Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-238/13-4/MG
z 29 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-238/13-4/MG
Data
2013.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Dochody ze wspólnego żródła

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
dochód
inwestycje
kapitały pieniężne
przedsięwzięcia wspólne
przychód z kapitału pieniężnego


Istota interpretacji
Zakres opodatkowania zysków z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego w związku z udziałem we wspólnej inwestycji.



Wniosek ORD-IN 462 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15.02.2013 r. (data wpływu 25.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zysków z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego w związku z udziałem we wspólnej inwestycji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zysków z tytułu odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego otwartego w związku z udziałem we wspólnej inwestycji.

Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z tym pismem z dnia 17.05.2013 r. Nr IPPB2/415-238/13-2/MG i Nr IPPB2/436-194/13-2/MZ (data nadania 17.05.2013 r., data doręczenia 21.05.2013 r.), na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • wskazanie w zakresie przepisów jakiej ustawy ma być wydana interpretacja indywidualna, tj. w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, czy też ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na to, że opłata została uiszczona w wysokości 40 zł, tj. w wysokości odpowiadającej jednemu stanowi faktycznemu.

Jeżeli intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie obu wyżej przywołanych ustaw, wówczas należy dokonać dodatkowej kwoty opłaty w kwocie 40 zł.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dwie niespokrewnione osoby fizyczne (dalej zwane Inwestorami) 21.11.2012 r. dokonały wspólnej inwestycji w subfuduszu O. SPECJALISTYCZNEGO FUNDUSZU INWESFYCYJNEGO OTWARTEGO (dalej zwany Funduszem) o wartości 166.848 zł. Z uwagi na wysoki wymagany wkład, Inwestorzy nie mogliby dokonać inwestycji samodzielnie, dopiero wspólne zaangażowanie środków pozwoliło Inwestorom na skorzystanie z inwestycji. Konto uczestnika w Funduszu Inwestycyjnym założone jest na jednego z Inwestorów, zwanego dalej Reprezentantem. W momencie składania niniejszego wniosku inwestycja jest niezakończona, tj. żadna z Jednostek Uczestnictwa w Funduszu nie została sprzedana i żaden z Inwestorów nie osiągnął zysku z inwestycji.

Inwestorzy 22.11.2012 r. zawarli umowę o wspólnej inwestycji, w której zapisane są następujące zasady inwestycji:

  • wkłady obydwu Inwestorów są równe i wynoszą po 83.424 zł,
  • uczestnicy dzielą, proporcjonalnie do wysokości udziału we wspólnym przedsięwzięciu, zyski oraz straty z dokonanej inwestycji, jak również wszelkie opłaty bankowe i administracyjne konieczne do poniesienia w związku ze wspólną inwestycją,
  • każdy z Inwestorów jest zobowiązany do samodzielnego uregulowania obowiązków podatkowych związanych z rozliczeniem dochodów otrzymanych ze wspólnej inwestycji w proporcji do wniesionego wkładu we wspólnej inwestycji,
  • w żadnym momencie powierzenie środków nie stanowi umowy pożyczki, tj. nie dochodzi do przeniesienia własności środków na rzecz któregokolwiek z Inwestorów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zawarta umowa o wspólnej inwestycji podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych...
  2. Czy dochód otrzymany z inwestycji podlega opodatkowaniu zarówno podatkiem od kapitałów pieniężnych zgodnie z art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i podatkiem w związku z udziałem we wspólnym przedsięwzięciem, zgodnie z art. 8 tejże ustawy, czy wyłącznie podatkiem od kapitałów pieniężnych...

Przedmiotowa interpretacja indywidualna została wydana w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do pytania Nr 2. Wniosek w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie rozstrzygnięty odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, ewentualny dochód otrzymany ze wspólnej inwestycji będzie podlegał opodatkowaniu wyłącznie jako zysk z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „UPDOF”).

Zgodnie z art. 41 ust. 4 UPDOF, podmioty wypłacające podatnikowi środki pieniężne m.in. z tytułu: 1) z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej; 2) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych; 3) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą; 4) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych; 5) od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, zobowiązane są pobrać, jako płatnicy, zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%. Podobnie, zgodnie z art. 41 ust. 1d, podatek zobowiązane są pobrać podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

W związku z powyższym, w sytuacji, gdy dojdzie do wypłaty zysków z zainwestowanych środków, instytucja finansowa (tu: O. TFI) pobierze zryczałtowany podatek dochodowy. Zatem, w chwili otrzymania zysków z inwestycji, zyski te będą pomniejszone o pobrany podatek. Zatem otrzymane zyski nie powinny po raz kolejny podlegać opodatkowaniu jako zyski ze wspólnej inwestycji. Wspólne przedsięwzięcie polegające na dokonaniu wspólnej inwestycji nie będzie generowało innych dochodów poza wspomnianymi zyskami otrzymanymi w chwili realizacji inwestycji. W związku z tym, otrzymane dochody będą dochodami netto, tj. po potrąceniu zryczałtowanego podatku a w związku z tym nie mogą podlegać opodatkowaniu na mocy art. 8 UPDOF. Opodatkowanie tych zysków stanowiłoby podwójne opodatkowanie tego samego dochodu.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ewentualny zysk z opisanej wyżej inwestycji jest zyskiem z kapitałów pieniężnych, które będą podlegać wyłącznie opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem, obliczonym i pobranym przez instytucję finansową (TFI) wypłacającą zyski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj