Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-149/13/BG
z 12 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 03 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przeznaczenie dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej na realizację celów statutowych korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przeznaczenie dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej na realizację celów statutowych korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Izba działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych oraz statutu. Izba jest organizacją samorządu gospodarczego, posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Majątek Izby składa się m.in. z:

  • składek członkowskich,
  • subwencji i dotacji,
  • dochodów z działalności gospodarczej, przy czym te są przeznaczone wyłącznie na cele statutowe Izby,
  • dochodów z majątku Izby.

Zgodnie ze statutem do celów i zadań Izby należy:

  1. reprezentowanie interesów gospodarczych zrzeszonych w niej członków w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej i usługowej wobec organów władzy państwowej, samorządu terytorialnego oraz samorządowych organizacji gospodarczych, krajowych i zagranicznych,
  2. kształtowanie i upowszechnianie zasad i norm rzetelnego postępowania w działalności gospodarczej,
  3. wyrażanie opinii o projektach rozwiązań odnoszących się do funkcjonowania gospodarki, uczestniczenie w przygotowywaniu projektów aktów prawnych w tym zakresie oraz dokonywanie ocen funkcjonowania przepisów prawnych dotyczących gospodarki,
  4. organizowanie i ocenianie przebiegu współpracy członków w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej dla osiągnięcia korzyści gospodarczych,
  5. badanie i analizowanie rynku zaopatrzenia i zbytu,
  6. organizowanie i współpraca przy opracowaniu planów modernizacji i restrukturyzacji branż,
  7. organizowanie pomocy członkom Izby w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych i organizacyjno - prawnych związanych z podejmowaniem i prowadzeniem przez nich działalności gospodarczej,
  8. prowadzenie działalności promocyjnej w handlu zagranicznym na rzecz członków oraz udzielanie pomocy w nawiązywaniu kontaktów z partnerami z zagranicy.

Izba realizuje swoje cele statutowe poprzez:

  1. współudział w tworzeniu warunków sprzyjających rozwojowi życia gospodarczego branż oraz wspieranie inicjatyw gospodarczych członków,
  2. uczestnictwo swoich przedstawicieli w pracach instytucji doradczo - opiniodawczych,
  3. organizowanie i stwarzanie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego lub pojednawczego,
  4. wykonywanie czynności dotyczących legalizacji dokumentów, wydawanie certyfikatów, świadectw i zaświadczeń stosownie do konwencji i zwyczajów handlowych międzynarodowych,
  5. prowadzenie banku informacji gospodarczych,
  6. tworzenie fundacji dla popierania inicjatyw gospodarczych branż,
  7. popieranie rozwoju kształcenia zawodowego,
  8. prowadzenie działalności wydawniczej i szkoleniowej,
  9. prowadzenie doradztwa organizacyjnego, prawnego, technicznego i ekonomicznego, wykonywanie ekspertyz, konsultingu oraz badań marketingowych,
  10. prowadzenie działalności gospodarczej mającej na celu wygospodarowanie środków wspomagających realizację celów statutowych; działalność ta obejmuje w szczególności:
    1. wydawanie książek, broszur, folderów,
    2. wydawanie kalendarzy,
    3. wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych,
    4. tworzenie i rozwój baz danych,
    5. prace badawczo – rozwojowe w dziedzinie hutnictwa, energetyki, inżynierii środowiska,
    6. prace badawczo - rozwojowe w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego,
    7. prace badawczo - rozwojowe w dziedzinie organizacji i zarządzania, statystyki ekonomicznej,
    8. badanie rynku i opinii publicznej,
    9. reklamę,
    10. organizację targów, wystaw, konferencji kongresów,
    11. pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Działania wskazane powyżej Izba zamierza również podejmować w przyszłości.

Po zmianie od 01 stycznia 2009 r. m.in. art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód z działalności gospodarczej (zarobkowej) prowadzanej w ramach działalności statutowej, Izba opodatkowuje podatkiem dochodowym od osób prawnych. Izba nie prowadzi działalności innej niż określonej w statucie a dochód z działalności gospodarczej (odpłatnej) przeznaczony jest na wsparcie realizacji celów statutowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest dotychczasowe stanowisko Izby, zgodnie z którym dochody Izby uzyskane z działalności gospodarczej (odpłatnej) a przeznaczone zgodnie ze statutem na wsparcie realizacji celów statutowych, nie korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczenie dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej (odpłatnej, dochodowej) na wsparcie realizacji celów statutowych niebędących działalnością gospodarczą (tj. działalnością nieposiadającą zarobkowego i odpłatnego charakteru) korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowych od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 710).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 39 updop, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie ustawy wymienionej na wstępie niniejszego uzasadnienia, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

  • przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz, gdy
  • środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Art. 17 ust. 1b updop stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jak wskazano powyżej dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe. Wolny od podatku jest zatem dochód Izby, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a updop), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie Izby) .

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o izbach gospodarczych. Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego, posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Majątek Izby składa się m.in. ze składek członkowskich, subwencji dotacji, dochodów z działalności gospodarczej (przeznaczone wyłącznie na cele statutowe Izby), dochodów z majątku Izby. Prowadzenie działalności gospodarczej obejmuje w szczególności wydawanie książek, broszur, folderów, wydawanie kalendarzy, wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych, tworzenie i rozwój baz danych, prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie hutnictwa, energetyki, inżynierii środowiska, prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego, prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie organizacji i zarządzania, statystyki ekonomicznej, badanie rynku i opinii publicznej, reklamę, organizację targów, wystaw, konferencji kongresów, pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W świetle powyższego stwierdzić zatem należy, iż dochody Izby uzyskane z tytułu prowadzonej we wskazanym we wniosku zakresie działalności gospodarczej (odpłatnej, dochodowej) przeznaczone na wsparcie realizacji celów statutowych niebędących działalnością gospodarczą (tj. działalnością nieposiadającą zarobkowego i odpłatnego charakteru) korzystać mogą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 updop.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie stanu faktycznego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj