Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-313/13/TS
z 17 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług, polegających na wykonaniu koncertu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług, polegających na wykonaniu koncertu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zamierza Pan rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, której przedmiotem będą publiczne wykonywania koncertów muzycznych. Cały koncert ma mieć formę spektaklu, którego pomysłodawcą i twórcą będzie Pan. Będzie Pan autorem scenariusza i choreografii, napisze teksty piosenek i skomponuje muzykę. W trakcie koncertu będzie Pan śpiewał i grał na instrumentach. W realizacji przedstawienia mogą uczestniczyć inne osoby: muzycy, tancerze, chórki. Możliwe są przy tym trzy sytuacje:


  1. na scenie będzie Pan występował sam, jednocześnie śpiewając i grając,
  2. wraz z innymi – doraźnie zatrudnionymi – wykonawcami, którzy będą wykonywali Pana lub własne układy taneczne do Pana muzyki,
  3. na scenie będzie Pan występować wraz z kilkoma innymi osobami (śpiewakami, muzykami, tancerzami), z którymi nawiąże stałą współpracę, tworząc zespół estradowy; osoby te, jako nieprowadzące działalności gospodarczej, byłyby zatrudnione na umowy o dzieło.


Rozliczenie wykonania usługi (koncertu) będzie przebiegało następująco: dla zamawiającego wystawi Pan fakturę (rachunek) obejmującą łączną wartość honorarium Pana i pozostałych wykonawców. Występującym innym wykonawcom wypłaci Pan honoraria na podstawie umów o dzieło. Usługi będzie Pan świadczyć dla domów kultury, jednostek samorządowych, agencji artystycznych i prywatnych lokali rozrywkowych i gastronomicznych (klubów, pubów, dyskotek).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy honorarium otrzymane za wykonanie koncertów, zarówno w przypadku, gdy wystąpi Pan sam, jak i z dobranymi innymi wykonawcami (muzykami, tancerzami, wokalistami), będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług?


Pana zdaniem, honorarium za opisane wyżej koncerty, zarówno w przypadku, gdy występuje Pan samodzielnie, jak i w sytuacji, gdy występuje Pan z zespołem lub innymi dobranymi muzykami, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. 1 b) ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagrodzenie w formie honorarium, w tym przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich i lub praw do artystycznego wykonania utworów. Na podstawie przepisu ze zwolnienia z VAT korzystają więc usługi spełniające następujące warunki:


  1. są to usługi kulturalne,
  2. są to usługi indywidualnych twórców i artystów wykonawców, wynagrodzenie w formie honorariów.


Wskazuje Pan, że oba te warunki są spełnione w Pana przypadku. Po pierwsze niewątpliwe usługi będące przedmiotem wniosku, tj. usługi wykonywania koncertów samodzielnie, wraz z muzykami zatrudnionymi na podstawie umów o dzieło lub wraz z zespołem muzycznym stanowią usługi kultury. Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęcia „usługa kulturalna”, do interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) tej ustawy należy posłużyć się wykładnią literalną, odwołując się do definicji tego pojęcia zawartych w innych aktach prawnych oraz do językowego znaczenia tego pojęcia. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, za działalność kulturalną uznaje tworzenie, upowszechnianie i ochronę kultury. Kultura wg Słownika Języka Polskiego to „materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory”.

Po drugie, wskazuje Pan, że przedmiotowe usługi są objęte i regulowane ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a ich wykonawca jest indywidualnym twórcą i artystą. Po powołaniu treści art. 1, art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8, art. 8 ust. 2 oraz art. 85 ust. 1 i 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stwierdził Pan, że wszystkie wyżej opisane sposoby wykonania utworu scenicznego spełniają warunki uznania ich za działalność twórców i artystów wykonawców. Wobec tego, skoro każda osoba uczestnicząca we wspólnym wykonaniu jest artystą wykonawcą, to za to wykonanie przysługuje jej wynagrodzenie (honorarium). Jeżeli jako zarejestrowany przedsiębiorca wystawi Pan fakturę (bądź rachunek) opiewającą na łączną wartość honorariów wszystkich twórców i wykonawców dzieła scenicznego, to nie zmieni to faktu, że usługa w znaczeniu ustawy o podatku od towarów i usług została wykonana przez „indywidualnych” twórców i wykonawców. Zostaną zatem spełnione warunki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:


  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Zwolnienie określone w powyższym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże usługi te, aby mogły korzystać ze zwolnienia, świadczone muszą być przez specyficzne podmioty, tj. podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż zamierza Pan rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem będą publiczne wykonywania koncertów muzycznych. Cały koncert ma mieć formę spektaklu, którego pomysłodawcą i twórcą będzie Pan. W realizacji przedstawienia mogą uczestniczyć inne osoby: muzycy, tancerze, chórki. Dla zamawiającego wystawi Pan fakturę (rachunek) obejmującą łączną wartość honorarium Pana i pozostałych wykonawców. Występującym innym wykonawcom wypłaci Pan honoraria na podstawie umów o dzieło. Usługi będzie Pan świadczyć dla domów kultury, jednostek samorządowych, agencji artystycznych i prywatnych lokali rozrywkowych i gastronomicznych

Analizując możliwość zwolnienia opisanych we wniosku usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy, należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory muzyczne i słowno-muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne (art. 1 ust. 2 pkt 7 i 8 ww. ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu (art. 8 ust. 2).

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu – art. 17 powołanej ustawy .

W myśl art. 85 ust. 1 ww. ustawy – każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2, artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

W świetle powołanych powyżej uregulowań zawartych w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, należy zauważyć, że ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy, korzystają wyłącznie własne twórcze wykonania artystów posiadające cechy oryginalności i indywidualności (utwory), których autorstwo uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub podano do publicznej wiadomości w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż o ile usługi wykonania koncertów muzycznych, zarówno w sytuacji wykonania samodzielnego, jak również z innymi wykonawcami (z którymi zawarte zostaną umowy o dzieło), świadczone będą przez Pana jako przez indywidualnego twórcę i artystę wykonawcę, a otrzymywane wynagrodzenie stanowić będzie honorarium, to usługi te będą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy.

Końcowo zaznacza się, iż kwestia dotycząca uznania Pana za twórcę lub artystę wykonawcę oraz wykonywanych czynności za usługi wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj