Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-146b/13/PS
z 14 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-146b/13/PS
Data
2013.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku


Słowa kluczowe
licencja
nabycie
nowe technologie
odliczenia
odliczenie od dochodu
podstawa opodatkowania
ulga
utrata prawa do odliczenia
wartości niematerialne i prawne
warunki odliczenia


Istota interpretacji
Czy Spółka utraci prawo do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku zmiany charakteru nabytego prawa do wykorzystania Licencji z wyłącznej do ograniczonej?



Wniosek ORD-IN Wniosek ORD-IN w formacie PDF 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości utraty prawa do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku zmiany charakteru nabytego prawa do wykorzystania licencji z wyłącznej do ograniczonej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zakresie możliwości utraty prawa do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku zmiany charakteru nabytego prawa do wykorzystania licencji z wyłącznej do ograniczonej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zajmuje się produkcją polioli poliestrowych i systemów poliuretanowych. Zarząd Spółki kładzie duży nacisk na innowacyjność i działalność badawczo — rozwojową oraz działalność proeksportową.

Spółka będąca czynnym podatnikiem podatku VAT, nabyła w drodze umowy licencyjnej prawo uprawniające ją do korzystania z Technologii Wynalazku oraz Dokumentacji Wynalazku (Licencji). Zakupiona Technologia została zgłoszona do ochrony patentowej w Urzędzie Patentowym RP w marcu 2012 roku. Poziom nowości oraz wynalazczości tego Wynalazku został potwierdzony pozytywnie przez Urząd Patentowy w sprawozdaniu o stanie techniki. Przedmiot Wynalazku nie był wcześniej wykorzystywany ani na terenie RP, ani w innym kraju na świecie. Licencja ma charakter licencji pełnej oraz wyłącznej, przy czym wyłączność jest rozumiana w ten sposób, że jedynym podmiotem uprawnionym do korzystania z Licencji jest Spółka.

Wdrożenie wynalazku w Spółce nastąpi poprzez dostosowanie istniejącej w Zakładzie Spółki instalacji do estryfikacji, transestryfikacji oraz polikondensacji po przeprowadzeniu szeregu prac rozwojowych, mających na celu dostosowanie możliwości produkcyjnych Spółki do wyrobu nowych produktów. Innowacyjność zakupionej przez Spółkę technologii jest ściśle związana z innowacyjnością produktów i pozwala na uzyskanie i wprowadzenie na rynek produktów całkowicie nowych, które nie mają odpowiednika na rynku i dotychczas nie były wytwarzane przez innych producentów, jednocześnie Spółka przy pomocy opinii niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) zamierza potwierdzić, że nabyta przez nią Licencja spełnia warunki do uznania ją za nową technologię w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka posiada również opinie niezależnych ekspertów i specjalistów z dziedziny przetwórstwa PCV, tj.: Kierownika Katedry Chemii i Technologii Poliuretanów Uniwersytetu … oraz Kierownika Zakładu Technologii Polimerów Uniwersytetu …, które potwierdzają, iż wytwarzane produkty na bazie przedmiotowej Licencji są innowacyjne.


Zakupienie przez Spółkę prawa do korzystania z wynalazku (Licencji) miało miejsce w 2012 roku, jednak jego przyjęcie do użytkowania w procesie produkcyjnym nastąpi dopiero w 2013 roku, po dostosowaniu procesów produkcyjnych w Spółce oraz pozytywnym zakończeniu prac rozwojowych mających na celu dostosowanie zakupionej Licencji do produkcji w Spółce. Spółka nadal ponosi koszty umożliwiające rozpoczęcie produkcji na bazie nowo zakupionej technologii. Wydatki związane z nabyciem nowej technologii w Spółce można podzielić na trzy grupy:


  1. wydatek poniesiony w 2012 roku związany z nabyciem prawa do korzystania z prawa do nowego Wynalazku (Licencji), które w 2013 roku zostanie wprowadzone do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych;
  2. wydatki ponoszone w okresie 2012-2013 roku w ramach prowadzonych przez Spółkę prac badawczo — rozwojowych, które po ich efektywnym zakończeniu zostaną w 2013 roku zostaną wprowadzone do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych;
  3. wydatki ponoszone przez Spółkę w okresie 2012-2013 roku na modernizację istniejącej instalacji produkcyjnej, która pozwoli na produkcję wyrobów według nowej technologii. Efekt tych prac spowoduje w 2013 roku zwiększenie wartości istniejących środków trwałych.


Spółka uznaje, iż dopiero połączenie i efektywne zakończenie trzech powyższych nakładów spowoduje kompletność nowej technologii, która będzie przydatna i możliwa do zastosowania w produkcji. Skutkiem tego, dopiero po zakończeniu w 2013 roku nakładów Spółka uznaje, iż poniesione wydatki na nową technologię mogą zostać wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.


Spółka nadmienia ponadto, że:


  • nie udzieli sublicencji lub innych praw do licencji innym podmiotom,
  • nie prowadzi i nie prowadziła działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, Spółka jednak jest w posiadaniu zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W tym miejscu należy zaznaczyć, że Spółka zamierza w przyszłości prowadzić taką działalność, w tym celu zakupione zostały grunty na terenie Specjalnej Strefie Ekonomicznej oraz otrzymano zezwolenie na prowadzenie takiej działalności. Niemniej obecnie żadna usługowa ani produkcyjna działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej przez Spółkę nie jest zarejestrowana oraz nie jest prowadzona. Spółka nie osiągała i nie osiąga żadnych przychodów w związku z posiadanym powyższym zezwoleniem,
  • nie została postawiona w stan likwidacji ani nie została ogłoszona jej upadłość obejmująca likwidację majątku,
  • wydatki związane z nabyciem licencji, prowadzonymi pracami badawczymi oraz inwestycjami mającymi na celu dostosowanie instalacji produkcyjnych do produkcji na bazie nabytej technologii nie zostaną spółce zwrócone w żadnej formie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka posiada prawo do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. czy przysługuje jej prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych w latach 2012-2013 na nabycie nowej technologii opisanych w punkcie a) oraz b)...
  2. Czy Spółka utraci prawo do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku zmiany charakteru nabytego prawa do wykorzystania Licencji z wyłącznej do ograniczonej...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania drugiego. Wniosek Spółki w części dotyczącej pytania pierwszego będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.


W ocenie Podatnika w świetle art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka nie utraci prawa do zastosowania ulgi w przypadku zmiany przez Licencjodawcę charakteru udzielonego prawa Spółki z Licencji wyłącznej na ograniczoną. Stosownie do art. 18b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnik traci prawo do odliczeń ulgi na nowe technologie, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podatnik między innymi udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii. Przy czym przeniesienie prawa do nowej technologii na inny podmiot nie powoduje utraty prawa do ulgi, gdy jest to związane z przekształceniem formy prawnej, połączeniem lub podziałem dotychczasowych przedsiębiorców, dokonywanym na podstawie przepisów Kodeksu Spółek Handlowych.

W ocenie Spółki żaden z przepisów art. 18b nie wprowadza ograniczenia co do charakteru udzielonej Podatnikowi licencji, wprowadza jedynie ograniczenia w zakresie przenoszenia praw licencji z Podatnika na inny podmiot. Zatem w przypadku zmiany przez Licencjodawcę jedynie charakteru udzielonego prawa do korzystania z Wynalazku z wyłącznego na ograniczony, przy czym Spółka w dalszym ciągu będzie korzystać z zakupionej Licencji, nie spowoduje tym samym utraty przez Spółkę prawa do skorzystania z przedmiotowej ulgi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 18b ust. 4 ustawy, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (ust. 5 art. 18b).

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5(…). (art. 18b ust. 6). Co istotne, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ustawy).

Stosownie natomiast do brzmienia art. 16b ust. 1 pkt 5 ww. ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania licencje o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Odpowiednio natomiast do treści art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Za cenę nabycia natomiast, zgodnie z art. 16g ust. 3 tejże ustawy uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku. Z kolei, zgodnie z art. 16g ust. 14 niniejszej ustawy, wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi cena nabycia tych praw; jeżeli wynagrodzenie (opłaty) wynikające z umowy licencyjnej albo z umowy o przeniesienie innych praw majątkowych jest uzależnione od przychodów z licencji lub praw uzyskanych przez licencjobiorcę albo nabywcę, przy ustalaniu wartości początkowej praw majątkowych, w tym licencji, nie uwzględnia się tej części wynagrodzenia.

Zatem kwota należna sprzedającemu licencję będzie elementem wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. Tak ustalona wartość początkowa będzie wielkością podlegającą odliczeniu od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym jednostka wprowadzi wartość niematerialną i prawną do ewidencji.

Reasumując, odliczenie wskazane w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę zachęty podatkowej i ma na celu zwiększenie ilości przedsiębiorstw wykorzystujących nowoczesne rozwiązania technologiczne, a co za tym idzie – zwiększenie innowacyjności całej gospodarki – przy jednoczesnym wzroście nakładów ponoszonych przez przedsiębiorstwa na badania, których efektem są nowe technologie.

Odliczeniu od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18, czyli po uwzględnieniu odliczeń przewidzianych w tym przepisie, podlegają wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, o których mowa w komentowanym przepisie uważa się natomiast wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych – szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych – nabyte przez podatnika. Ponadto nabyta wiedza technologiczna powinna umożliwiać wytwarzanie nowych lub udoskonalonych produktów lub usług, a jej stosowanie na świecie musi być krótsze niż pięć lat. Okres stosowania – a nie istnienia – takiej wiedzy musi również potwierdzić opinia sporządzona przez niezależną od podatnika jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Spółka zajmuje się produkcją polioli poliestrowych i systemów poliuretanowych. Zarząd Spółki kładzie duży nacisk na innowacyjność i działalność badawczo — rozwojową oraz działalność proeksportową.

Spółka nabyła w drodze umowy licencyjnej prawo uprawniające ją do korzystania z Technologii Wynalazku oraz Dokumentacji Wynalazku (Licencji). Poziom nowości oraz wynalazczości tego Wynalazku został potwierdzony pozytywnie przez Urząd Patentowy w sprawozdaniu o stanie techniki. Przedmiot Wynalazku nie był wcześniej wykorzystywany ani na terenie RP, ani w innym kraju na świecie. Jak informuje Spółka innowacyjność zakupionej przez Spółkę technologii jest ściśle związana z innowacyjnością produktów i pozwala na uzyskanie i wprowadzenie na rynek produktów całkowicie nowych, które nie mają odpowiednika na rynku i dotychczas nie były wytwarzane przez innych producentów. Licencja ma charakter licencji pełnej oraz wyłącznej, przy czym wyłączność jest rozumiana w ten sposób, że jedynym podmiotem uprawnionym do korzystania z Licencji jest Spółka.

Biorąc więc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności, spełniając kumulatywnie warunki określone w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka nabędzie prawo do zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, wydatków na nabycie nowych technologii, tj. licencji - prawa do korzystania z prawa do nowego Wynalazku (wprowadzonej do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w 2013 r.), w wysokości określonej w art. 18b ust. 7 ustawy.

Stosownie natomiast do art. 18b ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość utraty prawa do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku zmiany charakteru nabytego prawa do wykorzystania licencji z wynalazku z wyłącznej do ograniczonej.

Zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t. j. Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1117 ze zm.) patenty są udzielane - bez względu na dziedzinę techniki - na wynalazki, które są nowe, posiadają poziom wynalazczy i nadają się do przemysłowego stosowania.

Stosownie natomiast do art. 66 ust. 2 tej ustawy, uprawniony z patentu może w drodze umowy udzielić innej osobie upoważnienia (licencji) do korzystania z jego wynalazku (umowa licencyjna).

Art. 76 ust. 1 stanowi, że umowa licencyjna wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej.

Stosownie do art. 76 ust. 2 w umowie licencyjnej można ograniczyć korzystanie z wynalazku (licencja ograniczona). Jeżeli w umowie licencyjnej nie ograniczono zakresu korzystania z wynalazku, licencjobiorca ma prawo korzystania z wynalazku w takim samym zakresie jak licencjodawca (licencja pełna).

Jeżeli umowa licencyjna nie zastrzega wyłączności korzystania z wynalazku w określony sposób, udzielenie licencji jednej osobie nie wyklucza możliwości udzielenia licencji innym osobom, a także jednoczesnego korzystania z wynalazku przez uprawnionego z patentu (licencja niewyłączna) – art. 76 ust. 4.

W związku z powyższym wskazać należy że z przepisu art. 18b ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika jedynie ograniczenie co do możliwości zastosowania przedmiotowej ulgi w wypadku udzielenia w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii. Przepis ten, jak słusznie wskazuje Spółka, nie wprowadza jednak ograniczenia co do możliwości zastosowania ulgi technologicznej od samego charakteru nowej technologii – w tym przypadku udzielonej podatnikowi licencji do wynalazku. Innymi słowy charakter udzielonej licencji nie ma wpływu na możliwość skorzystania z ulgi technologicznej. Sama możliwość przeniesienia (udzielenia) praw do licencji będącej nową technologią osobom trzecim nie wyklucza możliwości stosowania omawianej ulgi jeśli podatnik faktycznie takich działań nie przeprowadzi.

Niezależnie więc od charakteru licencji (wyłącznej/ograniczonej), jeżeli Spółka nie udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do tej nowej technologii – licencji do wynalazku - przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadziła nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i spełniać będzie pozostałe warunki wskazane w treści art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie utraci prawa do ulgi technologicznej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj