Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-553/13/AK
z 4 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania pn. „B." – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania pn. „B.".


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Gmina w 2013 r. realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą „B.". Projekt współfinansowany jest z funduszu UE na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 ze zm.), w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś priorytetowa 3 „Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej", Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.

Przedmiotem inwestycji jest budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączeniami i przepompowniami dla miejscowości L. w gminie J., obejmującej kolektory główne i boczne wraz z przykanalikami oraz przepompowniami ścieków z ich zasilaniem energetycznym i rurociągami tłocznymi. Realizowana inwestycja należy do zadań własnych Gminy. Po zakończeniu robót i dokonaniu odbioru, sieć kanalizacji sanitarnej zostanie przekazana nieodpłatnie do eksploatacji (w użytkowanie) Spółdzielni Usługowo-Handlowej „B", która będzie zajmowała się bieżącą eksploatacją i konserwacją. Wyżej wymieniona inwestycja nadal będzie ujęta w ewidencji środków trwałych Gminy. Odpłatność za wykonywanie usług - odbiór i oczyszczanie ścieków - będzie tak jak do tej pory dochodem Spółdzielni Usługowo-Handlowej. Gmina nie osiąga z tytułu powyższych usług żadnych dochodów i nie wykazuje ich w deklaracji VAT-7.

Gmina stwierdziła, że w przedstawionym zdarzeniu nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji z uwagi na brak związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina realizując inwestycję nabywa usługę, lecz nie uzyskuje przychodów z tytułu sprzedaży opodatkowanej, ponieważ inwestycje te nie służą działalności gospodarczej. Zadania te są zadaniami publicznymi służącymi zaspokajaniu zbiorowych przetrzeb wspólnotowych i należą do zadań własnych Gminy. Wszystkie faktury dotyczące wydatków poniesionych w ramach projektu będą wystawiane wyłącznie na Gminę.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  • Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu?
  • Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku z tytułu realizowanej inwestycji dofinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarowi usług, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach związanych z realizacją zadania pod nazwą „B." Mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych VAT przez Gminę, nie będzie miała żadnych możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez wykonawcę robót w trakcie trwania inwestycji.

Gmina wskazała, że w myśl przepisów art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zadania z zakresu gospodarki komunalnej, dotyczące odprowadzania ścieków, tj. budowa kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że wykonywane zadanie jest ściśle związane z prowadzoną przez Gminę działalnością, tak więc przekazanie sieci kanalizacyjnej do użytkowania podmiotowi, które te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa i zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu.

Podkreśliła, że jednostki samorządu terytorialnego są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Gmina nie może zaliczyć nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, w ocenie Gminy, przepisy o podatku od towarów i usług nie pozwalają na dokonanie odliczeń podatku z tytułu wydatków na inwestycję oraz brak jest podstaw prawnych do odzyskania podatku z tytułu realizowanej inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że Gmina realizuje zadanie inwestycyjne, którego przedmiotem jest budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączeniami i przepompowniami obejmującej kolektory główne i boczne wraz z przykanalikami oraz przepompowniami ścieków z ich zasilaniem energetycznym i rurociągami tłocznymi. Po zakończeniu robót i dokonaniu odbioru, sieć kanalizacji sanitarnej zostanie przekazana nieodpłatnie do eksploatacji (w użytkowanie) Spółdzielni Usługowo-Handlowej, która będzie zajmowała się bieżącą eksploatacją i konserwacją. Wyżej wymieniona inwestycja nadal będzie ujęta w ewidencji środków trwałych Gminy. Odpłatność za wykonywanie usług - odbiór i oczyszczanie ścieków - będzie tak jak do tej pory dochodem Spółdzielni Usługowo-Handlowej. Gmina nie osiąga z tytułu powyższych usług żadnych dochodów i nie wykazuje ich w deklaracji VAT-7.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile dokonane zakupy nie mają/nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, Gminie nie przysługuje/ nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, o ile dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii uznania realizowanej inwestycji za czynność związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, która w myśl art. 8 ust. 2 ustawy nie podlega opodatkowaniu, nie przedstawiono bowiem w tym zakresie pytania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj