Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-222/13-2/IG
z 7 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-222/13-2/IG
Data
2013.06.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
fundacje
podatnik
projekt


Istota interpretacji
1. Czy w sytuacji, gdy wkład własny do projektu wymaga przez Fundację pozyskania sponsora na sporządzenie raportu lub zorganizowanie konferencji i w związku z tym wystawienia mu faktury VAT, od kosztów poniesionych na sporządzenie raportu/zorganizowanie konferencji przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT?
2 Czy od kosztów związanych ze sporządzeniem raportu/zorganizowaniem konferencji, finansowanych z innych grantów oraz środków własnych Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT?
3. Czy w przypadku finansowania w całości projektu ze środków prywatnych grantodawców od faktur VAT od kontrahentów wystawionych za zakup niezbędnych towarów i usług dla realizacji projektu np. materiałów biurowych, wynajem sali konferencyjnej, usługi telekomunikacyjne, poligraficzne itp. Wnioskodawca ma prawo do odliczania podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 718 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 11.03.2013 r. (data wpływu 15.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja (zwana dalej Fundacją lub Wnioskodawcą), jest organizacją pożytku publicznego, której działalnością statutową jest animowanie debaty na temat głównych wyzwań stojących przed Unią Europejską. Centrum stanowi forum wymiany opinii na temat politycznego, społecznego i gospodarczego wymiaru integracji europejskiej i spraw międzynarodowych.

W statucie Fundacji zapisano następujące cele:

  • analiza procesu integracji europejskiej i rozwoju stosunków międzynarodowych;
  • analiza zjawisk gospodarczych i społecznych zachodzących w Unii Europejskiej i w świecie;
  • wypracowywanie inicjatyw i rozwiązań w obszarze polityki europejskiej oraz spraw globalnych;
  • upowszechnianie wiedzy o Unii Europejskiej i stosunkach międzynarodowych;
  • kształtowanie świadomości proeuropejskiej;
  • inicjowanie i wspieranie działań polityczno-społecznych na rzecz pełnego wykorzystania polskiego członkostwa w UE;
  • promowanie aktywności społecznej wobec szans i wyzwań wynikających z integracji europejskiej oraz procesu globalizacji.

Środki na realizację ww. celów Fundacja otrzymuje m. in. z darowizn, dotacji, subwencji i grantów krajowych i zagranicznych oraz działalności gospodarczej Fundacji.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w następujących dziedzinach określonych według Polskiej Klasyfikacji Działalności:

  1. działalność wydawnicza, poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji (22),
  2. badania rynku i opinii publicznej (74.13.Z),
  3. prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk społecznych i humanistycznych (13.20.1),
  4. prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk ekonomicznych (73.20.A),
  5. kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane (80.42.B),
  6. reklama (74.40),
  7. działalność związana z organizacją targów i wystaw (74.87.A).

Fundacja zamierza ubiegać się o dotację/grant ze źródeł publicznych (np. Komisja Europejska, Rząd RP) na realizację projektu. Projekt ma być realizowany w ramach nieodpłatnej działalności statutowej i w jego ramach Wnioskodawca zobowiązany jest do przeprowadzenia cyklu seminariów i konferencji oraz do wydania raportu (uczestnicy konferencji i seminariów będą w nich uczestniczyć nieodpłatnie, a wydany raport będzie bezpłatnie rozdawany). Raport ma dotyczyć sytuacji politycznej i gospodarczej Unii Europejskiej oraz jej stosunków z państwami spoza Unii. Raport ma być bezpłatnie rozdawany uczestnikom konferencji oraz innym osobom zainteresowanym tematem publikacji. Dotacja nie będzie jednak pokrywać kosztów projektu w 100% - donator wymaga wkładu własnego od Fundacji. Jako wkład własny Fundacja może zaproponować pokrycie kosztów związanych z:

  • redakcją, składem i drukiem raportu, albo
  • zorganizowaniem konferencji lub seminarium.

Fundacja zamierza wkład własny pokryć z następujących źródeł:

  1. na wydanie raportu z działalności gospodarczej Fundacji. Fundacja postara się znaleźć sponsora, który pokryje koszty wydania tego raportu, w zamian za co na okładce zostanie umieszczone logo sponsora. Fundacja wystawi sponsorowi fakturę VAT za usługę promocyjną, sponsoringową lub też jest możliwość, że faktura będzie wystawiona za sporządzenie raportu. Bez środków od sponsora raport nie będzie mógł być sporządzony gdyż Fundacja nie będzie miała środków na pokrycie kosztów, zatem powstanie raportu jest czynnością niezbędną do uzyskania przychodów od sponsora;
  2. na zorganizowanie konferencji (seminarium - dalej łącznie jako: konferencja) z działalności gospodarczej Fundacji. Fundacja postara się znaleźć sponsora, który pokryje koszty zorganizowania konferencji, w zamian za co na materiałach konferencyjnych zostanie umieszczone logo sponsora, w sali będą się znajdowały rollupy i inne formy informowania uczestników o sponsorze wydarzenia. Fundacja wystawi sponsorowi fakturę VAT za usługę promocyjną, sponsoringową lub też jest możliwość że faktura będzie wystawiona za zorganizowanie konferencji. Bez środków od sponsora konferencja nie będzie mogła być zorganizowana gdyż Fundacja nie będzie miała środków na pokrycie kosztów. Zatem zorganizowanie konferencji lub seminarium jest czynnością niezbędną do uzyskania przychodów od sponsora;
  3. kwoty z darowizn lub innych grantów pochodzących ze środków niepublicznych, np. od innych fundacji czy instytucji grantodawczych;
  4. środki własne Fundacji wypracowane i zaoszczędzone we wcześniejszych okresach, pochodzące z działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie wyklucza, że całość projektu zostanie sfinansowana od instytucji grantodawczej prywatnej, tzn. nie związanej z instytucjami publicznymi. Środki na przeprowadzenie projektu pochodziłyby z prywatnych środków instytucji grantodawczej, a nie ze środków publicznych ani też z tytułu sprzedaży przez Fundację towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Fundacja nie będzie wystawiać grantodawcy faktury VAT, wzywając go do zapłaty za pomocą „noty księgowej” lub umowy o grant. Środki te wydatkowane będą na zakup niezbędnych towarów i usług dla realizacji projektu np. materiałów biurowych, wynajem sali konferencyjnej, usługi telekomunikacyjne, poligraficzne itp.

Za grant grantodawca nie żąda od Wnioskodawcy żadnego świadczenia wzajemnego. Fundacja musi jednak rozliczyć się z otrzymanego grantu w podobny sposób jak rozlicza się ze środków publicznych, tzn. musi wydatkowane faktury oznaczać jako sfinansowane z grantu, sporządzić sprawozdanie z wykonania projektu oraz zwrócić niewykorzystaną część otrzymanych środków. Wnioskodawca jest także zobowiązany do informowania o otrzymaniu dotacji od grantodawcy na przeprowadzenie projektu. Dokładnie tak jak z dotacją pochodzącą ze środków Unii Europejskiej.

W umowie sponsoringowej natomiast Wnioskodawca zobowiązuje się prowadzić kampanię promocyjno - reklamową sponsora. Wszystkie druki muszą zawierać logo sponsora i otrzymać jego akceptację. Ponadto Wnioskodawca zobowiązany jest do zamieszczenia materiałów reklamowych sponsora.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w sytuacji, gdy wkład własny do projektu wymaga przez Fundację pozyskania sponsora na sporządzenie raportu lub zorganizowanie konferencji i w związku z tym wystawienia mu faktury VAT, od kosztów poniesionych na sporządzenie raportu/zorganizowanie konferencji przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT...
  2. Czy od kosztów związanych ze sporządzeniem raportu/zorganizowaniem konferencji, finansowanych z innych grantów oraz środków własnych Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT...
  3. Czy w przypadku finansowania w całości projektu ze środków prywatnych grantodawców od faktur VAT od kontrahentów wystawionych za zakup niezbędnych towarów i usług dla realizacji projektu np. materiałów biurowych, wynajem sali konferencyjnej, usługi telekomunikacyjne, poligraficzne itp. Wnioskodawca ma prawo do odliczania podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacji przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), (dalej VAT). Fundacja w celu przeprowadzenia projektu finansowanego ze środków publicznych musi ponieść koszty w pewnej części. Fundacja z góry określa, która część projektu będzie sfinansowana za tzw. wkład własny. Jest to albo sporządzenie i wydrukowanie raportu albo koszty zorganizowania konferencji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W przedstawionej sytuacji Fundacja w zakresie pokrycia wkładu własnego do projektu jest zobowiązana do zdobycia środków na sporządzenie raportu lub zorganizowanie konferencji przez działalność gospodarczą polegającą na reklamie sponsora. Wnioskodawca zawierając umowę ze sponsorem zobowiązuje się do reklamy w konkretny sposób, tj. przez zamieszczenie logo sponsora na okładce raportu lub zamieszczenie rollup-ów i innych materiałów informacyjnych o sponsorze w sali konferencyjnej. Powyższe oznacza, że częścią usługi reklamowej jest sporządzenie raportu lub zorganizowanie konferencji (inaczej reklama nie mogłaby być zamieszczona), a zatem w tej części projekt będzie stanowił świadczenie odpłatne. Wnioskodawca wystawi sponsorowi fakturę VAT za usługę reklamową polegającą na wydaniu uczestnikom raportu z logo sponsora lub zorganizowaniu konferencji promującej sponsora.

W myśl art. 86 ust. 1 VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z tym przepisem prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy podatek ten zawarty jest w towarach lub usługach, których nabycie związane jest z czynnościami opodatkowanymi lub też innymi czynnościami, którym VAT przyznaje prawo do odliczenia.

W związku z powyższym należy uznać, że Fundacja w zakresie;

  1. sporządzenia raportów, oraz
  2. zorganizowania konferencji,ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach zakupowych związanych z tymi towarami usługami, jeżeli finansuje je z działalności reklamowej, tzn. ze środków pozyskanych od sponsora.

Ad. 2

W przypadku, gdy Wnioskodawca sfinansuje wkład własny projektu z innych źródeł niż działalność gospodarcza, np. z darowizn, grantów, oszczędności, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach zakupowych związanych ze sporządzeniem i wydaniem raportu a także zorganizowaniem konferencji.

W przypadku takiego finansowania wkładu własnego Wnioskodawca nie świadczy na rzecz darczyńcy, grantodawcy żadnych usług w zamian na sfinansowanie części lub całości projektu. Fundacja również nie dostarcza tym podmiotom żadnych towarów. Czynności te nie będą także związane z odpłatną działalnością Fundacji. W związku z tym taka darowizna/grant środków pieniężnych bez świadczenia wzajemnego ze strony Fundacji w ogóle nie podlega VAT. Nie ma tutaj bowiem ani świadczenia usług ani dostawy towarów.

Czynności zwolnione od tego podatku lub czynności niepodlegające opodatkowaniu nie mają prawa do odliczenia, a zatem ekonomiczny ciężar tego podatku ponosi podmiot zwolniony lub wykonujący świadczenia niepodlegające opodatkowaniu, w tym przypadku Wnioskodawca.

Ad. 3

Fundacja nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych wystawionych za zakup niezbędnych towarów i usług dla realizacji projektu np. materiałów biurowych, wynajem sali konferencyjnej, usługi telekomunikacyjne, poligraficzne itp., ponieważ zakupy te nie są w żaden sposób związane z działalnością opodatkowaną Fundacji.

Wykonując projekt Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej ani na rzecz prywatnego grantodawcy ani na rzecz jakichkolwiek innych podmiotów. Projekt wykonywany jest w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Fundacji. Prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje tylko w przypadku zakupów związanych bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi VAT. W tej sytuacji taka zależność nie zajdzie, w związku z tym Fundacja nie będzie miała prawa do odliczenia VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj