. Otrzymane przez Wnioskodawcę dotacje budżetowe oraz dokonywane w roku podatkowym ich zwroty na rachunek bankowy MNiSW, Wnioskodawca jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, zobowiązany jest ujmować w deklaracji CIT-8 w pozycji 27 „Przychody ze źródeł położonych na terytorium RP” formularza CIT-8 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu [poniesionej straty] przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy) oraz w pozycji 12 „Pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8-11” formularza CIT-8/O (informacja o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
W związku z otrzymywaniem i dokonywaniem zwrotów do budżetu państwa wskazanych dotacji przez Centrum, nasuwa się pytanie czy otrzymane i zwracane w roku podatkowym dotacje należy prezentować i ujmować w zeznaniu rocznym CIT-8 i CIT-8/0 za dany rok zgodnie z ogólną zasadą podatkowego rozpoznawania przychodów, to jest zgodnie z metodą kasową, w myśl której przychody z tytułu otrzymanych trzech typów dotacji (podmiotowej, celowej, inwestycyjnej) ujmuje się w deklaracji za dany rok podatkowy z uwzględnieniem ich zwrotów do budżetu państwa dokonanych w danym roku?
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z tytułu dotacji budżetu państwa podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. 2011 Nr 74, poz. 397 ze zm.). W związku z tym należy je prezentować zgodnie z ogólną zasadą podatkowego rozpoznawania przychodów, to jest zgodnie z metodą kasową, to znaczy wykazywać w zeznaniu rocznym w pozycji 27 „Przychody ze źródeł położonych na terytorium RP” formularza CIT-8 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu [poniesionej straty] przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy) oraz w pozycji 12 „Pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem wymienionych w poz. 8-11” formularza CIT-8/0 (informacja o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku) w kwocie równej sumie wszystkich wpływów na rachunek bankowy z tytułu dotacji otrzymanych w danym roku podatkowym z budżetu państwa za pośrednictwem MNiSW pomniejszoną o zwrócone przez Wnioskodawcę do MNiSW w ciągu roku podatkowego przez Wnioskodawcę kwoty dotacji, w tym dotacji niewykorzystanych na koniec poprzedniego roku podatkowego (a zwracane do 14 stycznia roku podatkowego) oraz zwracanych na bieżąco w trakcie tego roku podatkowego środków od beneficjentów.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dotacje otrzymywane przez podatników spełniają generalnie warunek uznania ich za przychód.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
W myśl art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157. poz. 1240 ze zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Wnioskodawca posiada status agencji wykonawczej. W myśl art. 18 ustawy o finansach publicznych, agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.
Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymuje dotacje (celową, podmiotową oraz na pokrycie wydatków inwestycyjnych) z budżetu państwa.
Za prawidłowe należy zatem uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż dotacje otrzymywane z budżetu państwa (celowa, podmiotowa oraz na pokrycie wydatków inwestycyjnych) podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podst. art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.
Zgodnie z art. 27 updop, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku. Wzór zeznania o którym mowa powyżej został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2011 r. (Dz. U. Nr 265, poz. 1575) w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Wnioskodawca winien wykazać w poz. 27 zeznania CIT-8 (Przychody ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP) przychód pochodzący z wykorzystanej dotacji (celowej, podmiotowej oraz na pokrycie wydatków inwestycyjnych) oraz w poz. 12 załącznika do zeznania CIT-8/O dochód pochodzący z ww. dotacji. Natomiast środki pochodzące z dotacji, niewykorzystanych na koniec poprzedniego roku podatkowego, zwracane do 14 stycznia roku podatkowego, powinny pomniejszać przychód poprzedniego roku podatkowego.
Fakt dokonania korekty, w dacie zwrotu dotacji, nie oznacza zmiany momentu powstania przychodu (dochodu) z tytułu otrzymania dotacji. Wobec tego, zwrot dotacji uprzednio zaliczonych do przychodów (dochodów) podatkowych powinien powodować korektę tych przychodów (dochodów) za okres, w którym były one uprzednio wykazane jako otrzymane. Równocześnie powinno być dokonane odpowiednie zmniejszenie dochodów wolnych w podatku dochodowym (CIT-8/O).
W myśl art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast § 2 ww. przepisu stanowi, że skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Obowiązek zwrotu środków podlegających zwolnieniu z opodatkowania skutkować będzie zwiększeniem kosztów podatkowych o wydatki, które nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:
- zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymywanych z budżetu państwa,
- sposobu wykazania ww. dotacji (wykorzystanych) w zeznaniu podatkowym CIT-8,
-jest prawidłowe,
- sposobu wykazania ww. dotacji (zwróconych) w zeznaniu podatkowym CIT-8,
-jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.