Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-344/12/AZb
z 4 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2012r. (data wpływu 27 marca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2012r. (data wpływu 30 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług rachunkowo-księgowych – jest:

  • prawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT,
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od dnia 1 lipca 2012r.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług rachunkowo-księgowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2012r. (data wpływu 30 maja 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 maja 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie biura rachunkowego od 10 maja 1995r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje czynności sklasyfikowane wg PKD 2007 - 69.20.Z - działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 - 69.20.23.0 - Usługi rachunkowo-księgowe. Od 1 stycznia 1997r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem dla celów podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonego biura rachunkowego Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi mieszczące się w PKWIU z 2008 - 69.20.23.0 Usługi rachunkowo-księgowe polegające na:

  1. Prowadzeniu i przechowywaniu dokumentacji księgowej i podatkowej tj.:
    • ksiąg rachunkowych,
    • podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
    • ewidencji przychodów dla potrzeb ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
    • ewidencji (rejestrów) dla potrzeb podatku od towarów i usług VAT,
    • ewidencji wynagrodzeń,
    • ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    • ewidencji wyposażenia oraz innych ewidencji, jeżeli obowiązek taki wynika z przepisów prawa podatkowego,
  2. Sporządzanie na podstawie dowodów księgowych sprawozdań finansowych,
  3. Sporządzanie na podstawie dowodów księgowych wprowadzonych do rejestrów VAT deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług,
  4. Obliczanie i rozliczanie na podstawie dowodów księgowych zaliczek na podatek dochodowy przedsiębiorców i ich pracowników oraz sporządzanie stosownych informacji, deklaracji podatkowych,
  5. Podpisywanie i składanie deklaracji, informacji w imieniu przedsiębiorców w urzędach skarbowych,
  6. Obliczanie, rozliczanie składek ZUS dotyczących przedsiębiorców i ich pracowników oraz sporządzanie, podpisywanie i składanie stosownych deklaracji, raportów ZUS,
  7. Sporządzanie list płac i prowadzenie indywidualnych kart przychodów oraz akt osobowych pracowników,
  8. Branie udziału w postępowaniach kontrolnych prowadzonych przez organy kontroli dotyczących okresu prowadzenia przez biuro kompleksowej obsługi księgowej zleceniodawców i odnoszących się wyłącznie do czynności wykonywanych przez biuro w ramach zawartych umów.


Wszystkie ww. usługi są świadczone a określone czynności wykonywane na podstawie i w ramach zawartych umów z firmami na kompleksową obsługę księgową. Biuro nie bierze udziału w postępowaniach kontrolnych zlecanych jako odrębne, jednorazowe zlecenia obejmujące czynności i okres wykraczające poza zawartą umowę na kompleksową obsługę księgową lub zlecane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty gospodarcze których biuro nie obsługuje. W ramach wykonywanych czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie doradztwa podatkowego (nie udziela porad i opinii prawnych). Wnioskodawca posiada świadectwo kwalifikacyjne, które uprawnia go do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wnioskodawca nie posiada uprawnień do zawodowego wykonywania czynności doradztwa podatkowego. W 2011 roku wartość sprzedaży opodatkowanej wraz z podatkiem VAT nie przekroczyła kwoty 150000 zł.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 maja 2012r. Wnioskodawca wyjaśnił, że nie wykonuje i nie zamierza wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie świadczy, i nie zamierza świadczyć jakichkolwiek usług o charakterze doradczym tzn. udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w jakimkolwiek zakresie.

Wnioskodawca nie sporządza i nie podpisuje deklaracji podatkowych w ramach odrębnego zlecenia (Wnioskodawca sporządza i podpisuje deklaracje podatkowe przedsiębiorców z którymi zawarł umowę na kompleksową obsługę księgową).

Od 1 stycznia 1997r. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, zarejestrował się dobrowolnie poprzez złożenie oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia.

W bieżącym roku podatkowym, Wnioskodawca nie przewiduje przekroczenia limitu obrotów, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonując ww. czynności mieszczące się w grupie PKWiU z 2008r.- 69.20.23.0 - usługi rachunkowo-księgowe, nie wykonując usług w zakresie doradztwa podatkowego ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług oraz spełniając warunek wynikający z art. 113 ust. 1 wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty 150000 zł, w świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego od 1 lipca 2012r. Wnioskodawca będzie mógł powrócić do zwolnienia podmiotowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 11?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie kwalifikuje się do czynności o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w związku z tym możliwe jest korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ww. ustawy. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi nie mieszczące się w zakresie usług doradztwa podatkowego, gdyż zawodowe wykonywanie czynności doradztwa podatkowego zgodnie art. 2 ust. 2 i art. 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996r. o doradztwie podatkowym zastrzeżone są wyłącznie dla podmiotów do tego uprawnionych. Czynności doradztwa podatkowego wymienione w art. 2 ust. 1 cyt. ustawy wskazują, że aby zaliczyć określone czynności do wykonywanych w ramach doradztwa podatkowego, muszą się one mieścić w zakresie czynności wymienionych w tym artykule, a składające się na nią elementy muszą wystąpić łącznie. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług w zakresie doradztwa, wydawania opinii i porad prawnych. Nie będzie także brać udziału w postępowaniach kontrolnych zleconych jako odrębne, jednorazowe zlecenia obejmujące czynności i okres wykraczające poza zawartą umowę na obsługę księgową lub zlecone przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty gospodarcze, z którymi Wnioskodawca nie zawarł umowy na obsługę księgową oraz innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując Wnioskodawca uważa, że od dnia 1 lipca 2012r. może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT,
  • nieprawidłowe w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od dnia 1 lipca 2012r.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8. ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ww. ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacja z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,
  • podatnik w poprzednim roku podatkowym oraz w trakcie roku podatkowego nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W związku z powyższym, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 27 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Pod poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż termin „usługi w zakresie doradztwa podatkowego”. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994, „doradzać” znaczy udzielać porady, podać, wskazać sposób postępowania w takiej sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Należy zatem wskazać, iż jednym z rodzajów doradztwa jest doradztwo podatkowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996r. o doradztwie podatkowym (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 41, poz. 213), zwanej dalej ustawą o doradztwie podatkowym, czynności doradztwa podatkowego obejmują:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
  2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  4. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Z kolei art. 2 ust. 2 ww. ustawy o doradztwie podatkowym stanowi, iż zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 3 ustawy o doradztwie podatkowym, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są:

  1. osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych;
  2. adwokaci i radcowie prawni;
  3. biegli rewidenci, z wyłączeniem czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4.

Natomiast zasady wykonywania czynności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych określa ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Zgodnie z art. 76a ust. 1 ww. ustawy o rachunkowości, usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6.

W myśl ust. 2 ww. art. 76a ww. ustawy o rachunkowości, przedsiębiorcy, wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności, obejmującej:

  1. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
  2. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie

-w zakresie określonym odrębnymi przepisami.

Jak stanowi art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości, działalność, o której mowa w ust. 1 i 2, mogą wykonywać:

  1. przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;
  2. pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z przepisem art. 76a ust. 4 ww. ustawy o rachunkowości, uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie biura rachunkowego od 10 maja 1995r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje czynności sklasyfikowane wg PKD 2007 - 69.20.Z - działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 - 69.20.23.0 - Usługi rachunkowo-księgowe. Od 1 stycznia 1997r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem dla celów podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonego biura rachunkowego Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi mieszczące się w PKWIU z 2008 - 69.20.23.0 Usługi rachunkowo-księgowe polegające na:

  1. Prowadzeniu i przechowywaniu dokumentacji księgowej i podatkowej tj.:
    • ksiąg rachunkowych,
    • podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
    • ewidencji przychodów dla potrzeb ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
    • ewidencji (rejestrów) dla potrzeb podatku od towarów i usług VAT,
    • ewidencji wynagrodzeń,
    • ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    • ewidencji wyposażenia oraz innych ewidencji, jeżeli obowiązek taki wynika z przepisów prawa podatkowego,
  2. Sporządzaniu na podstawie dowodów księgowych sprawozdań finansowych,
  3. Sporządzaniu na podstawie dowodów księgowych wprowadzonych do rejestrów VAT deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług,
  4. Obliczaniu i rozliczaniu na podstawie dowodów księgowych zaliczek na podatek dochodowy przedsiębiorców i ich pracowników oraz sporządzaniu stosownych informacji, deklaracji podatkowych,
  5. Podpisywaniu i składaniu deklaracji, informacji w imieniu przedsiębiorców w urzędach skarbowych,
  6. Obliczaniu, rozliczaniu składek ZUS dotyczących przedsiębiorców i ich pracowników oraz sporządzaniu, podpisywaniu i składaniu stosownych deklaracji, raportów ZUS,
  7. Sporządzaniu list płac i prowadzeniu indywidualnych kart przychodów oraz akt osobowych pracowników,
  8. Braniu udziału w postępowaniach kontrolnych prowadzonych przez organy kontroli dotyczących okresu prowadzenia przez biuro kompleksowej obsługi księgowej zleceniodawców i odnoszących się wyłącznie do czynności wykonywanych przez biuro w ramach zawartych umów.


Wszystkie ww. usługi są świadczone a określone czynności wykonywane na podstawie i w ramach zawartych umów z firmami na kompleksową obsługę księgową. Biuro nie bierze udziału w postępowaniach kontrolnych zlecanych jako odrębne, jednorazowe zlecenia obejmujące czynności i okres wykraczające poza zawartą umowę na kompleksową obsługę księgową lub zlecane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty gospodarcze, których biuro nie obsługuje. W ramach wykonywanych czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie doradztwa podatkowego (nie udziela porad i opinii prawnych). Wnioskodawca posiada świadectwo kwalifikacyjne, które uprawnia go do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Wnioskodawca nie posiada uprawnień do zawodowego wykonywania czynności doradztwa podatkowego. W 2011 roku wartość sprzedaży opodatkowanej wraz z podatkiem VAT nie przekroczyła kwoty 150000 zł.

Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie świadczy, i nie zamierza świadczyć jakichkolwiek usług o charakterze doradczym tzn. udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w jakimkolwiek zakresie.

Wnioskodawca nie sporządza i nie podpisuje deklaracji podatkowych w ramach odrębnego zlecenia (Wnioskodawca sporządza i podpisuje deklaracje podatkowe przedsiębiorców z którymi zawarł umowę na kompleksową obsługę księgową).

Od 1 stycznia 1997r. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, zarejestrował się dobrowolnie poprzez złożenie oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia.

W bieżącym roku podatkowym, Wnioskodawca nie przewiduje przekroczenia limitu obrotów, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika zatem, iż Wnioskodawca nie świadczy, i nie zamierza świadczyć jakichkolwiek usług o charakterze doradczym (tzn. udzielanie porad, opinii i wyjaśnień w jakimkolwiek zakresie), nie podpisuje deklaracji podatkowych w ramach odrębnego zlecenia, ponadto nie wykonuje i nie zamierza wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę obejmują wprawdzie udział w postępowaniach kontrolnych prowadzonych przez organy kontroli dotyczących okresu prowadzenia przez biuro kompleksowej obsługi księgowej zleceniodawców i odnoszących się wyłącznie do czynności wykonywanych przez biuro w ramach zawartych umów, jednakże czynności te wykonywane są na podstawie i w ramach zawartych umów z firmami na kompleksową obsługę księgową. Wnioskodawca natomiast nie bierze udziału w postępowaniach kontrolnych zlecanych jako odrębne, jednorazowe zlecenia obejmujące czynności i okres wykraczające poza zawartą umowę na kompleksową obsługę księgową lub zlecane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty gospodarcze, których biuro nie obsługuje.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, jeżeli Wnioskodawca nie wykonuje/nie będzie wykonywał usług o charakterze doradczym ani nie udziela/nie będzie udzielał porad prawnych, pod warunkiem że przygotowanie deklaracji podatkowych nie jest/nie będzie realizowane w ramach odrębnego zlecenia lecz stanowi element kompleksowej usługi w zakresie rachunkowości, oraz o ile Wnioskodawca nie przekroczy w 2012r. kwoty obrotu określonej w art. 113 ust. 1 ww. ustawy, wówczas Wnioskodawcy będącemu zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym będzie przysługiwało prawo do ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, iż korzystanie ze zwolnienia możliwe jest do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, oraz przy założeniu, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie mogą (art. 113 ust. 13 pkt 2 ww. ustawy, w związku z § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż „możliwe jest korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ww. ustawy” należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić jednak w tym miejscu należy, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od 1 stycznia, nie jest tym samym możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że przy spełnieniu powyższych przesłanek Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, począwszy od dnia 1 stycznia 2013r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż „od dnia 1 lipca 2012r. może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ww. ustawy” należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku, jeżeli Wnioskodawca wykonywałby jakiegokolwiek rodzaju usługi doradcze – z wyjątkiem doradztwa rolniczego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj