Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1229/12-2/RD
z 18 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11.12.2012 r. (data wpływu 13.12.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy:

  • rurek waflowych suchych oraz wafli przekładanych nadzieniem tłustym suche i oblane, gdzie zawartość wody przekracza 10% masy – jest prawidłowe,
  • pierników zaparzanych, oblewanych nadzieniem oraz herbatników przekładanych kremem suche i oblane – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13.12.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy rurek waflowych suchych oraz wafli przekładanych nadzieniem tłustym suche i oblane, gdzie zawartość wody przekracza 10% masy, pierników zaparzanych, oblewanych nadzieniem oraz herbatników przekładanych kremem suche i oblane.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. jest producentem wielu rodzajów ciastek. W zakresie swojej działalności produkuje różne wyroby ciastkarskie, które nie zawierają środków konserwujących. Do wyrobów tych należą:

  • rurki waflowe suche oraz wafle przekładane nadzieniem tłustym suche i oblane, gdzie zawartość wody przekracza 10% masy;
  • pierniki zaparzane, oblewane z nadzieniem;
  • herbatniki przekładane kremem suche i oblane.


Powyższe wyroby są produkowane z różnych rodzajów ciast jednakże wszystkie te wyroby produkowane obecnie i w przyszłości niezależnie od smaku rodzaju i nazwy handlowej będą wytwarzane w tej samej charakterystycznej recepturowo, zbliżonej technologii produkcji z zachowaniem najwyższej jakości warunków pieczenia i pakowania umożliwiając wykluczenie stosowania środków konserwujących.


W dniu 13.11.2012 r. firma Sp. z o.o. wystąpiła z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej dla powyższych wyrobów. W odpowiedzi na wniosek Urząd Statystyczny w Łodzi wystosował opinię klasyfikacyjną z dnia 21.11.2012 r. w której zaklasyfikował powyższe wyroby według klasyfikacji wydanej na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. nr 207, poz. 1293 z póź. zm.) do następujących grupowań:

  • rurki waflowe suche oraz wafle przekładane nadzieniem tłustym suche i oblane gdzie zawartość wody przekracza 10% masy: PKWiU 10.72.12.0 ”Pierniki i podobne wyroby, słodkie herbatniki, gofry i wafle”,
  • pierniki zaparzane, oblewane z nadzieniem: PKWiU 10.72.12.0 „Pierniki i podobne wyroby słodkie herbatniki gofry i wafle”,
  • herbatniki przekładane kremem suche i oblane: PKWiU 10.72.12.0 „Pierniki i podobne wyroby, słodkie herbatniki gofry i wafle”


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy firma Sp. z o.o. ma prawo stosować do opisanych powyżej wyrobów stawkę VAT wynoszącą 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku wynosi 8%, stosownie do art. 146a pkt 2), w związku z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2004 r. Nr 54 poz. 535) załącznik nr 3 poz. 34?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Według ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżonej stawce VAT podlegają towary wymienione w załączniku nr 3 do w/w ustawy. Pod pozycją 34 załącznika nr 3 zapisane są produkty wg PKWiU ex 10.72.12.0 „Pierniki i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle - wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy”,

Sklasyfikowane towary przez Urząd Statystyczny w Łodzi zostały przypisane do grupy PKWiU 10.72.12.0, co pokrywa się z punktem 34 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.


W wykazie towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (8% - w okresie od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013r.) jest przed nr klasyfikacji PKWiU symbol „ex”, które oznacza zawężenie, bądź wyszczególnienie których produktów ma dotyczyć dany punkt. Według PKWiU 10.72.12.0 do grupy tej należą wszystkie pierniki i podobne wyroby, słodkie herbatniki oraz gofry i wafle, natomiast w ustawie w załączniku nr 3 uwzględnione są tylko „pierniki i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle - wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy”,

Odczytywane jest to przez firmę, że obniżoną stawkę VAT objęte są zarówno pierniki i podobne wyroby, słodkie herbatniki, jak również gofry i wafle- ale tylko te wafle i opłatki, których zawartość wody przekracza 10% masy.


Przy takim rozumieniu przepisu produkty wytworzone na terenie zakładu cukierniczego Sp. z o.o., pozwalają na stosowanie obniżonej stawki VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie stawki podatku dla dostawy rurek waflowych suchych oraz wafli przekładanych nadzieniem tłustym suchych i oblanych, gdzie zawartość wody przekracza 10% masy,
  • nieprawidłowe w zakresie stawki podatku dla dostawy pierników zaparzanych, oblewanych z nadzieniem oraz herbatników przekładanych kremem suchych i oblanych.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże stosownie do art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono objęte symbolem PKWiU ex 10.72.12.0 – Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle – wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy.


Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem wielu rodzajów ciastek. W ofercie handlowej Spółki znajdują się m.in. rurki waflowe suche oraz wafle przekładane nadzieniem tłustym suche i oblane, gdzie zawartość wody przekracza 10% masy, pierniki zaparzane, oblewane z nadzieniem, herbatniki przekładane kremem suche i oblane. Towary te zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował do grupowania PKWiU 10.72.12.0 „Pierniki i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle”. Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do stawki podatku jaką należy zastosować dla dostawy wyżej wymienionych produktów.


W przedmiotowej sprawie stawka podatku od towarów i usług zdeterminowana jest zaklasyfikowaniem poszczególnych wyrobów (towarów) według nomenklatury PKWiU mającej zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Podkreślić należy, że w poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, jako korzystające z obniżonej stawki podatku VAT wymienione zostały wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy. Zwrócić trzeba uwagę, że w pozycji 34 załącznika nr 3 w kolumnie 3 – nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) – ustawodawca najpierw wskazał nazwę grupowania PKWiU 10.72.12.0 czyli – Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle, a następnie, już po myślniku, wymienił towary, które mieszcząc się w tym grupowaniu PKWiU, korzystają z obniżonej stawki podatku, tj. – wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, iż dostawa rurek waflowych suchych oraz wafli przekładanych nadzieniem tłustym suchych i oblanych, gdzie zawartość wody przekracza 10% masy, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 10.72.12.0, objęta będzie obniżoną do wysokości 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i poz. 34 załącznika nr 3 do tej ustawy.

W odniesieniu zaś do wskazanych we wniosku wyrobów pozostałych tj. pierników zaparzanych, oblewanych z nadzieniem, oraz herbatników przekładanych kremem, suchych i oblanych, które Wnioskodawca zaliczył do grupowania PKWiU pod symbolem 10.72.12.0, jako, że towary klasyfikowane w tym grupowaniu PKWiU, za wyjątkiem wafli i opłatków o zawartości wody przekraczającej 10% masy, nie zostały wymienione w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług, jako podlegające opodatkowaniu stawkami obniżonymi, zastosowanie znajdzie stawka podatku 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem, dostawa pierników zaparzanych, oblewanych z nadzieniem, oraz herbatników przekładanych kremem, suchych i oblanych sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 10.72.12.0 nie będzie objęta obniżoną do wysokości 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i poz. 34 załącznika nr 3 do tej ustawy, zaś dostawa rurek waflowych suchych oraz wafli przekładanych nadzieniem tłustym suchych i oblanych, gdzie zawartość wody przekracza 10% masy, sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 10.72.12.0, objęta będzie obniżoną do wysokości 8% stawką podatku VAT.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych wyrobów (towarów) według PKWiU. Tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania sprzedawanych wyrobów (towarów).


Wskazać również należy, iż tut. Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego w toku wydawania interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj