Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-822/13-4/JL
z 4 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 01.08.2013r. (data wpływu 16.08.2013r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16.08.2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Ochotnicza Straż Pożarna to organizacja posiadająca osobowość prawną, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, ani też innej działalności zarobkowej. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, ani też nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Zgodnie z zapisami statutu OSP prowadzi działalność mającą na celu:

  1. zapobieganie pożarom oraz współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami,
  2. branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,
  3. informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
  4. rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno - oświatowej i rozrywkowej,
  5. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej.

OSP dnia 23.10.2012 r. złożyła w siedzibie Lokalnej Grupy Działania. Wniosek o dofinansowanie zadania pn. „Organizacja obchodów 90-lecia OSP. Ww. wniosek został pozytywnie zweryfikowany i jednostce przyznano fundusze na przedmiotowe zadanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Osi LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W maju 2013 roku zrealizowano przedmiotowe zadanie tj. przeprowadzono Obchody Jubileuszu 90-lecia OSP. Zadanie polegało na:

  1. zaprojektowaniu i wykonaniu 150 szt. ulotek zapraszających (cena netto: 450,00; cena brutto: 450,00)
  2. zaprojektowanie i wykonanie 70 szt. plakatów (cena netto: 368,00; cena brutto: 368,00)
  3. wydanie 250 szt. albumu okolicznościowego (cena netto; 7500,00; cena brutto: 7500,00)
  4. organizacja występu artystycznego (cena netto: 7723,58; cena brutto: 9500,00)
  5. organizacja poczęstunku (cena netto: 2285,71; cena brutto: 2400,00).

Całkowita wartość projektu to: 20.218,00. Ogólna kwota podatku VAT to: 1890,71. Projekt nie miał charakteru komercyjnego, nie występowała w nim sprzedaż, nie przyniósł żadnych dochodów. Celem projektu było podniesienie jakości życia społeczności lokalnej, zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i artystycznego oraz podtrzymywanie tradycji działalności OSP. Wszystkie realizowane w ramach projektu czynności były ogólnodostępne i nieodpłatne. Zarówno w trakcie realizacji zadania jak i po jego zakończeniu nie były i nie będą pobierane żadne opłaty. Wszystkie towary i usługi związane z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszystkie faktury na towary i usługi realizowane w ramach ww. projektu wystawione były na OSP. O terminowo opłaciła wszystkie koszty, w tym koszty podatku VAT. 27 maja 2013 roku OSP ostatecznie podpisała Umowę o przyznanie pomocy. Obecnie jest na etapie rozliczania projektu i stara się o refundację kosztów poniesionych na realizację zadania. Mając na uwadze fakt, iż OSP jest małą jednostką o niewielkim budżecie, stara się ona o uznanie kosztów podatku VAT za koszty kwalifikowane. Aby instytucja przyznająca dofinansowanie zrefundowała koszty podatku VAT niezbędne jest przedstawienie indywidualnej interpretacji podatkowej, potwierdzającej, iż OSP realizując powyżej opisane zadanie nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy OSP może odzyskać uiszczony podatek VAT w związku z realizacją projektu pn. „Organizacja obchodów 90-lecia OSP ”, współfinansowanego w ramach Osi LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją projektu pn. „Organizacja obchodów 90-lecia OSP”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.


UZASADNIENIE STANOWISKA:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepisy te przyznają podatnikowi ww. prawo pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych (art. 88 ust. 4 ww. ustawy). Pozytywne przesłanki stanowią o tym, iż prawo do odliczenia przez podatnika podatku naliczonego występuje pod warunkiem wykorzystywania zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych. Przesłanka negatywna określona w art. 88 ust. 4 ww. ustawy stanowi o tym, iż prawa do odliczenia podatku naliczonego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Reasumując, OSP podczas realizacji przedmiotowego projektu oraz po jego zakończeniu nie wykorzystywała i nie będzie wykorzystywać dokonanych zakupów do wykonywania czynności opodatkowanych. Projekt nie był komercyjny, nie generował żadnych przychodów. OSP nie była i nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Zatem podczas realizacji przedmiotowego projektu nie została spełniona przesłanka pozytywna oraz zaistniała przesłanka negatywna określona w ustawie.

Tym samym OSP nie może odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją projektu pn. „Organizacja obchodów 90-lecia OSP ”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Ponadto OSP nie może również odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. projektu na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Odzyskanie bowiem podatku VAT na mocy ww. rozporządzenia obwarowane jest warunkiem by w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie nastąpiło przed 1 maja 2004 roku. Natomiast Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie przedmiotowego projektu 27 maja 2013 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że OSP nie prowadzi działalności gospodarczej, ani też innej działalności zarobkowej. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, ani też nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. OSP złożyła w siedzibie Lokalnej Grupy Działania Wniosek o dofinansowanie zadania pn. „Organizacja obchodów 90-lecia OSP”. Ww. wniosek został pozytywnie zweryfikowany i jednostce przyznano fundusze na przedmiotowe zadanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Osi LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W maju 2013 roku zrealizowano przedmiotowe zadanie tj. przeprowadzono Obchody Jubileuszu 90-lecia OSP. Projekt nie miał charakteru komercyjnego, nie występowała w nim sprzedaż, nie przyniósł żadnych dochodów. Celem projektu było podniesienie jakości życia społeczności lokalnej, zachowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i artystycznego oraz podtrzymywanie tradycji działalności O. Wszystkie realizowane w ramach projektu czynności były ogólnodostępne i nieodpłatne. Zarówno w trakcie realizacji zadania jak i po jego zakończeniu nie były i nie będą pobierane żadne opłaty. Wszystkie towary i usługi związane z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszystkie faktury na towary i usługi realizowane w ramach ww. projektu wystawione były na OSP. OSP terminowo opłaciła wszystkie koszty, w tym koszty podatku VAT.


Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż OSP nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach przedsięwzięcia towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych (OSP nie prowadzi działalności gospodarczej). Tym samym Wnioskodawca nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w ww. rozporządzeniu, gdyż z wniosku wynika, że środki uzyskane na realizację zadania nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj