Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-357/13/BJ
z 27 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 29 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania nieodpłatnie oprogramowania studentom kierunku zamawianego realizowanego w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania nieodpłatnie oprogramowania studentom kierunku zamawianego realizowanego w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 27 maja 2013 r. znak: IBPB II/1/415-357/13/BJ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 10 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Uniwersytet) realizuje projekt „(…)” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt jest w 85% finansowany ze środków europejskich, a w 15% z budżetu państwa.

W ramach projektu planowany jest zakup oprogramowania, które ma zostać przekazane nieodpłatnie beneficjentom projektu – studentom kierunku zamawianego realizowanego

w ramach projektu. Wartość jednego oprogramowania to około 750 zł. Przekazane oprogramowanie beneficjenci zainstalują na własnych komputerach.

W piśmie z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu – 10 czerwca 2013 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że program, w ramach którego realizowany jest zakup oprogramowania dla studentów kierunku zamawianego to Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu państwa (15%). Instytucją odpowiedzialną za wdrażanie i koordynowanie programem jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Projekt Uniwersytetu pn.”(…)” jest realizowany w ramach Priorytetu IV, Poddziałania 4.1.2. wyżej wspomnianego Programu. Poddziałanie 4.1.2 dotyczy realizacji tzw. „kierunków zamawianych” i jest określane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego mianem programu rządowego „kierunków zamawianych”. Jego koordynacją i zarządzaniem zajmują się instytucje podległe rządowi, a projekty są współfinansowane przez budżet państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uwzględniając powyższe okoliczności Wnioskodawca powinien wystawić beneficjentom, którzy otrzymają oprogramowanie PIT-8C?

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż oprogramowanie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w związku z realizacją projektu stąd jest zwolnione przedmiotowo z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a oprogramowanie nie stanowi przychodu dla beneficjentów. Stąd Uniwersytet nie jest zobowiązany do wystawienia PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 cyt. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, o ile dochody te spełniają łącznie następujące przesłanki:

  • podatnik otrzymał nieodpłatne świadczenie, świadczenie częściowo odpłatne lub świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  • świadczenie zostało przekazane w ramach rządowych programów.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z powyższych warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (Uniwersytet) realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest w 85% finansowany ze środków europejskich, a w 15% z budżetu państwa. W ramach projektu planowany jest zakup oprogramowania, które ma zostać przekazane nieodpłatnie beneficjentom projektu – studentom kierunku zamawianego realizowanego w ramach projektu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że oprogramowanie przekazane studentom kierunku zamawianego realizowanego w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej jest świadczeniem rzeczowym, które – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - stanowi dla nich przychód, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże jest to przychód niepodlegający opodatkowaniu. Przychód ten – jak słusznie stwierdza Wnioskodawca – będzie bowiem zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż - jak wynika z wniosku - zostaną spełnione wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania ww. zwolnienia, tj. świadczenia te będą współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (85%) oraz ze środków budżetu państwa (15%) i będą realizowane w ramach rządowego programu.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia dla studentów, którzy otrzymają oprogramowanie informacji PIT-8C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w ostateczności należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj