Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-605a/13/IB
z 5 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości w Rosji - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości w Rosji.

Wezwaniem z dnia 9 sierpnia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o wyczerpujące przedstawienie zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.


W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest obywatelem Rosji, jednakże zamieszkuje w Polsce oraz w Rosji. Jest Rezydentem Długoterminowym WE od 2006 r., wcześniej mieszkał na kartach czasowego pobytu i nie był Rezydentem WE. Jest jednocześnie właścicielem:


  • 2 mieszkań położonych w Rosji nabytych w 2008 r., z czego w jednym z nich ma zameldowanie od 2009 r.;
  • mieszkania położonego w G. (Polska), nabytego w 2005 r., w którym jest zameldowany. Miejscem stałego pobytu Wnioskodawcy i jego rodziny jest G.


Wszystkie 3 mieszkania Wnioskodawca zamierza sprzedać w 2013 lub 2014 r.


W związku ze zmianami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w latach 2006-2008 oraz treścią umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania łączącej Polskę z Rosją, Wnioskodawca ma wątpliwości co do zasad korzystania ze zwolnień przedmiotowych w zakresie przychodu ze zbycia poszczególnych nieruchomości.


  1. opodatkowanie przychodu ze sprzedaży 2 mieszkań położonych w Rosji.

    Oba mieszkania nabyto w 2008 r., w jednym z nich Wnioskodawca ma zameldowanie od 2009 r.
    Całość przychodu uzyskanego ze sprzedaży 2 mieszkań położonych w Rosji, Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych, przy czym zakłada nabycie mieszkania w Polsce, ale nie wyklucza również nabycia oprócz tego 1 mieszkania w Rosji.


  2. opodatkowanie przychodu ze sprzedaży mieszkania położonego w G.
    Mieszkanie nabyto w 2005 r., od tego czasu do dnia dzisiejszego Wnioskodawca jest w nim zameldowany, adres ten widnieje na jego karcie Rezydenta Długoterminowego WE. Ze względu na upływ ponad 5 lat od daty nabycia do daty zakładanej sprzedaży, uzyskany przychód winien być zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednakże ze względu na wspomniane zmiany w ustawie oraz treść umowy międzynarodowej, Wnioskodawca chce mieć całkowitą pewność w tej materii.


  3. opodatkowanie przychodu ze sprzedaży mieszkania położonego w G., które zamierza nabyć w 2013 r. lub 2014 r., i które być może ze względów osobistych, będzie musiał sprzedać przed upływem 5 lat od daty nabycia.


Wnioskodawca zamierza nabyć w 2013 r. lub 2014 r. mieszkanie w Polsce, za środki pochodzące ze sprzedaży 2 mieszkań w Rosji i następnie ewentualnie zbyć je przed upływem 5 lat od daty nabycia i uzyskany w ten sposób przychód przeznaczyć w całości na zakup kolejnego, większego mieszkania w Polsce, z przeznaczeniem na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, w związku ze wzrastającymi potrzebami rozwijającej się rodziny. Na przykład: ze sprzedaży 2 mieszkań w Rosji Wnioskodawca uzyskuje przychód w wysokości 700 tys. zł. Za całość tej kwoty kupuje w 2013/2014 roku jedno mieszkanie w Polsce. Następnie po zainwestowaniu w nie, sprzedaje je następnie za kwotę 1200 tys. zł. Uzyskany w ten sposób przychód Wnioskodawca następnie wydatkuje w następujący sposób: za 800 tys. zł kupuje jedno mieszkanie w Polsce z przeznaczeniem na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, zaś pozostałe 400 tys. zł, przeznacza na zakup jednego, mniejszego mieszkania w Rosji. Kupno małego mieszkania w Rosji Wnioskodawca traktuje również jako zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych swojej rodziny, której życie koncentruje się nie tylko w Polsce, ale również w Rosji. Oprócz żony i córki Wnioskodawcy, cała najbliższa rodzina Wnioskodawcy i jego żony mieszka na terenie Rosji, w związku z czym posiadanie tam własnego, niedużego mieszkania jest konieczne i niezbędne.

W przesłanym uzupełnieniu wskazano, że już po złożeniu wniosku, Wnioskodawcy przyznano polskie obywatelstwo, jednocześnie zachował obywatelstwo rosyjskie, ma więc w chwili obecnej podwójne obywatelstwo.

Wnioskodawca po otrzymaniu obywatelstwa polskiego ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, czyli ma rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Jednakże Wnioskodawca nadal jest właścicielem dwóch nieruchomości w Rosji, nabytych w 2008 r. (kiedy jeszcze nie był obywatelem polskim i Jego centrum interesów osobistych znajdowało się w Rosji). Środki na zakup tych nieruchomości uzyskał jeszcze zanim nawiązał jakiekolwiek związki z Polską.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy przychód ze sprzedaży w 2013 r. lub 2014 r. 2 mieszkań położonych w Rosji, a nabytych w 2008 r. będzie czy też nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce, przy uwzględnieniu art. 4a tejże ustawy z zw. z art. 10 ust. 1-3 i art. 21 umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Moskwie dnia 22 maja 1992 r., zakładając opodatkowanie lub zwolnienie z opodatkowania w Rosji na podstawie tamtejszych przepisów?
  2. Jeśli jednak wskazany wyżej przychód podlegać będzie opodatkowaniu Polsce, np. ze względu na zwolnienie od podobnego podatku w Rosji, to w jakiej części i którą wersję ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym na jaki dzień) należy stosować do rozliczenia przychodu Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę datę nabycia nieruchomości (2008 r.)? Podkreślić należy, że całość tego przychodu (ze sprzedaży 2 mieszkań w Rosji) Wnioskodawca planuje przeznaczyć na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych i zakup mieszkania w Polsce.
  3. Jak będzie kształtować się obowiązek podatkowy w powyższej sytuacji jeśli Wnioskodawca sprzeda mieszkania w Rosji za kwotę np. 1 mln zł, a w Polsce kupi mieszkanie za np. 700 tys. zł?
  4. Czy przychód Wnioskodawcy, uzyskany ze sprzedaży mieszkania położonego w G., nabytego w 2005 r. i sprzedanego w 2013 r. lub 2014 r. będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych?
  5. Czy przychód Wnioskodawcy, uzyskany ze sprzedaży mieszkania położonego w Polsce, które Wnioskodawca zamierza nabyć w 2013 r. lub 2014 r. i następnie sprzedać (po zainwestowaniu w nie) za kwotę wyższą, a następnie uzyskany przychód wydać w całości na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, poprzez zakup jednego mieszkania w Polsce i drugiego mieszkania w Rosji, obejmuje zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o p.d.o.f.?
  6. Czy przychód Wnioskodawcy, uzyskany ze sprzedaży mieszkania położonego w Polsce, które Wnioskodawca zamierza nabyć w 2013 r. lub 2014 r. i następnie sprzedać (po zainwestowaniu w nie) za kwotę wyższą, a następnie uzyskany przychód wydać w części na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, poprzez zakup tylko jednego mieszkania w Polsce, będzie podlegał zwolnieniu i w jakim zakresie? (np. po zainwestowaniu w mieszkanie kupione za 700 tys. zł sprzedaje je następnie za kwotę 1200 tys. zł. Uzyskany w ten sposób przychód Wnioskodawca następnie wydatkuje w następujący sposób: za 800 tys. zł kupuje jedno mieszkanie w Polsce z przeznaczeniem na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, zaś jak kształtuje się kwestia opodatkowania pozostałych 400 tys. zł ?)


Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź w zakresie dotyczącym sprzedaży nieruchomości położonych w Rosji (pytania 1-3).

Zdaniem Wnioskodawcy przychód ze sprzedaży w roku 2013 lub 2014 mieszkań położonych w Rosji, będzie bezwzględnie zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 10 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Moskwie dnia 22 maja 1992 roku w zw. z art. 4a u.p.d.o.f. jako podlegający opodatkowaniu w Rosji. Przepisy prawa podatkowego w Rosji, zwalniają całkowicie z opodatkowania przychody ze sprzedaży mieszkania, jeśli sprzedaż następuje po upływie 3 lat od nabycia.

Przychód ze sprzedaży w roku 2013 lub 2014 mieszkań położonych w Rosji, będzie bezwzględnie zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f., bowiem całość uzyskanej kwoty Wnioskodawca zamierza wydać na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych (kupno mieszkania w Polsce).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 umowy z dnia 22 maja 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569 ze zm.) zyski osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego lub ruchomego, a położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W świetle powyższego, dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce ze sprzedaży nieruchomości położonej w Rosji podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Rosji.

Postanowienie w umowie, że danego rodzaju dochód „może podlegać” opodatkowaniu w jednym z państw (najczęściej w państwie źródła) wskazuje bowiem, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.

Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w art. 21 ww. umowy metodę unikania podwójnego opodatkowania, zgodnie z którym jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie uzyskuje dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to kwota podatku od tego dochodu należna w tym drugim Umawiającym się Państwie będzie potrącona od podatku dochodowego pobieranego od danej osoby w pierwszym Umawiającym się Państwie.

Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć kwoty podatku pierwszego Umawiającego się Państwa, obliczonego od tego dochodu zgodnie z jego ustawodawstwem podatkowym i praktyką.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c -przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego, sprzedaż nieruchomości lub ww. praw majątkowych, nie dokonywana w wykonaniu działalności gospodarczej jest źródłem przychodu podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tych nieruchomości lub praw.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, że dokonana w 2014 r. sprzedaż przez Wnioskodawcę mającego nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce mieszkań położonych w Rosji, nabytych w 2008 r. nie będzie stanowiła źródła przychodu, a w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce.

Natomiast sprzedaż ww. mieszkań w 2013 r. nastąpi przed upływem pięcioletniego terminu, o którym mowa powyżej, a tym samym będzie stanowiła źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dokonując natomiast oceny skutków przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Stosownie do art. 30e ust. 1 ww. ustawy od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie (art. 30e ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym zasady opodatkowania, o których mowa w zacytowanym art. 8 ust. 1 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw obejmują również wszelkie ulgi i zwolnienia odnoszące się do przychodu (dochodu) uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, które obowiązywały na dzień 31 grudnia 2008 r. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują zwolnienia przedmiotowego dla przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości lub praw nabytych w 2008 r. wydatkowanych na realizację tzw. „własnych celów mieszkaniowych”.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dodane zostało przez art. 1 pkt 11 lit. a) ww. ustawy zmieniającej. Powyższa zmiana weszła w życie z dniem 1 stycznia 2009 r., oraz ma zastosowanie tylko i wyłącznie do przychodów (dochodów) uzyskanych ze sprzedaży tych nieruchomości, które nabyte zostały od 1 stycznia 2009 r.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie można bowiem przyjąć, że zwolnienie z opodatkowania wprowadzone od 1 stycznia 2009 r., przy jednoznacznej dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, ma zastosowanie do przychodów (dochodów) ze zbycia nieruchomości nabytej przed dniem 1 stycznia 2009 r.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, 80-219 Gdańsk Al. Zwycięstwa 16/17 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj