Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-286/13-3/AMN
z 6 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 3 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W dniu 3 czerwca 2013 r. do tut. Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wdraża projekt (…). Projekt jest realizowany w ramach Poddziałania 8.2.1 „Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt ten jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% ze środków budżetu państwa. Uczestnikami projektu są pracownicy naukowi (wg ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki) jednostek naukowych oraz pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni uczelni, a także przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą na terenie województwa (…) (siedziba, filia, delegatura, oddział i inne dozwolone formy organizacyjne). Głównym celem projektu jest poprawa poziomu innowacyjności 33 firm. poprzez wypracowanie przez pracowników naukowych w trakcie stażu w przedsiębiorstwie dokumentacji wdrożeniowej, konkretnego projektu o wysokim potencjale innowacyjno-wdrożeniowy. Projekt przewiduje, iż pracownikom naukowym będzie wypłacane wynagrodzenie za zrealizowany staż. Wynagrodzenie będzie wypłacane przez organizatora projektu tzn. Wnioskodawcę na podstawie umowy trójstronnej zawartej między ww. organizatorem, przedsiębiorstwem i pracownikiem naukowym. Źródłem finansowania wynagrodzenia za zrealizowany staż będzie dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na realizację niniejszego projektu (85% dotacji będą stanowić środki Europejskiego Funduszu Społecznego oraz 15% środki budżetu państwa).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie za zrealizowany staż, które będzie wypłacane pracownikowi naukowemu (Beneficjentowi Ostatecznemu) przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymywane przez stażystę jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. W przedstawionym zdarzeniu znajduje zastosowanie zwolnienie przedmiotowe przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym: wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).”

Zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych obejmuje uczestników projektu, którym jest przekazywana pomoc w ramach projektu. Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, ilekroć mowa jest o środkach europejskich rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy. Oznacza to, że do środków europejskich zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, m.in. z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z uwagi na to, że stażyści będą uczestnikami projektu (Ostatecznymi Beneficjentami) oraz, że środki finansowe otrzymane na odbycie stażu są pomocą udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych - zwolnienie z podatku dochodowego powinno obejmować przedstawioną przez Wnioskodawcę sytuację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wdraża projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt ten jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% ze środków budżetu państwa. Uczestnikami projektu są pracownicy naukowi oraz pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni, a także przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Projekt przewiduje, iż pracownikom naukowym będzie wypłacane wynagrodzenie za zrealizowany staż. Wynagrodzenie będzie wypłacane przez organizatora projektu tzn. Wnioskodawcę. Źródłem finansowania wynagrodzenia za zrealizowany staż będzie dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na realizację niniejszego projektu (85% dotacji będą stanowić środki Europejskiego Funduszu Społecznego oraz 15% środki budżetu państwa).

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności), który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, ze zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie za zrealizowany staż, które będzie wypłacane pracownikowi naukowemu (Beneficjentowi Ostatecznemu) przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawca, jako płatnik, nie ma obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od ww. wynagrodzeń za staże zawodowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj