Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-711/12/LŻ
z 6 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-711/12/LŻ
Data
2012.09.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
pomoc
szkolenie


Istota interpretacji
Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu - szkolenie



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012r. (data wpływu 10 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012r.) oraz pismem z dnia 3 września 2012r. (data wpływu 4 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT związku z realizacją projektu „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT związku z realizacją projektu „….

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 sierpnia 2012r. (data wpływu 23 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 sierpnia 2012r. znak: IBPP3/443-711/12/LŻ oraz pismem z dnia 3 września 2012r. (data wpływu 4 września 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Oficjalne powstanie Ochotniczej Straży Pożarnej datuje się na rok 1920. Niemniej jednak już wcześniej istniała namiastka straży pożarnej. Kilku ludzi było wyznaczonych do gaszenia pożarów. Zostali oni w tym celu wyposażeni przez ówczesny rząd w osęki do rozrywania ścian, osobną konewkę i cebrzyk na wodę. W roku 1920 OSP zaczęła działać już oficjalnie jako „Oddział Związku Straży Pożarnej Rzeczypospolitej Polskiej”. Obecnie siedziba OSP mieści się w częściowo oddanym do użytku Domu Ludowym.

Głównymi celami statutowymi Ochotniczej Straży Pożarnej jest:

  1. branie udziałów w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń;
  2. prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami;
  3. informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi;
  4. rozwijanie wśród członków ochotniczych straży pożarnych kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej

Ochotnicza Straż Pożarna w ramach programu Oś 4 LEADER realizuje projekt, którego celem jest przeprowadzenie cyklu szkoleń z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. Szkolenia mają przyswoić uczestnikom elementarną wiedzę i umiejętności w zakresie udzielania pomocy poszkodowanym oraz przygotowanie do udzielania pomocy w razie wypadku lub innego nagłego zdarzenia. Czas realizacji projektu marzec 2010 - lipiec 2011.

Szkolenia kierowane są do wszystkich zainteresowanych mieszkańców gminy, szczególnie dzieci i młodzieży z tutejszych szkół podstawowych i gimnazjalnych, a także członków Ochotniczych Straży Pożarnych. Szkoleniami objęte będą dzieci i młodzież szkolna w wieku 12-16 lat oraz członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie gminy w wieku od 17 do 55 lat.

Miejsce i liczba szkoleń oraz liczba przeszkolonych osób:

  1. Szkoły podstawowe w miejscowościach …, łącznie 9 oddziałów klas VI (9 szkoleń) i liczbie uczniów 121;
  2. Gimnazjum w miejscowościach …. łącznie 26 oddziałów klas I-III (26 szkoleń) i liczbie uczniów 384;
  3. Ochotnicza Straż Pożarna w miejscowościach …. łącznie 10 jednostek OSP (10 szkoleń) i liczbie przeszkolonych druhów OSP 100.

Tematyka szkoleń:

  1. Wstęp do kursu z pierwszej pomocy
  2. Zasady udzielania pierwszej pomocy
  3. Reanimacja krążeniowo - oddechowa dorosłego
  4. Reanimacja krążeniowo - oddechowa dziecka
  5. Postępowanie z poszkodowanym w wypadku samochodowym
  6. Urazy kręgosłupa i rdzenia kręgowego
  7. Krwotoki
  8. Złamania
  9. Ciało obce w ranie
  10. Zadławienia u dzieci i dorosłych
  11. Uszkodzenie klatki piersiowej i brzucha
  12. Zatrucia tlenkiem węgla (czad)
  13. Uszkodzenie czaszkowo - mózgowe
  14. Ułożenie poszkodowanego-pozycja boczna bezpieczna
  15. Utrata przytomności, omdlenia
  16. Udar cieplny
  17. Oparzenia termiczne
  18. Oparzenia chemiczne 2
  19. Środki odurzające
  20. Utonięcia
  21. Psychologiczne aspekty udzielania pierwszej pomocy
  22. Apteczka pierwszej pomocy
  23. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

W ramach projektu zakupiono sprzęt multimedialny, nagłośnieniowy oraz sprzęt medyczny (fantomy, teczka medyczna) - wyposażenie niezbędne do przeprowadzenia powyższych szkoleń.

Faktury VAT dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi były wystawione na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Ponadto w piśmie z dnia 19 sierpnia 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji zadania własnego nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Szkolenia przeprowadzane przez OSP realizowane są nieodpłatnie uczestnictwo w projekcie nie jest obarczone przymusem lub zobowiązaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Czy w związku z realizacji projektu pt: „…, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do uzyskania zwrotu podatku VAT.

Stanowisko wnioskodawcy :

W świetle obowiązujących przepisów prawa Wnioskodawca nie może wnioskować o zwrot naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego zdarzenia przyszłego wynika, iż Ochotnicza Straż Pożarna w ramach programu Oś 4 LEADER realizuje projekt, którego celem jest przeprowadzenie cyklu szkoleń z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. Szkolenia mają przyswoić uczestnikom elementarną wiedze i umiejętności w zakresie udzielania pomocy poszkodowanym oraz przygotowanie do udzielania pomocy w razie wypadku lub innego nagłego zdarzenia. Faktury VAT dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi były wystawione na wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Zakupy towarów i usług niezbędnych do realizacji zadania własnego nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Szkolenia przeprowadzane przez OSP realizowane są nieodpłatnie uczestnictwo w projekcie nie jest obarczone przymusem lub zobowiązaniem.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu „…..

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie może wnioskować o zwrot naliczonego podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj