Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-634/12-2/MK
z 11 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-634/12-2/MK
Data
2012.09.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
dywidendy
rezydent podatkowy
Szwajcaria
waluta obca


Istota interpretacji
Wnioskodawca poprawnie wykazał w deklaracji PIT-36 za 2011 rok podatek pobrany w Szwajcarii w wysokości 19% (po ograniczeniu faktycznie pobranej kwoty podatku wg stopy 35%). Natomiast dopłatę podatku w wysokości 4% wynikającą ze stawki 19% jaką odliczył w zeznaniu za rok 2011 a stawką ostatecznie zapłaconego podatku w Szwajcarii w wysokości 15% (po dopełnieniu przez Wnioskodawcę stosownych formalności zgodnie z ustawodawstwem Konfederacji Szwajcarskiej) Wnioskodawca wykaże i uiści w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym uzyska zwrot nadpłaconego podatku od dywidendy z urzędu ze Szwajcarii.



Wniosek ORD-IN 473 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 06.07.2012 r. (data wpływu 09.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dywidendy otrzymanej ze Szwajcarii – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dywidendy otrzymanej ze Szwajcarii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący osobą fizyczną jest polskim rezydentem podatkowym. W dniu 08.03.2011 r. otrzymał dywidendę ze Szwajcarii wypłaconą w walucie obcej, tj. franku szwajcarskim. Zgodnie z przepisami szwajcarskimi została potrącona zaliczka na podatek w wysokości 35%. Do dnia złożenia wniosku Wnioskodawca nie wystąpił o zwrot podatku do władz szwajcarskich.

W formularzu PIT-36 za 2011 rok Wnioskodawca wykazał poniższe dochody:

  1. w polu 193 - podatek polski równy 19% od dywidendy brutto (przeliczony na złotówki wg średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (art. 11a ustawy PIT).
  2. W polu 195 – podatek szwajcarski równy według stawki maksymalnej, faktycznie pobranej (35% dywidendy brutto), ograniczony jednak do wysokości podatku polskiego według stawki 19% przeliczony na złotówki według wg średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (art. 11a ustawy PIT).
  3. Kwota zobowiązania podatkowego z tego tytułu do zapłaty powinna być równa zero złotych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca poprawnie wykazał w deklaracji PIT-36 za 2011 rok podatek pobrany w Szwajcarii w wysokości 19% (po ograniczeniu faktycznie pobranej kwoty podatku wg stopy 35%), czy też należało wykazać podatek pobrany w wysokości 15% (zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania) i dopłacić w zeznaniu za 2011 r. – w wysokości 4%...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonał On prawidłowego rozliczenia podatku w złożonym zeznaniu podatkowym PIT-36 za 2011 rok. Zgodnie z art. 30a ust. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm) odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą (nie więcej niż 19%) a nie podatkowi należnemu od dywidend (15%) wynikającemu z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on obowiązku wystąpienia do władz szwajcarskich o zwrot 20% podatku (w celu doprowadzenia stawki do 15% wynikającej z umowy podpisanej pomiędzy Polską a Szwajcarią).

W przypadku dopłaty 4% oznaczałoby to podwójne opodatkowanie zarówno w Polsce, jak i w Szwajcarii. Dopiero gdy preferencyjna stawka podatku Szwajcarskiego równa 15% faktycznie znajdzie zastosowanie poprzez dokonanie zwrotu przez Szwajcarskie władze różnicy wynoszącej 20% Wnioskodawca uiści podatek należny w Polsce, to jest 4% dywidendy brutto (różnica pomiędzy stawką podatku polskiego 19% oraz stawką preferencyjną podatku szwajcarskiego 15%). Wnioskodawca wskazuje, że do dnia złożenia wniosku nie wystąpił do władz Szwajcarskich o zwrot podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a tej ustawy).

W świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Za przychody z kapitałów pieniężnych w myśl z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (...).

Stosownie do art. 10 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską, a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 22, poz. 92) dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

  1. 5% kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka jawna), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25%,
  2. 15% kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Właściwe władze Umawiających się Państw ustalą w drodze wzajemnego porozumienia sposób stosowania tych ograniczeń.

Należy zauważyć, że określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

W myśl art. 23 ust. 1 lit. b) ww. Umowy jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 może być opodatkowany w Szwajcarii, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Szwajcarii. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć tej części podatku, która została obliczona przed dokonaniem potrącenia i która odpowiednio przypada na dochód, który może być opodatkowany w Szwajcarii.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakres opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych przez osoby fizyczne, m.in. z dywidend reguluje przepis art. 30a ustawy.

Stosownie do treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zryczałtowany podatek pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania, o czym stanowi art. 30a ust. 6 cyt. ustawy.

Jeżeli podatnik uzyskuje przychody w walutach obcych zgodnie z dyspozycją przepisu art. 11a ww. ustawy przelicza się je na złote według wg średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

W myśl art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 30a ust. 9 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

Ponadto art. 30a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą, o których mowa w ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.

W przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconego za granicą i odliczonego podatku zgodnie z treścią art. 45 ust. 3a podatnik w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, jest obowiązany doliczyć odpowiednio do dochodu lub podatku, obliczonego zgodnie z art. 27 albo art. 30c kwoty uprzednio odliczone.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca otrzymał w 2011 r. dywidendę ze Szwajcarii, która zgodnie z ustawodawstwem szwajcarskim została opodatkowana wstępnie maksymalną stawką w wysokości 35%. W deklaracji podatkowej PIT-36 za 2011 rok Wnioskodawca wykazał powyższe dochody, tj. podatek polski równy 19% od otrzymanej szwajcarskiej dywidendy, podatek szwajcarski według stawki maksymalnej, faktycznie pobranej (35% dywidendy brutto), ograniczony jednak do wysokości 19% podatku polskiego oraz kwotę zobowiązania podatkowego z tego tytułu do zapłaty równą zero złotych. Do dnia złożenia Wniosku Wnioskodawca nie wystąpił o zwrot podatku do władz szwajcarskich.

W związku z zaistniałą sytuacją powstała wątpliwość, czy Wnioskodawca poprawnie wykazał w deklaracji podatkowej PIT-36 za 2011 rok podatek pobrany w Szwajcarii po ograniczeniu faktycznie pobranej kwoty podatku wg stopy 35%, w wysokości 19%.

W świetle wyżej przywołanych uregulowań prawnych oraz przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca w zeznaniu podatkowym PIT-36 za rok 2011, winien uzyskany dochód zgodnie z dyspozycją ww. art. 11a ustawy przeliczyć na złote, a następnie dokonać rozliczenia uzyskanych dochodów z tytułu wypłaconej dywidendy ze Szwajcarii. Zryczałtowany podatek od otrzymanej dywidendy ze Szwajcarii obliczony przy zastosowaniu stawki 19%, Wnioskodawca powinien był zrównoważyć do wysokości stawki podatku obowiązującej w Polsce. W konsekwencji w zeznaniu rocznym PIT-36 za rok 2011 podatek od wypłaconej dywidendy ze Szwajcarii nie wystąpił.

Zgodnie z ustawodawstwem Konfederacji Szwajcarskiej po dokonaniu rozliczenia w Polsce dochodów osiągniętych w roku 2011 i po dopełnieniu związanych z tym formalności Wnioskodawca otrzyma zwrot nadpłaconego podatku ze szwajcarskiego urzędu skarbowego w wysokości 20%. W następstwie otrzymanego zwrotu podatku, zapłacony w Szwajcarii podatek od otrzymanej dywidendy wyniesie ostatecznie 15%.

Dopiero w takiej sytuacji zgodnie z dyspozycją art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca będzie zobowiązany w zeznaniu podatkowym PIT-36 składanym za rok podatkowy, w którym uzyska zwrot nadpłaconego podatku od dywidendy z urzędu ze Szwajcarii, doliczyć do podatku różnicę w wysokości 4% wynikającą ze stawki podatku 19%, jaką Wnioskodawca odliczył w zeznaniu rocznym za rok 2011, a stawką podatku ostatecznie zapłaconego w Szwajcarii w wysokości 15%.

Reasumując:

Wnioskodawca poprawnie wykazał w deklaracji PIT-36 za 2011 rok podatek pobrany w Szwajcarii w wysokości 19% (po ograniczeniu faktycznie pobranej kwoty podatku wg stopy 35%). Natomiast dopłatę podatku w wysokości 4% wynikającą ze stawki 19% jaką odliczył w zeznaniu za rok 2011 a stawką ostatecznie zapłaconego podatku w Szwajcarii w wysokości 15% (po dopełnieniu przez Wnioskodawcę stosownych formalności zgodnie z ustawodawstwem Konfederacji Szwajcarskiej) Wnioskodawca wykaże i uiści w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym uzyska zwrot nadpłaconego podatku od dywidendy z urzędu ze Szwajcarii.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj