Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-510/13/BD
z 26 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) po ponownym rozpatrzeniu, w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 marca 2013 r. sygn. akt II FSK 1506/11 oraz wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 04 listopada 2010 r. sygn. akt I SA/Gl 565/10, wniosku z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu do tut. Biura – 19 października 2009 r.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wydał w dniu 13 stycznia 2010 r. interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego znak: IBPB II/1/415-810/09/BD, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy zajęte w ww. wniosku za nieprawidłowe.

Po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa i otrzymaniu odpowiedzi odmawiającej zmiany ww. indywidualnej interpretacji, pismem z dnia 29 marca 2010 r. wniesiono skargę na ww. interpretację indywidualną.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, w wyniku rozpatrzenia skargi, wyrokiem z dnia 04 listopada 2010 r. sygn. akt I SA/Gl 565/10 uchylił zaskarżoną interpretację.

Organ od powyższego wyroku wniósł skargę kasacyjną. Wyrokiem z dnia 20 marca 2013 r. sygn. akt II FSK 1506/11 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.

Prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 04 listopada 2010 r. sygn. akt I SA/Gl 565/10 wpłynął do tut. Biura w dniu 29 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku o interpretację indywidualną został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Osoby posiadające własność lokalu mieszkalnego będące lub niebędące członkami Spółdzielni, po uzyskaniu zgody Spółdzielni, na własny koszt wymieniają stolarkę okienną (okna i montaż). Następnie zgłaszają fakt tej wymiany do Spółdzielni, która po dokonaniu komisyjnego odbioru montażu, oblicza jego wartość (według zasad obowiązujących w przepisach wewnętrznych Spółdzielni na dany rok). Wyliczona kwota zostaje zwrócona w formie gotówki (wypłaconej w kasie lub na wskazane konto bankowe) i jednocześnie ewidencyjnie obciąża fundusz remontowy. W interpretacji ogólnej nr ...z dnia 17 marca 2009 r. Minister Finansów uznał, że otrzymanie od Spółdzielni Mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie stanowi dla osób mających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych przychodu podlegającego opodatkowaniu. Spółdzielnia otrzymała również odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w imieniu Ministra Finansów z dnia 08 kwietnia 2009 r. na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa znak: … zmieniającą interpretację indywidualną z dnia 17 lutego 2009 r. znak: …, z której wynika, że nie ma podstaw prawnych i faktycznych do kwalifikowania otrzymanego przez podatników (członków oraz osób niebędących członkami spółdzielni) zwrotu części nakładów z funduszu remontowego, finansowanego przez nich w całości, jako przychodu z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze względu na to, że nie ma on cech przychodu. W związku z tym na Spółdzielni, która dokonała refundacji poniesionych wydatków remontowych nie ciąży obowiązek sporządzenia i przekazywania podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C.

Zgodnie z powyższymi Spółdzielnia od 2009 r. zaprzestała sporządzać informację PIT-8C odnośnie wyżej wymienionych zwrotów. Jednakże w wyniku telefonicznej rozmowy Spółdzielnia uzyskała informację, że zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie jest przychodem podlegającym opodatkowaniu tylko dla osób mających spółdzielcze prawo do lokali mieszkalnych. Tym samym nie dotyczy to osób posiadających odrębną własność lokalu. Osoby będące członkami lub niebędące członkami Spółdzielni posiadające odrębną własność lokalu, otrzymujące zwrot wydatków za wymianę stolarki okiennej, dokonują wpłaty na fundusz remontowy na takich samych zasadach co osoby posiadające spółdzielcze prawo do lokalu, stosownie do treści art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.) oraz są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali poprzez uiszczenie opłat na takich samych zasadach jak członkowie spółdzielni (art. 4 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych). Dotyczy to osób, które uzyskały prawo do własności lokalu na podstawie przepisów art. 12 bądź 1714 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych posiadających wcześniej spółdzielcze prawo do lokalu lub ich następców prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy częściowy zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej dokonywany przez Spółdzielnię z funduszu remontowego na rzecz osób posiadających odrębną własność lokalu będących lub niebędących członkami Spółdzielni stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Z uwagi na to, że wymiana stolarki okiennej mogła nastąpić przed wyodrębnieniem lokalu, a refundacja po wyodrębnieniu, czy należy brać pod uwagę datę wymiany, czy datę zwrotu?

Czy Spółdzielnia jest zobowiązana do sporządzania informacji PIT-8C z tytułu częściowego zwrotu poniesionych nakładów na wymianę stolarki okiennej na rzecz osób posiadających odrębną własność lokalu będących lub niebędących członkami Spółdzielni?

Zdaniem Wnioskodawcy, refundacja kosztów wymiany stolarki okiennej dokonywana na rzecz osób posiadających odrębną własność lokalu (członkom oraz osobom niebędącym członkami Spółdzielni) nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym na Spółdzielni nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

W indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 13 stycznia 2010 r. znak: IBPB II/1/415-810/09/BD Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe stwierdzając, że w sytuacji zwrotu przez Wnioskodawcę właścicielom lokali mieszkalnych, poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej w ich lokalach, po stronie tych osób powstaje przysporzenie majątkowe. Wnioskodawca obowiązany jest zatem do sporządzenia i przekazania tym osobom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o wysokości uzyskanego przychodu PIT-8C, w terminie i na zasadach określonych w powołanym art. 42 ustawy, a podatnicy ci do opodatkowania przedmiotowego dochodu w zeznaniu składanym za rok, w którym otrzymali zwrot.

Wnioskodawca zaskarżył, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, ww. interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, prawomocnym wyrokiem z dnia 04 listopada 2010 r. sygn. akt I SA/Gl 565/10 uchylił ww. interpretację indywidualną z dnia 13 stycznia 2010 r. znak: IBPB II/1/415-810/09/BD stwierdzając, iż nie podziela zaprezentowanego w zaskarżonej interpretacji poglądu, że w sytuacji zwrotu przez Spółdzielnię osobom posiadającym odrębną własność lokalu będących lub niebędącym członkami Spółdzielni, poniesionych przez nich wydatków na wymianę stolarki okiennej w ich lokalach, po stronie tych osób powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi przychód z innych źródeł, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takiemu poglądowi – w ocenie Sądu – przeczy art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 116 z późn. zm.), który przewiduje, że spółdzielnia mieszkaniowa tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Zgodnie z art. 6 ust. 3 zdanie drugie ww. ustawy, obowiązek świadczenia na ten fundusz dotyczy tak członków spółdzielni jak i właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokali. Zdaniem Sądu, w przypadku otrzymania przez osobę posiadającą odrębną własność lokalu lub niebędącą członkiem spółdzielni zwrotu wydatków poniesionych uprzednio na wymianę stolarki okiennej, otrzyma ona jedynie zwrot poniesionych uprzednio wydatków. Tytuł prawny do lokalu lub członkowstwo w Spółdzielni nie ma w tym przypadku znaczenia, skoro niezależnie od tego Spółdzielnia pobiera na fundusz pieniądze służące między innymi finansowaniu takich remontów.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 20 marca 2013 r. sygn. akt II FSK 1506/11 oddalając skargę kasacyjną od ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego również stwierdził, że opisany we wniosku zwrot ze spółdzielni mieszkaniowej wydatków na rzecz osoby posiadającej prawo odrębnej własności lokalu (i to niezależnie od tego, czy jest ona, czy też nie członkiem spółdzielni mieszkaniowej) nie stanowi przychodu tej osoby z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe uzasadnienie ww. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, jak również rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz treść art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.), który stanowi, iż „ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia”, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, rozpatrując ponownie wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 13 października 2009 r. stwierdza, iż w świetle stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej – jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono – inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl postanowień ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.) osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ww. ustawy spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Obowiązek ten dotyczy więc także osób posiadających odrębna własność.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że zwrot przez Wnioskodawcę właścicielom lokali mieszkalnych poniesionych przez nich wydatków związanych z wymianą stolarki okiennej, nie będzie po ich stronie rodził przysporzenia majątkowego w postaci przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku wypłaty – bez względu na to kiedy nastąpiło wyodrębnienie własności lokalu - na rzecz osoby posiadającej odrębną własność lokalu będącej lub niebędącej członkiem spółdzielni zwrotu wydatków poniesionych uprzednio na wymianę stolarki okiennej, w efekcie osoba ta otrzyma jedynie zwrot poniesionych uprzednio wydatków. Tytuł prawny do lokalu lub członkowstwo w spółdzielni nie ma w tym przypadku znaczenia, skoro niezależnie od tego spółdzielnia pobiera na fundusz remontowy pieniądze służące między innymi finansowaniu takich remontów.

Reasumując, należy stwierdzić, że w sytuacji zwrotu przez Wnioskodawcę właścicielom lokali mieszkalnych, poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej w ich lokalach, po stronie tych osób nie powstanie przysporzenie majątkowe w postaci przychodu z innych źródeł, a tym samym Wnioskodawca nie będzie obowiązany do sporządzenia i przekazania tym osobom jak i właściwemu urzędowi skarbowemu stosownej informacji PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj