Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-314/13/JP
z 10 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2013r. (data wpływu 11 marca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej od 1997r. (sprzedaż sadzonek). Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 20 września 2000r. Składa miesięczne deklaracje VAT. Działalność wykonuje również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności.

W 2012r. obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył 40.000 zł, ale przekroczył 20.000 zł. Do tej pory Wnioskodawca nie był zobowiązany do rejestrowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, korzystał ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z sezonowością działalności Wnioskodawcy w okresie od 1 stycznia 2013r. do 1 kwietnia 2013r. nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wnioskodawca zamierza rozpocząć sprzedaż na rzecz ww. osób z dniem 2 kwietnia 2013r. i równocześnie rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku, że w okresie od 1 stycznia 2013r. do 1 kwietnia 2013r. Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, będzie mógł skorzystać z odliczenia kwoty o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. z późniejszymi zmianami, jeżeli rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej od 2 kwietnia 2013r. (czyli w dniu faktycznego rozpoczęcia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących dz. gospod.) a ponadto dopełni wszystkich pozostałych warunków wynikających z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. § 2.1 Dz. U. z dnia 4 lutego 2013r. poz. 163, czyli złoży zawiadomienie do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Czechowicach-Dziedzicach przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku o liczbie kas rejestrujących i adresie ich używania a także będzie posiadał dowód zapłaty całej należności za kasę fiskalną?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że jeżeli rozpocznie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych od dnia 2 kwietnia 2013r. i równocześnie rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązującym terminie tj. 2 kwietnia 2013r. a także spełni pozostałe warunki wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. § 2.1 pkt 1 i 3 będzie miał prawo do skorzystania z „odliczenia” o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie prowadząc działalności na rzecz ww. osób w okresie od 1 stycznia 2013r. do 1 kwietnia 2013r. Wnioskodawca nie ma obowiązku instalowania kasy fiskalnej, o której mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. § 7.3. pkt 1. ponieważ nie spełnia podstawowego warunku wynikającego z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Z powyższego przepisu wynika, że odliczenie (ulga) przysługuje przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

Kwestie związane z odliczeniem wydatków na zakup kas rejestrujących reguluje art. 111 ust. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 163).

Zgodnie z § 2 ust. 1 cyt. rozporządzenia odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej „potwierdzeniem”;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi sprzedaż m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej. W 2012r. obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył 40.000 zł, ale przekroczył 20.000 zł i Wnioskodawca utracił prawo do tego zwolnienia. Wnioskodawca od 2 kwietnia 2013r. zamierza rozpocząć sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, równocześnie Wnioskodawca zamierza rozpocząć ewidencjonowanie tej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

W związku z sezonowością działalności Wnioskodawcy w okresie od 1 stycznia 2013r. do 1 kwietnia 2013r. nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (Wnioskodawca zamierza rozpocząć sprzedaż na rzecz ww. osób z dniem 2 kwietnia 2013r.).

W tak przedstawionym opisie zdarzenia wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy w związku z tym, że w okresie od 1 stycznia 2013r. do 1 kwietnia 201r. nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, będzie mógł skorzystać z odliczenia kwoty o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej od 2 kwietnia 2013r. (czyli w dniu faktycznego rozpoczęcia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) a ponadto dopełni wszystkich pozostałych warunków wynikających z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. (czyli złoży zawiadomienie do Naczelnika Urzędu Skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku o liczbie kas rejestrujących i adresie ich używania a także będzie posiadał dowód zapłaty całej należności za kasę fiskalną).

Należy w tym miejscu wskazać na § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012r., poz. 1382), zgodnie z którym w przypadku podatników, którzy:

  1. nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w Zycie niniejszego rozporządzenia oraz
  2. nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3

-zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 marca 2013.

Zatem podatnicy, którzy korzystali ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r., jednak na podstawie nowych regulacji nie mają prawa do dalszego korzystania ze zwolnienia na podstawie § 2 i § 3 rozporządzenia obowiązującego od 2013r., zobligowani są do rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem 1 marca 2013r. (dotyczy to m.in. podatników, którzy w 2012r. przekroczyli obrót 20.000 zł, a nie przekroczyli obrotu 40.000 zł ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że przedmiotowa ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z realizacją powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania, przy czym ulga ta, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy rozpocznie ewidencjowanie w obowiązujących terminach oraz złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy a także będzie posiadał dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Jak wynika z opisu sprawy u Wnioskodawcy obowiązek rejestracji powstanie po raz pierwszy z dniem 1 marca 2013r. Wnioskodawca wskazał, że w 2012r. przekroczył kwotę obrotu w wysokości 20.000 zł, tj. kwotę uprawniającą do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014r. Jak wyraźnie wskazał, do tej pory korzystał ze zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawca do końca 2012r. korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, natomiast po 1 marca 2013r. jest zobowiązany zaewidencjonować na kasie rejestrującej każdą sprzedaż dokonaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli nie korzysta on ze zwolnienia na mocy przepisów szczególnych.

Wskazać przy tym należy, że w opisanej sytuacji podatnik zgłoszenia o którym mowa w cyt. wyżej § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 grudnia 2010r. powinien dokonać przed faktycznym rozpoczęciem sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych (przed faktycznym rozpoczęciem ewidencjonowania). Dokonanie zgłoszenia po terminie utraty prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej (od 1 marca 2013r r.) ale przed terminem faktycznego rozpoczęcia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, nie powoduje utraty przez podatnika prawa do ulgi z tytułu zakupu kas.

Tym samym stwierdzić należy, że w przedstawionej sytuacji Wnioskodawca po spełnieniu warunków określonych w § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 27 grudnia 2010r. będzie miał prawo do odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym jeżeli rozpocznie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych od dnia 2 kwietnia 2013r. i równocześnie rozpocznie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązującym terminie tj. 2 kwietnia 2013r. a także spełni pozostałe warunki wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r. § 2 ust. 1 pkt 1 i 3 będzie miał prawo do skorzystania z „odliczenia” o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj