Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-166/11/UH
z 6 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-166/11/UH
Data
2011.05.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
leasing
obniżenie podatku naliczonego
paliwo
samochód ciężarowy


Istota interpretacji
Odliczanie podatku naliczonego z faktur otrzymanych po 1 stycznia 2011 roku dokumentujących leasing samochodu ciężarowego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2011r. (data wpływu 2 lutego 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2011r. (data wpływu 20 kwietnia 2011r.) oraz pismem z dnia 05.05.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczania podatku naliczonego z faktur otrzymanych po 01 stycznia 2011 roku dokumentujących leasing samochodu ciężarowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu ciężarowego oraz z faktur dokumentujących leasing samochodu ciężarowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2011r. (data wpływu 20 kwietnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP2/443-165/11/UH, IBPP2/443-166/11/UH z dnia 12 kwietnia 2011r. oraz pismem z dnia 05.05.2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

W grudniu 2010r. Spółka podpisała umowę leasingu operacyjnego na samochód, który zarówno w dowodzie rejestracyjnym, na fakturze jak i w świadectwie homologacji ma określenie jako „samochód ciężarowy” . Samochód posiada tzw. „kratkę” oddzielającą część samochodu w której są miejsca siedzące od części bagażowej. Nie posiada zaświadczenia ze stacji diagnostycznej potwierdzającego zgodność wymagań dotyczących odliczania VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym dla potrzeb VAT w urzędzie skarbowym. Samochód będący przedmiotem wniosku był, jest i będzie wykorzystywany przez Spółkę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dopuszczalna ładowność wynikająca ze świadectwa homologacji wynosi: dla samochodu leasingowanego 710 kg. Ponadto w piśmie z dnia 05.05.2011r. Zainteresowany poinformował, iż w części dotyczącej samochodu ciężarowego, na który w grudniu 2010r. podpisano umowę leasingu operacyjnego, pierwsza faktura za czynsz inicjalny została wystawiona w dniu 29 grudnia 2010r., firma była w jej posiadaniu w grudniu 2010r. i została zapłacona również w grudniu 2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest prawidłowym, że zamierzamy odliczać w całości VAT od pozostałych faktur leasingowych aż do zakończenia umowy leasingu... (do końca stycznia 2011 zgłosimy ten leasing do US).

Zdaniem Wnioskodawcy,

Uważamy, iż odliczenie VAT w całości jest zasadne i mieliśmy prawo do odliczenia w 2010 jak również prawo do odliczenia do końca trwania umowy leasingu w latach przyszłych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 11 lit. b ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. 247, poz. 1652), zwanej dalej ustawą zmieniającą, w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w art. 86 uchylono ust. 3 – 7a.

Jednocześnie, w okresie od dnia 01.01.2011r. do 31.12.2012r. uchylone przepisy regulujące odliczenie podatku naliczonego od nabycia i eksploatacji pojazdów, o których mowa powyżej zastąpione zostały przez art. 3 – 6 powołanej wyżej ustawy zmieniającej.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy zmieniającej w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6 000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 6 cyt. ustawy zmieniającej w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6 000 zł.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 przepisu art. 3 ust. 6 oraz art. 5 nie stosuje się do pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie niniejszej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy i do których nie miał zastosowania art. 86 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1.

Stosownie do art. 6 ust. 2 ustawy zmieniającej przepis ust. 1 ma zastosowanie:

  1. w odniesieniu do umowy zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, bez uwzględniania zmian tej umowy po wejściu w życie niniejszej ustawy, oraz
  2. pod warunkiem że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2011r.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę na leasing samochodu, który będzie wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej firmy Wnioskodawcy. Samochód ten jest samochodem ciężarowym, ma wyciąg ze świadectwa homologacji oraz dopuszczalną ładowność powyżej 500 kg. Ponadto Zainteresowany w grudniu 2010r. był w posiadaniu faktury za czynsz inicjalny i dokonał zapłaty za fakturę również w grudniu 2010r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zachowania prawa do odliczenia całości podatku VAT od rat leasingowych po dniu 31/12/2010 roku a więc po wejściu w życie nowelizacji ustawy.

Należy wskazać, iż nie jest wystarczającym warunkiem dającym prawo do pełnego odliczenia od rat leasingu z tytułu używania pojazdu – samo zawarcie umowy między podmiotami do końca 2010r. i dostarczenie jej do urzędu do dnia 31.01.2011r. Z umowy musi dokładnie wynikać jakiego samochodu umowa dotyczy, a podatnik (leasingodawca) musi być w 2010r. w posiadaniu pierwszej faktury dającej prawo do obniżenia podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy.

Z uwagi na fakt, iż umowa leasingu została zawarta przed zmianą przepisów , to prawo do odliczania w całości podatku od rat leasingowych zostanie zachowane po zarejestrowaniu w/w umowy w Urzędzie Skarbowym najpóźniej 30 dnia licząc od dnia wejścia w życie nowelizacji.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących raty leasingowe w zakresie w jakim przedmiotowy samochód wykorzystywany będzie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do uzupełnienia wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego. Natomiast ocena prawna w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingu operacyjnego w 2010r. oraz odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodu ciężarowego w 2010r. została dokonana w odrębnym rozstrzygnięciu.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj