Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-16/13/MCZ
z 5 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 07 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 08 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 06 marca 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości złożenia korekty zeznań podatkowych w związku z opodatkowaniem w Polsce renty wdowiej oraz renty i zasiłku rodzinnego dla córki otrzymywanych z Niemiec w latach 2005-2011:

  • w części dotyczącej możliwości złożenia korekty rocznych zeznań podatkowych za lata 2005-2006 - jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej możliwości złożenia korekty rocznych zeznań podatkowych za lata 2007-2011 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 stycznia 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości złożenia korekty zeznań podatkowych w związku z opodatkowaniem w Polsce renty wdowiej oraz renty i zasiłku rodzinnego dla córki, otrzymywanych z Niemiec w latach 2005-2011.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 22 lutego 2013 r. znak: IBPB II/1/415-16/13/MCZ wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono w dniu 06 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2000 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni, a w 2002 r. w Niemczech została przyznana renta dla Wnioskodawczyni i jej córki, z wyrównaniem od dnia zgonu. Renty były przyznane przez L. w Berlinie. Od 2005 r. renty te są wypłacane przez .... W latach 20007-2008 Wnioskodawczyni pobierała, również z Niemiec, zasiłek rodzinny na córkę. Mąż Wnioskodawczyni pracował kilkanaście miesięcy w Niemczech. Od 2002 r. podatek od wszystkich dochodów był pobierany przez bank w Polsce i rozliczany w zeznaniu podatkowym na podstawie PIT-11. W listopadzie 2012 r. niemiecki urząd skarbowy przysłał Wnioskodawczyni nakaz zapłaty podatku od ww. świadczeń za 2005 r., który Wnioskodawczyni ma zapłacić w styczniu 2013 r. W grudniu 2012 r. bank poinformował Wnioskodawczynię, że świadczenia rentowe podlegają opodatkowaniu w Niemczech na podstawie art. 18 ust. 2 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i za 2012 r. nie pobierał podatku.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że jej mąż przez kilkanaście miesięcy pracował w Niemczech w ramach umowy o pracę. Po jego śmierci w 2000 r., Wnioskodawczyni starała się w Polsce o rentę rodzinną dla córki, której była opiekunem prawnym. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie przyznał córce renty lecz przesłał zapytanie do niemieckiego ubezpieczyciela, który w 2002 r. przyznał dla Wnioskodawczyni i jej kilkuletniej wówczas córki renty.

Od 2005 r. renty są wypłacane przez Niemiecki Zakład Ubezpieczeń Społecznych (...) czyli z ustawowego obowiązkowego funduszu socjalnego.

Od 2007 r. został przyznany zasiłek rodzinny (socjalny) z Familienkasse zgodnie z art. 78 Rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 ze względu na fakt pobierania rent. Zasiłek ten był wypłacany do 2008 r.

Wszystkie świadczenia, zarówno Wnioskodawczyni jak i córki wpływały na jej konto bankowe. W latach 2005 - 2011 bank wystawiał PIT-11 z uwzględnieniem wszystkich dochodów. Mając jeden PIT, wszystkie dochody swoje i córki Wnioskodawczyni rozliczała w swoim zeznaniu podatkowym. Mimo, iż córka (ur. w 1991 r.) pełnoletniość uzyskała w 2009 r. Wnioskodawczyni nadal sama rozliczała się z wszystkich zagranicznych dochodów.

Pod koniec 2012 r. urząd podatkowy z Niemiec przysłał dla Wnioskodawczyni i córki do zapłaty podatek naliczony za 2005 r.. Podatek ten został już zapłacony do niemieckiego urzędu skarbowego. Wobec tego Wnioskodawczyni chciałaby wiedzieć czy bank słusznie pobierał podatek od dochodów uzyskiwanych z Niemiec w latach 2002-2011.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej Wnioskodawczyni może zrobić korekty rocznych zeznań podatkowych za lata 2005-2011 i otrzymać zwrot nadpłaconego podatku?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania powinna zrobić korekty rocznych zeznań podatkowych za lata 2005-2011, a z otrzymanego zwrotu podatku musi wyrównać zaległy podatek w Niemczech od 2005 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a tej ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Ze względu na to, że Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania w Polsce, a otrzymane w latach 2002-2011 renty i zasiłek rodzinny wypłacane były przez instytucję niemiecką, zastosowanie w tej sprawie będą miały przepisy umów zawartych między Polską a Republiką Federalną Niemiec

Zgodnie z art. 19 umowy zawartej między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i od majątku z dnia 18 grudnia 1972 r. (Dz. U. z 1975 r. Nr 31, poz. 163 ze zm.) dochody nie wymienione wyraźnie w poprzednich artykułach (a dochody z renty nie zostały wymienione w poprzednich artykułach) – mogą być opodatkowane tylko w państwie, w którym mają miejsce zamieszkania osoby uzyskujące dochody z tego tytułu. Umowa ta obowiązywała do końca 2004 r.

Z powyższych przepisów wynika, iż renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane do końca 2004 r. osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Tym samym, jeżeli renty te otrzymywane były za pośrednictwem banku, to bank jako płatnik był zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) obowiązującej w 2005 r. emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Polsce) z drugiego Umawiającego się Państwa (Niemiec), podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie (Polsce).

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie (Polsce) z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa (Niemiec), podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie (Niemczech).

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż emerytury i renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

  • ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
  • ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
  • ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
  • ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz
  • ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak, wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia. Wszelkie inne świadczenia emerytalno-rentowe przekazywane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Stosownie natomiast do treści art. 22 ust. 1 powołanej umowy dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w latach 2002-2011 otrzymywała rentę wdowią oraz rentę socjalną dla córki. Od 2005 r. renty są wypłacane przez Niemiecki Zakład Ubezpieczeń Społecznych (...) czyli z ustawowego obowiązkowego funduszu socjalnego. Od 2007 r. został przyznany zasiłek rodzinny (socjalny) dla córki z Familienkasse zgodnie z art. 78 Rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 ze względu na fakt pobierania rent. Zasiłek ten był wypłacany do 2008 r.

Wszystkie świadczenia, zarówno Wnioskodawczyni jak i córki wpływały na konto bankowe Wnioskodawczyni. W latach 2005 - 2011 bank wystawiał PIT-11 z uwzględnieniem wszystkich dochodów. Mając jeden PIT wszystkie dochody, swoje i córki Wnioskodawczyni rozliczała w swoim zeznaniu podatkowym.

Zatem mając na uwadze przedstawiony powyżej stan prawny oraz faktyczny, należy stwierdzić, że wskazane we wniosku renty są wypłacane z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, o którym mowa w art. 18 ust. 2 ww. umowy polsko-niemieckiej zawartej w dniu 14 maja 2003 r. i mającej zastosowanie do dochodów osiągniętych od 01 stycznia 2005 r. To oznacza, że renty te – w świetle ww. umowy - podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech, wobec czego nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Natomiast świadczenie (zasiłek rodzinny socjalny) przyznane ze względu na fakt wypłacana renty dla córki Wnioskodawczyni z Niemiec w latach 2007-2008 podlega – stosownie do treści art. 22 ust. 1 umowy polsko-niemieckiej - opodatkowaniu tylko w Polsce.

Jednocześnie jednak, ww. zasiłek, który jest – jak wskazała Wnioskodawczyni - świadczeniem rodzinnym, wypłacanym zgodnie z art. 78 Rozporządzenia (EWG) nr 1408/71 ze względu na fakt pobierania renty na córkę, tj. jest zasiłkiem rodzinnym - jest zwolniony od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym Wnioskodawczyni, począwszy od 2005 r. nie była zobowiązana do odprowadzenia od ww. rent i zasiłku rodzinnego podatku w Polsce, co oznacza, że w przypadku uzyskiwania innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym na Wnioskodawczyni nie ciążył obowiązek doliczenia do tych dochodów rent i zasiłku rodzinnego otrzymanego z Niemiec.

W związku z tym, bank jako płatnik począwszy od 2005 r. nie powinien był pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tych świadczeń. Skoro jednak bank pobierał w latach 2005-2011 zaliczkę na podatek dochodowy i Wnioskodawczyni wykazywała dochody z rent i zasiłku rodzinnego z Niemiec w zeznaniach podatkowych za ww. lata, to obecnie na podstawie art. 75 § 1 i § 2 ustawy Ordynacji podatkowej może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku, jednakże tylko za te lata, za które zobowiązanie podatkowe nie uległo przedawnieniu. Równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatnik obowiązany jest złożyć skorygowane zeznanie (deklarację) - art. 75 § 3 ww. ustawy.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej).

Zatem Wnioskodawczyni winna ponownie wypełnić właściwy formularz zeznania podatkowego, za poprzednie lata, przy czym w miejscu, w którym poprzednio wpisywała kwotę przychodu (dochodu) z zagranicznej renty i zasiłku rodzinnego winna wpisać zero, wykazując jednocześnie pobrane zaliczki, a następnie obliczyć na nowo podatek należny.

Należy jednocześnie wskazać, iż zgodnie z art. 79 § 2 pkt 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przedmiotowej sprawie wygasa - po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Zgodnie z treścią art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (co do zasady termin płatności podatku za dany rok podatkowy upływa 30 kwietnia następnego roku podatkowego).

To oznacza, że w przedmiotowej sprawie, w roku 2013 r. Wnioskodawczyni może złożyć korekty zeznań jedynie za lata 2007-2011. Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty za lata 2005-2006, zgodnie z powołanym wyżej art. 79 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, wygasło.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w części dotyczącej możliwości złożenia korekty rocznych zeznań podatkowych za lata 2005-2006 należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawczyni w części dotyczącej możliwości złożenia korekty rocznych zeznań podatkowych za lata 2007-2011 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj