Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-565/12-2/MK
z 31 sierpnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-565/12-2/MK
Data
2012.08.31
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki
Słowa kluczowe
fundusz
fundusz inwestycyjny
jednostka uczestnictwa
świadczenie
Istota interpretacji
W konsekwencji świadczenia dodatkowe przyznane w wyniku zawartej umowy pomiędzy Funduszem a uczestnikiem funduszu w związku z posiadanymi przez uczestnika jednostkami uczestnictwa w postaci dodatkowych jednostek uczestnictwa danego subfunduszu, stanowią przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych co skutkuje tym, że dochód z tego źródła podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Płatnikiem tego podatku, zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy będzie wypłacający czyli fundusz inwestycyjny. Opodatkowanie świadczeń dodatkowych winno nastąpić w momencie ich postawienia do dyspozycji przyznania uczestnikowi. Zaokrąglanie podstawy opodatkowania w przypadku świadczenia dodatkowego dokonywane będzie przez Fundusz do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych (art.63 § 1 Ordynacji podatkowej).
Wniosek ORD-IN 548 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.06.2012 r. (data wpływu 20.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń dodatkowych wypłacanych przez Fundusz Inwestycyjny – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 04.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń dodatkowych wypłacanych przez Fundusz Inwestycyjny. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca jest towarzystwem funduszy inwestycyjnych z siedzibą w Polsce (dalej: Wnioskodawca, TFI), utworzonym na podstawie ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: ustawa o funduszach). Wnioskodawca tworzy fundusze, zarządza nimi oraz reprezentuje fundusze w stosunkach z osobami trzecimi. Jest również organem funduszy i w związku z tym jest osobą zainteresowaną, o której mowa w art. 14b Ordynacji Podatkowej. Wnioskodawca utworzył specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty z siedzibą w Polsce (dalej: Fundusz). Fundusz jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: pdop). Fundusz prowadzi działalność jako fundusz z wydzielonymi subfunduszami. Do Funduszu w roli uczestników (dalej: Uczestnicy) mogą przystępować osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, jak również osoby fizyczne. Fundusz zamierza wprowadzić na rynek nowy rodzaj produktu inwestycyjnego dla osób fizycznych. Osoba fizyczna może wpłacić do Funduszu środki pieniężne określonej wysokości, obejmując w zamian jednostki uczestnictwa w Funduszu. Na podstawie umowy między Funduszem a Uczestnikiem, w związku z posiadanymi przez Uczestnika jednostkami uczestnictwa, Fundusz będzie obliczał na podstawie określonej w statucie Funduszu formuły, wynagrodzenie dodatkowe, będące pochodną zainwestowanych przez Uczestnika środków pieniężnych (dalej: „świadczenie dodatkowe”). Świadczenie dodatkowe będzie realizowane poprzez nabycie, na rzecz Uczestnika, dodatkowych jednostek uczestnictwa danego subfunduszu. Świadczenie dodatkowe będzie stawiane do dyspozycji Uczestnika w cyklach dziennych przez określony w statucie Funduszu czas, powiązany z długością okresu inwestycji Uczestnika w jednostki uczestnictwa związane z danym subfunduszem, po upływie którego Uczestnik będzie tracił uprawnienie do świadczenia dodatkowego. Maksymalna wartość dziennego świadczenia dodatkowego należnego i stawianego do dyspozycji Uczestnikowi będzie ograniczona kwotowo. W przypadku, gdy ustalona zgodnie z formułą, wartość świadczenia przekroczy limit dzienny, nadwyżka zasili indywidualną pulę, z której realizowane będą świadczenia na rzecz Uczestnika w kolejnych dniach, również do wysokości dziennego limitu lub do upływu terminu, po którym Uczestnik traci uprawnienie do świadczenia dodatkowego. Uczestnik będzie także tracił prawo do otrzymywania świadczenia dodatkowego ze środków stanowiących pulę, o której mowa w zdaniu poprzednim, w przypadku odkupu wszystkich jednostek uczestnictwa związanych z danym subfunduszem. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy, Ad. 1 Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczenie dodatkowe naliczane przez Fundusz na rzecz Uczestnika będzie stanowiło przychód z tytułu udziału w funduszach inwestycyjnych. Ad. 2 Jako takie, świadczenie dodatkowe będzie podlegało opodatkowaniu 19% zryczałtowanym pdof, na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 updof. Ad. 3 W konsekwencji, płatnikiem pdof z tytułu wypłacanego świadczenia dodatkowego będzie Fundusz. Ad. 4 Przychodem Uczestnika uzyskanym w danym dniu jest wartość faktycznie zrealizowanego na jego rzecz świadczenia, znajdującego odzwierciedlenie w wartości nabytych w tym dniu jednostek uczestnictwa (za kwotę nie wyższą niż wynikający ze statutu Funduszu dzienny limit świadczenia). Tym samym, wartość świadczenia dodatkowego niepostawiona do dyspozycji uczestnika, która w przyszłości może być źródłem finansowania uczestnika kolejnych wypłat na rzecz Uczestnika, nie podlega opodatkowaniu do czasu postawienia do dyspozycji Uczestnika. Ad. 5 Zaokrąglanie podstawy opodatkowania w przypadku świadczenia dodatkowego dokonywane będzie przez Fundusz na podstawie art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej. Uzasadnienie
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
Zgodnie z art. 11 ust. 2b ww. ustawy jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)– c). Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c. Zgodnie z art. 5a pkt 14 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych - oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. Ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.), zwana dalej „uofi” określa fundusz inwestycyjny jako osobę prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe (art. 3 ust. 1 uofi). Uczestnikami otwartego funduszu inwestycyjnego są osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej na rzecz których w rejestrze uczestników funduszu są zapisane jednostki uczestnictwa lub ich ułamkowe części (art. 6 ust. 1 uofi). Stosownie do art. 159 ust 1 i 2 uofi, fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako fundusz składający się z subfunduszy różniących się w szczególności tym, że każdy może stosować inną politykę inwestycyjną. Z wpłat do funduszu, towarzystwo funduszy inwestycyjnych tworzy portfele inwestycyjne subfunduszy. Z powyższego jednoznacznie wynika, iż posiadanie jednostek uczestnictwa w subfunduszu jest równoznaczne z posiadaniem jednostek w funduszu inwestycyjnym z wydzielonymi subfunduszami. Z kolei umorzenie jednostki subfunduszu jest równoznaczne z umorzeniem jednostki w takim funduszu. W przypadku otwartych funduszy inwestycyjnych przychód dla celów podatkowych powstaje w wyniku umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszu. W funduszu inwestycyjnym z wydzielonymi subfunduszami umorzenie jednostki uczestnictwa następuje poprzez jednoczesne umorzenie jednostek uczestnictwa w subfunduszu lub subfunduszach. Tak więc, przychód w funduszu inwestycyjnym z wydzielonymi subfunduszami, powstaje w wyniku jednoczesnego umorzenia jednostek uczestnictwa w subfunduszu lub subfunduszach. Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest towarzystwem funduszy inwestycyjnych z siedzibą w Polsce. Wnioskodawca tworzy fundusze, zarządza nimi oraz reprezentuje fundusze w stosunkach z osobami trzecimi. Wnioskodawca utworzył fundusz inwestycyjny otwarty z siedzibą w Polsce. Fundusz prowadzi działalność jako Fundusz z wydzielonymi subfunduszami. Fundusz zamierza wprowadzić na rynek nowy rodzaj produktu inwestycyjnego dla osób fizycznych, które będą mogły wpłacać do Funduszu środki pieniężne określonej wysokości, obejmując w zamian jednostki uczestnictwa w Funduszu. Na podstawie umowy między Funduszem a Uczestnikiem, w związku z posiadanymi przez Uczestnika jednostkami uczestnictwa, Fundusz będzie obliczał na podstawie określonej w statucie Funduszu formuły, wynagrodzenie dodatkowe, będące pochodną zainwestowanych przez Uczestnika środków pieniężnych „świadczenie dodatkowe”. Świadczenie dodatkowe będzie realizowane poprzez nabycie, na rzecz Uczestnika, dodatkowych jednostek uczestnictwa danego subfunduszu. Świadczenie dodatkowe będzie stawiane do dyspozycji Uczestnika w cyklach dziennych przez określony w statucie Funduszu czas, powiązany z długością okresu inwestycji Uczestnika w jednostki uczestnictwa związane z danym subfunduszem, po upływie którego Uczestnik będzie tracił uprawnienie do świadczenia dodatkowego. Maksymalna wartość dziennego świadczenia dodatkowego należnego i stawianego do dyspozycji Uczestnikowi będzie ograniczona kwotowo. W przypadku, gdy wartość świadczenia przekroczy limit dzienny, nadwyżka zasili indywidualną pulę, z której realizowane będą świadczenia na rzecz Uczestnika w kolejnych dniach, również do wysokości dziennego limitu lub do upływu terminu, po którym Uczestnik traci uprawnienie do świadczenia dodatkowego. Uczestnik będzie także tracił prawo do otrzymywania świadczenia dodatkowego ze środków stanowiących pulę, w przypadku odkupu wszystkich jednostek uczestnictwa związanych z danym subfunduszem. Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. Mając na uwadze regulację statutów funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez Towarzystwo w zakresie możliwości wypłaty świadczeń dodatkowych przez Fundusz należy stwierdzić, iż uzyskanie przez uczestnika świadczenia dodatkowego jest niewątpliwie powiązane z nabyciem, posiadaniem jednostek uczestnictwa. Istnieje więc bezpośredni związek z posiadaniem (utrzymaniem posiadania) jednostek uczestnictwa, a otrzymanym od funduszu świadczeniem dodatkowym. Zatem gdy za wartość należnego świadczenia dodatkowego, zostaną nabyte na rzecz Uczestnika, dodatkowe jednostki uczestnictwa danego subfunduszu zarządzanego przez Towarzystwo, stanowią one dochód z tytułu udziału uczestnika w funduszu inwestycyjnym. Przyznanie uczestnikowi świadczenia dodatkowego wynikającego z zawartej umowy w danym momencie czasowym jest dla celów podatku dochodowego zdarzeniem powodującym powstanie przychodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Oznacza to, że przychód dotyczący świadczenia dodatkowego znajdującego odzwierciedlenie w wartości nabytych w tym dniu jednostek uczestnictwa danego subfunduszu w kwocie odpowiadającej dziennemu limitowi świadczenia wynikającej ze statutu Funduszu, powinien być ustalony dla świadczenia dodatkowego postawionego do dyspozycji uczestnika w danym dniu. W konsekwencji świadczenia dodatkowe przyznane w wyniku zawartej umowy pomiędzy Funduszem a uczestnikiem funduszu w związku z posiadanymi przez uczestnika jednostkami uczestnictwa w postaci dodatkowych jednostek uczestnictwa danego subfunduszu, stanowią przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych co skutkuje tym, że dochód z tego źródła podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Płatnikiem tego podatku, zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy będzie wypłacający czyli fundusz inwestycyjny. Opodatkowanie świadczeń dodatkowych winno nastąpić w momencie ich postawienia do dyspozycji przyznania uczestnikowi. Zaokrąglanie podstawy opodatkowania w przypadku świadczenia dodatkowego dokonywane będzie przez Fundusz do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych (art.63 § 1 Ordynacji podatkowej). Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz przywołanych wielu tez wyroków Wojewódzkich Sądów Administracyjnych oraz Naczelnego Sadu Administracyjnego - wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, jak również powołane wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.