Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-869/12/KB
z 6 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 24 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniach 23 i 26 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie powstania przychodu podatkowego w związku z przekształceniem prowadzonej jednoosobowo przez osobę fizyczną działalności gospodarczej w spółkę kapitałową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie powstania przychodu podatkowego w związku z przekształceniem prowadzonej jednoosobowo przez osobę fizyczną działalności gospodarczej w spółkę kapitałową. Ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 11 października 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-869/12/KB, IBPP1/443-790/12/ES wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 23 i 26 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, realizującą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług budowlanych, w głównej mierze dla przedsiębiorców. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca pozostaje podatnikiem VAT czynnym. W ramach ww. działalności Wnioskodawca ponosi szereg kosztów, w tym koszty pracowników, osób wykonujących zlecenia, koszty składek ZUS, koszty nabycia towarów, koszty z tytułu umów leasingu operacyjnego, tj. koszty opłaty wstępnej oraz koszty ustalonych rat leasingowych, koszty odsetek od zaciągniętego kredytu oraz inne, bezpośrednio lub pośrednio związane z prowadzoną działalnością. Istotnym elementem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pozostają umowy o roboty budowlane, zawarte z dotychczasowymi kontrahentami Wnioskodawcy, których okres realizacji wynosi ponad rok.

Wnioskodawca zamierza w najbliższej przyszłości dokonać przekształcenia swojej jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w oparciu o art. 5841 kodeksu spółek handlowych. Skutkiem tego, zgodnie z przepisami prawa, działalność gospodarcza Wnioskodawcy (określanego dalej jako „przedsiębiorca przekształcany") zostanie wykreślona z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, a jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (określana dalej jako „spółka przekształcona") zostanie wpisana do rejestru przedsiębiorców krajowego rejestru sądowego („dzień przekształcenia"). Ze względu na fakt, iż przekształcenie dotyczyć będzie podmiotu prowadzącego faktyczną działalność gospodarczą, z datą przekształcenia mogą pozostać nierozliczone wydatki, zafakturowane a nieotrzymane kwoty pieniężne itp.

W zakresie przychodów, kosztów, wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przedsiębiorcy przekształcanego w szczególności może dojść m.in. do następujących zdarzeń:

  1. przekształcona spółka może fizycznie otrzymać środki pieniężne, rozpoznane przed dniem przekształcenia, jako należne przez Wnioskodawcę,
  2. przekształcona spółka może otrzymać świadczenia od osób i podmiotów trzecich, które wcześniej zamówił, i za które należności uregulował Wnioskodawca, przed dniem przekształcenia,
  3. przekształcona spółka po dniu przekształcenia może ponieść koszty pracowników i osób wykonujących świadczenia na rzecz Wnioskodawcy, jak również koszty ZUS, pomimo tego, że pracownicy wykonali świadczenia nie na rzecz przekształconej spółki, ale Wnioskodawcy, przed dniem przekształcenia,
  4. przekształcona spółka może uznać za koszt uzyskania przychodów odpisane wierzytelności oraz odpisy aktualizacyjne, uzasadniając taki koszt wcześniejszym uznaniem należności za przychód należny przekształcanego Wnioskodawcy,
  5. przekształcona spółka wstępując w miejsce Wnioskodawcy w stosunki cywilnoprawne z tytuł zawartych przez Niego w związku z prowadzoną działalnością umów kredytu może uwzględniać w kosztach uzyskania przychodu skapitalizowane odsetki od tych kredytów,
  6. przekształcona spółka po dniu przekształcenia stając się stroną zawartych przez Wnioskodawcę umów leasingu operacyjnego może z tego tytułu dokonywać rozliczeń finansowych na zasadach przyjętych przez przedsiębiorcę przekształcanego.

Ze względu na fakt, iż Wnioskodawca (osoba fizyczna) będzie po dniu przekształcenia jedynym członkiem zarządu spółki przekształconej uzasadnione jest wystąpienie z niniejszym wnioskiem zarówno w zakresie sytuacji podatkowej przedsiębiorcy przekształcanego, jak i spółki przekształconej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w wypadku przekształcenia przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością po stronie przekształcanego przedsiębiorcy powstanie przychód na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

(pytanie oznaczone we wniosku lit. a)

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie przedsiębiorcy jednoosobowego w spółkę z o.o. nie będzie się wiązało z powstaniem po stronie osoby fizycznej przychodu do opodatkowania. Tego typu przekształcenie stanowi jedynie zmianę formy prowadzenia przez podmiot jednoosobowej działalności gospodarczej.

Na poparcie powyższego stanowiska Wnioskodawca powołał:

  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 listopada 2012 r. Znak: IPPB1/415-745/11-2/EC oraz
  • interpretację indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 kwietnia 2012r. Znak: IBPBI/1/415-424/12/KB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622), wprowadziła zmianę m.in. w ustawie z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), poprzez dodanie art. 551 § 5 oraz rozdziału 6 zatytułowanego „Przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową” (art. 5841 do art. 58413 Kodeksu spółek handlowych). Powyższa nowelizacja weszła w życie w dniu 01 lipca 2011 r. i miała na celu wprowadzenie możliwości przekształcenia prowadzonej we własnym imieniu przez osobę fizyczną działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę kapitałową.

Zgodnie z art. 551 § 5 ww. Kodeksu spółek handlowych, przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459) (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

W myśl art. 5841 § 1 ww. ustawy, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie właściwy organ ewidencyjny z urzędu wykreśla przedsiębiorcę przekształcanego z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Jak stanowi art. 5842 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Przepisu nie stosuje się do ulg podatkowych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego (art. 5842 § 2 Kodeksu spółek handlowych).

Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej (art. 5842 § 3 Kodeksu spółek handlowych). Jednocześnie, art. 5844 ww. Kodeksu stanowi, że do przekształcenia przedsiębiorcy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania spółki przekształconej, jeżeli przepisy niniejszego działu nie stanowią inaczej.

Z powyższych unormowań Kodeksu spółek handlowych wynika, że skutkiem przekształcenia prowadzonej przez osobę fizyczną działalności gospodarczej w spółkę kapitałową (tj. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną) jest sukcesja uniwersalna. Art. 5842 Kodeksu spółek handlowych stanowi, że spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Oznacza to, że spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, jednakże z następującym zastrzeżeniem – chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej; przepisu nie stosuje się do ulg podatkowych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego.

Jednakże przewidziana w art. 5842 Kodeksu spółek handlowych, sukcesja nie skutkuje uniwersalnym przejęciem wszystkich praw i obowiązków na płaszczyźnie prawa podatkowego. Kodeks spółek handlowych przewiduje sukcesję na płaszczyźnie prawa handlowego. Zasady powyższej sukcesji nie obejmują skutków podatkowych tzw. sukcesji podatkowej, gdyż nie przewiduje tego ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.). Sukcesja podatkowa (następstwo prawne) ma miejsce tylko, gdy konkretne zdarzenie skutkujące przejściem praw i obowiązków podatkowych znalazło się w przepisach Ordynacji podatkowej. Tymczasem odnośnie opisanego w zdarzeniu przyszłym przekształcenia w Ordynacji podatkowej nie ustanowiono zasad następstwa prawnego wszystkich praw i obowiązków podmiotu przekształconego w zakresie przepisów prawa podatkowego, jak ma to miejsce w przypadku np. przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową. Należy zaznaczyć, iż Ordynacja podatkowa wskazuje konkretne przypadki, zakres sukcesji oraz podmioty, które stają się z mocy prawa następcami prawnymi podmiotów przekształcanych, dzielonych lub łączonych (zob. art. 93 i 93a Ordynacji podatkowej). Nie zostały w niej jednak wprowadzone regulacje, które konstytuowałyby wstąpienie przez jednoosobową spółkę kapitałową, powstałą w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność, we wszystkie prawa i obowiązki podatkowe tego przedsiębiorcy.

Sukcesję praw na gruncie prawa podatkowego można wywodzić z treści normy prawnej wyrażonej w art. 5842 Kodeksu spółek handlowych, na co wskazuje wyłączenie w tym przepisie jedynie ulg wynikających z prawa podatkowego. Pozwala to uznać, że ustawodawca – ograniczając to wyłączenie tylko do ulg podatkowych – nie wyłączył jej stosowania do innych praw wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Podsumowując, przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową jest szczególnym typem przekształcenia, gdyż w tym przypadku brak jest zasady kontynuacji (istnienie tego samego podmiotu ale w innej formie organizacyjnej), jak przy przekształceniu spółek prawa handlowego skoro w miejsce osoby fizycznej wchodzi osoba prawna.

Analizując skutki podatkowe przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej w spółkę kapitałową, należy odnieść się do przepisów art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), w którym ustawodawca w źródłach przychodów wymienia kapitały pieniężne (katalog tych przychodów został zawarty w art. 17 ust. 1 ww. ustawy).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Jak wynika z cytowanego art. 5842 § 3 Kodeksu spółek handlowych, w przypadku przekształcenia przedsiębiorstwa w spółkę kapitałową, osoba fizyczna z dniem przekształcenia, staje się wspólnikiem albo akcjonariuszem w spółce kapitałowej, a tym samym obejmuje w niej udziały bądź akcje. Jednakże jak zostało wskazane powyżej przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową jest szczególnym typem przekształcenia, w ramach którego jednoosobowej spółce kapitałowej przysługuje, co do zasady, ogół praw i obowiązków, które związane były z dotychczasową działalnością przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną. W związku z powyższym nie można uznać, że w takim przypadku w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa osoby fizycznej w jednoosobową spółkę kapitałową wystąpi przychód z tytułu objęcia udziałów/akcji w spółce kapitałowej. Ten rodzaj przekształcenia nie opiera się bowiem na aporcie przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki kapitałowej, lecz jest w swej istocie przeniesieniem wyodrębnionego majątku przedsiębiorcy na podmiot inny. Przekształcenie przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową to proces zmierzający do zmiany formy prawnej przedsiębiorstwa. Tym samym u przedsiębiorcy przekształcanego nie powstaje w chwili przekształcenia przychód z tytułu objęcia udziałów/akcji spółki przekształconej.

Reasumując stwierdzić należy, iż w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, po stronie Wnioskodawcy w wyniku przekształcenia prowadzonej przez Niego jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową, nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychód z tytułu objęcia udziałów/akcji w zamian za wkład niepieniężny. Nie dojdzie również do powstania przychodu, na podstawie innych niż ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienić należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj