Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-624/12-2/KT
z 13 września 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-624/12-2/KT
Data
2012.09.13
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych
Słowa kluczowe
działalność
miejsce
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
podatnik
Istota interpretacji
miejsce świadczenia usług marketingowo-informacyjnych oraz pomocniczo-administracyjnych na rzecz zagranicznego kontrahenta
Wniosek ORD-IN 1012 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2012 r. (data wpływu 18.06.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług marketingowo-informacyjnych oraz pomocniczo-administracyjnych na rzecz zagranicznego kontrahenta - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 18.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług marketingowo-informacyjnych oraz pomocniczo-administracyjnych na rzecz zagranicznego kontrahenta. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe: R . Spółka z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania na rynek polski leków oraz wyrobów farmaceutycznych produkowanych przez Spółki z grupy R . Spółka jest czynnym podatnikiem VAT na terytorium Polski. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawarła z R . (dalej: Zagraniczny Kontrahent) umowę o świadczenie usług marketingowo-informacyjnych oraz pomocniczo-administracyjnych (dalej: Umowa). W ramach przedmiotowej Umowy Spółka świadczy na rzecz Zagranicznego Kontrahenta w szczególności następujące usługi:
Zagraniczny Kontrahent jest spółką prawa irlandzkiego i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i dystrybucji leków oraz wyrobów farmaceutycznych. Zagraniczny Kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Irlandii. Zagraniczny Kontrahent jest zarejestrowany jako podatnik VAT na terytorium Irlandii oraz na terytorium Polski. Zgodnie z Umową Spółka ani Jej pracownicy lub przedstawiciele medyczni nie są i nie mogą być, w żadnym wypadku, uznani za pracowników, pośredników lub przedstawicieli Spółki. Nie mają oni żadnego umocowania ani uprawnienia do dokonywania czynności wiążących dla Spółki lub zawierania umów, negocjowania warunków umownych w Jej imieniu. Wszelkie zamówienia lub formalne zainteresowanie dotyczące zakupu produktów Zagranicznego Kontrahenta powinny być kierowane do Zagranicznego Kontrahenta (lub innych właściwych podmiotów). Zagraniczny Kontrahent zawarł również ze spółką C . umowę składu konsygnacyjnego (dalej: Umowa składu). Towary przechowywane w składzie konsygnacyjnym prowadzonym przez C . są przywożone przez Zagranicznego Kontrahenta do składu z innych krajów Unii Europejskiej. Dostarczanie towarów do magazynu następuje wg kwartalnego harmonogramu dostaw. Transport towarów przez Zagranicznego Kontrahenta do składu konsygnacyjnego prowadzonego przez C . odbywa się na warunkach Incoterms 2010 CIP/DAP. Zagraniczny kontrahent transportuje towary do składu konsygnacyjnego w celu ich dostawy do C . Następnie C . dokonuje ich dalszej dystrybucji do innych podmiotów na terytorium Polski. Zgodnie z Umową składu towary znajdujące się w składzie konsygnacyjnym prowadzonym przez C . pozostają własnością Zagranicznego Kontrahenta do momentu ich pobrania ze składu. W momencie pobrania przez C . towarów ze składu konsygnacyjnego prawo własności towarów przechodzi na C . Zgodnie z zawartą Umową składu C . świadczy na rzecz Zagranicznego Kontrahenta usługi związane z przechowywanymi w składzie towarami. Zagraniczny Kontrahent nie zatrudnia na terytorium Polski pracowników. W szczególności Zagraniczny Kontrahent nie zatrudnia w Polsce pracowników zajmujących się prowadzeniem składu konsygnacyjnego lub obsługą znajdujących się w nim towarów. Wszelkie czynności, które są niezbędne do obsługi składu wykonywane są przez C . Zagraniczny Kontrahent nie posiada w Polsce biura, nie jest stroną żadnych umów najmu. Zagraniczny Kontrahent nie posiada w Polsce żadnych urządzeń technicznych. Zagraniczny Kontrahent nie ustanowił w Polsce pełnomocnika uprawnionego do podpisywania umów w jej imieniu. Zagraniczny Kontrahent zapewnia dostawy produktów leczniczych na rynek polski, otrzymuje i akceptuje zamówienia od klientów, organizuje dostawy produktów i obsługę logistyczną oraz wystawia faktury za dostarczone towary. W dniu 24 lutego 2012 r. Zagraniczny Kontrahent zwrócił się do Ministra Finansów (za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie) z wnioskiem o indywidualną interpretację przepisów ustawy o VAT w celu potwierdzenia, czy posiada on na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów art. 17 ustawy o VAT oraz przepisów art. 11 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z otrzymaną przez Zagranicznego Kontrahenta interpretacją indywidualną z dnia 18 maja 2012 r. (sygn. IPPP3/443-238/12-3/SM) Zagraniczny Kontrahent nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla celów VAT. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy w rozumieniu przepisów ustawy o VAT miejsce świadczenia przez Spółkę na rzecz Zagranicznego Kontrahenta usług marketingowo-informacyjnych oraz pomocniczo- administracyjnych znajduje się poza terytorium Polski... Stanowisko Wnioskodawcy: W rozumieniu przepisów ustawy o VAT miejsce świadczenia przez Spółkę na rzecz Zagranicznego Kontrahenta usług marketingowo - informacyjnych oraz pomocniczo - administracyjnych znajduje się poza terytorium Polski. Powyższe stanowisko Spółka argumentuje następująco: Najistotniejszą kwestią mającą wpływ na ustalenie miejsca świadczenia usług jest ustalenie, czy usługi te są świadczone na rzecz podatnika. Przepisy ustawy o VAT zawierają odrębna definicję podatnika na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług. Zgodnie bowiem z przepisem art. 28a pkt 1 lit. a ustawy o VAT „Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
Działalność gospodarcza, w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. WNIOSEK: Jako, że Zagraniczny Kontrahent prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i dystrybucji leków oraz wyrobów farmaceutycznych, nie ulega wątpliwości, iż spełnia on warunki uznania go za podatnika w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. W sytuacji świadczenia usług na rzecz podatnika, zasady ustalania miejsca opodatkowania usług regulują przepisy art. 28b ust. 1 i 2 ustawy o VAT, cyt.:
Przepisy te wskazują zasady ogólne ustalania miejsca świadczenia usług na rzecz podatnika i nie mają one zastosowania wyłącznie w przypadku usług wskazanych w przepisach szczególnych art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n ustawy o VAT. WNIOSEK: Jako, że świadczone przez Spółkę usługi nie stanowią usług wskazanych w przepisach szczególnych i są świadczone na rzecz podatnika, przy ustalaniu miejsca ich opodatkowania zastosowanie znajdą zasady ogólne wskazane w przepisach art. 28b ustawy o VAT. Zgodnie z ogólną zasadą ustalania miejsca świadczenia usług wskazaną w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik świadczy usługi na rzecz innego podatnika, miejscem świadczenia tych usług jest siedziba działalności gospodarczej nabywcy usług. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nabywcy usług. W takim bowiem przepadku miejscem świadczenia usług będzie to stałe miejsce pro wadzenia działalności gospodarczej. WNIOSEK: Jako, że Zagraniczny Kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Irlandii, usługi świadczone przez Spółkę na jego rzecz podlegałyby opodatkowaniu VAT w Polsce wyłącznie w sytuacji, gdyby Zagraniczny Kontrahent posiadał w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej i usługi te byłyby świadczone dla tego miejsca. Przepisy ustawy o VAT jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Definicja taka zawarta została w przepisach wspólnotowych. Zgodnie z art. 11 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011:
Jak wskazano w preambule do rozporządzenia nr 282/2011, powyższe przepisy oparte zostały o orzecznictwo TSUE. Zgodnie z orzecznictwem TSUE (np. C-73/06 Planzer Luxembourg Sari przeciwko Bundeszentralamt fur Steuern), aby podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie dostawy towarów posiadał w danym miejscu stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, miejsce to musi się charakteryzować łącznie następującymi elementami:
Ponadto, zgodnie z orzecznictwem polskich sądów administracyjnych, kluczową rolę dla uznania, że podmiot posiada na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności, jest wyznaczenie przez ten podmiot na terytorium Polski osób upoważnionych do podejmowania w jego imieniu decyzji zarządczych, m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie z dnia 26 czerwca 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 110/09. W świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że Zagraniczny Kontrahent nie spełnia przesłanek warunkujących posiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, ponieważ ani nie dysponuje na terytorium Polski zapleczem personalnym (osobowym) ani nie dysponuje na terytorium Polski żadnym zapleczem technicznym.
Zagraniczny Kontrahent nie zatrudnia w Polsce pracowników. W szczególności, Zagraniczny Kontrahent nie zatrudnia pracowników w związku z posiadaniem w Polsce składu konsygnacyjnego. Spółka nabywa usługę składu konsygnacyjnego od C . Wszelkie czynności, które są niezbędne do obsługi składu konsygnacyjnego, wykonywane są przez pracowników C . Zagraniczny Kontrahent ani nie kontroluje, ani nie nadzoruje ich pracy. Nie są oni również wynagradzani przez Zagranicznego Kontrahenta. Zagraniczny Kontrahent nie zatrudnia również pracowników w związku z nabywanymi od Spółki usługami o charakterze marketingowo-informacyjnym oraz pomocniczo-administracyjnym. Należy przy tym podkreślić, iż ani pracownicy C . ani pracownicy Spółki, nie są uprawnieni do podpisywania umów w imieniu Zagranicznego Kontrahenta. Nie są oni również uprawnieni do podejmowania decyzji zarządczych w imieniu Zagranicznego Kontrahenta. Brak osób uprawnionych przez Zagranicznego Kontrahenta do zawierania umów oraz podejmowania decyzji dotyczących jego działalności na terytorium Polski wyklucza możliwość uznania, iż Zagraniczny Kontrahent posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.
Zagraniczny Kontrahent nie posiada w Polsce nieruchomości ani urządzeń technicznych. Wykorzystywane przez C . w ramach świadczenia na rzecz Zagranicznego Kontrahenta usług prowadzenia składu konsygnacyjnego, zasoby techniczne i infrastrukturalne nie są własnością Zagranicznego Kontrahenta. Nie ma on prawa do swobodnego dysponowania zasobami technicznymi i infrastrukturalnymi wykorzystywanymi przez C . do świadczenia usług prowadzenia składu konsygnacyjnego. WNIOSEK: Z uwagi na brak zarówno pracowników, jak i zaplecza technicznego na terytorium Polski, należy uznać, iż Zagraniczny Kontrahent nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Brak stałego miejsca prowadzenia działalności przez Zagranicznego Kontrahenta na terytorium Polski potwierdził Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2012 r. (sygn. IPPP3/443-238/12-3/SM) wydanej dla Zagranicznego Kontrahenta za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej W Warszawie. PODSUMOWANIE:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz – w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.