Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-701/12-4/AA
z 25 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 8 października 2012 r. nr ILPB1/415-701/12-2/AA, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 10 października 2012 r., natomiast w dniu 18 października 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 16 października 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2003 r. w zakresie robót ogólnobudowlanych pod PKD-2007 42.11.Z, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych. Przedmiotem działalności w przeważającej części są roboty ogólnobudowlane.

Biorąc udział w przetargach, w zamówieniach publicznych, zapytaniach ofertowych na rzecz gmin, jeżeli oferta Wnioskodawcy wygrywa wykonuje roboty ogólnobudowlane wg specyfikacji istotnych warunków zamawiającego, w których to gmina jest głównym inwestorem.

Do takich robót należy m.in. bieżące utrzymanie oznakowania pionowego i poziomego na drogach gminnych.

Utrzymanie oznakowania pionowego (PKWiU 42.11.20) obejmuje:

  • konserwację istniejącego oznakowania (poprawienie ustawienia tarczy znaku, mycie tarczy znaku, malowanie słupka znaku, malowanie łańcucha słupkowego),
  • demontaż uszkodzonych znaków drogowych oraz zakup i montaż nowych znaków w miejsce uszkodzonych.

Prace te Zainteresowany wykonuje ręcznie bez użycia maszyn.

Bieżące utrzymanie oznakowania poziomego na drogach gminnych obejmuje ręczne malowanie oznakowania poziomego zakupioną przez Wnioskodawcę farbą drogową.

Zamawiający wskazuje każdorazowo rodzaj, zakres i kolejność wykonywanych prac.

Na inne zlecenia (jednorazowe zlecenia, nie łączone) jeżeli oferta Zainteresowanego wygrywa wykonuje roboty ogólnobudowlane, również oznaczone symbolem PKWiU 42.11.20:

  • naprawa studzienki deszczowej,
  • roboty brukarskie (od 1 m2 do kilkunastu m2),
  • miałowanie grysem nawierzchni płyty w rynku (wyniszczonej części),
  • jednorazowy montaż barier drogowych jednostronnych stalowych o łącznej długości 74 mb.

Wymienione roboty Zainteresowany wykonuje ręcznie, przy użyciu łopat, ręczne układanie kostki, grysowanie, (ręczne wymontowanie studzienki i osadzenie jej). Wg zawieranych zleceń, umów ze zleceniodawcą Wnioskodawca zakupuje towar (m.in. kostkę, cement, piasek) niezbędny do wykonania robót.

Poza tym Wnioskodawca wykonał robotę oznaczoną symbolem PKWiU (43.31.10, 43.34.10,43.91.19) remont murowanych przystanków autobusowych.

Opis stanu faktycznego wynika z uzupełnienia wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca może następującą działalność nadal, tj. od 1 stycznia 2011 roku mieć opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych?

Jeśli tak, to jaką stawką podatkową 8,5% czy 5,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) w odniesieniu do świadczonych usług ma zastosowanie stawka ryczałtu w wysokości 5,5%.

Wnioskodawca uważa, że roboty powinny być opodatkowane stawką 5,5%, gdyż są to roboty budowlane. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) cytowanej ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Podatnik może opodatkować przychody uzyskane z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług, robót budowlanych wykonywanych na zlecenie inwestora, który realizuje projekt inwestycyjny na własny rachunek ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w załączniku nr 2 usługi z PKWiU ex 42.1 są wyłączone z opodatkowania ryczałtem. Wyłączenie to dotyczy realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli. Natomiast stosownie do art. 4 ust. 4 cytowanej ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy, pod pojęciem działalności usługowej, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1, 2,4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5% przychodów.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytego w ww. przepisie pojęcia roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem przez:

  • obiekt budowlany - należy rozumieć:
    1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
    2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
    3. obiekt małej architektury;
  • budowlę - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
  • roboty budowlane - należy to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót ogólnobudowlanych. Czynności, które wykonuje Zainteresowany są oznaczone symbolami PKWiU 42.11.20, 43.31.10, 43.34.10, 43.91.19.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż biorąc udział w przetargach, w zamówieniach publicznych, zapytaniach ofertowych na rzecz gmin, jeśli jego oferta wygrywa wykonuje roboty ogólnobudowlane wg specyfikacji istotnych warunków zamawiającego, w których to gmina jest głównym inwestorem.

W „Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” stanowiącym Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w poz. 4, pod symbolem PKWiU ex 42.1 wymieniono:

„Drogi kołowe i szynowe; roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych z zastrzeżeniem, że pozycja ta dotyczy wyłącznie usług:

  • realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.”

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną ww. rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.

Sekcja ta obejmuje:

  • budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),
  • prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

W dziale 42 wskazanej powyżej sekcji F - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej - pod symbolem 42.11.20 wymienione zostały roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych. Natomiast w dziale 43 - roboty budowlane specjalistyczne - pod symbolem 43.31.10 wymieniono roboty tynkarskie, numerem 43.34.10 oznaczono roboty malarskie, natomiast pod symbolem 43.91.19 wymieniono roboty związane z wykonywaniem pozostałych prac dekarskich.

W świetle powyższego należy uznać, iż wyłączeniu od opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają roboty budowlane związane z budową dróg i autostrad, ale wyłącznie dotyczące realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.

Zgodnie z powyższymi zapisami, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie roboty budowlane związane z budową mostów i tuneli, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek projektów inwestycyjnych, o których mowa powyżej.

Natomiast jak już wspomniano powyżej Wnioskodawca, wykonuje usługi na rzecz inwestora, tj. – gminy. Należy zatem przyjąć, że poprzez świadczenie swoich usług – jako wykonawca – Zainteresowany realizuje je na własny rachunek.

Reasumując, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z pozarolniczej działalności gospodarczej, polegającej m.in. na świadczeniu na własny rachunek usług mieszczących się w grupie 42.11.20 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono kserokopię pisma. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj