Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-732b/13/AJ
z 4 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.), uzupełnionym dnia 2 września 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „XXX” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 lipca 2013 r. złożono wniosek uzupełniony w dniu 2 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „XXX”.


W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, ponieważ wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekracza kwoty 150.000,00, art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Celem działania Stowarzyszenia jest wspieranie i promowanie rozwoju lokalnych zasobów ludzkich, m.in.: pobudzanie aktywności społeczno-gospodarczej, promowanie integracji społeczności lokalnej, wspomagania działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, ochrona i promocja zdrowia, upowszechnianie kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży, podejmowane i wspieranie działań promujących rozwój turystyki, prowadzenie różnych form działalności edukacyjnej, kulturalno-oświatowej, szkoleniowej w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Stowarzyszenie będzie realizowało projekt pn. „XXX”, którego celem jest poprawa edukacji lokalnej młodzieży, umożliwiająca dokonanie właściwego wyboru dalszej drogi edukacji zawodowej zgodnie z preferencjami zainteresowaniami, poprawa jakości życia mieszkańców poprzez zwiększenie możliwości kształcenia i dostępu do wiedzy.


Z tytułu realizacji projektu Stowarzyszenie poniesie następujące koszty:


  • zakupu artykułów spożywczych,
  • wynagrodzenia dla nauczycieli i księgowej,
  • zakupu materiałów biurowych,
  • zakupu materiałów promocyjnych,
  • zakupu nagród dla uczestników,
  • zakupu artykułów dekoracyjnych,
  • usługi wydruku ulotek informacyjnych


Zakupione towary i usługi nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku. Realizując powyższy projekt nie będzie mogło odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług z powodu zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie realizując ww. projekt może odzyskać uiszczony podatek od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług, gdyż nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej, nie jest podatnikiem tego podatku oraz nie figuruje w ewidencji tego podatku.

Stowarzyszenie wskazało ponadto, że realizując powyższy projekt nie będzie mogło odzyskać uiszczonego podatku z powodu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, które nie figuruje w ewidencji podatku od towarów i usług, będzie realizowało projekt, który polegał będzie na organizacji cyklu szkoleń dla młodzieży.W ramach projektu przewidywane zakupy m.in.: artykułów biurowych, spożywczych wynagrodzenia nauczycieli i księgowej. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług gdyż nie przekroczył limitu obrotu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, o ile środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, iż w drugiej kwestii poruszonej we wniosku, wydano interpretację indywidualną nr ITPP2/443-732a/13/AJ.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj