Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-486/11-2/MC
z 5 marca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-486/11-2/MC
Data
2012.03.05
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
koszt
nabycie
nowe technologie
odliczenia
odliczenie od dochodu
oprogramowanie
prawo do odliczenia
program komputerowy
umowa
wartości niematerialne i prawne
warunek
warunki odliczenia
wydatek
Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii w 2011 r. oraz w kolejnych latach.
Wniosek ORD-IN 541 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku (brak daty wypełnienia wniosku; data wpływu 09.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii w 2011 r. oraz w kolejnych latach – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 09 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na nabycie nowych technologii w 2011 r. oraz w kolejnych latach. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego. Spółka (dalej: „Bank”) wdraża nowy system informatyczny „X”. System x (dalej: „System”) jest profesjonalnym i nowoczesnym systemem typu ERP (ang.: Enterprise Resource Planning), którego zadaniem jest przede wszystkim integracja procesów biznesowych Banku. Charakterystyka systemu. System X jest przez Bank wykorzystywany do obsługi działalności w zakresie udzielania kredytów. Na dzień składania wniosku o interpretację uruchomiono już moduły odpowiedzialne za rejestrację, opracowanie i ocenę wniosków kredytowych. Wprowadzenie systemu:
W przyszłości po oddaniu do używania kolejnych modułów Systemu (dalej: „Moduły”), X będzie umożliwiał pełną obsługę przyznanych przez Bank kredytów, w tym również ich procesy windykacyjne. Z uwagi na charakterystykę działalności Banku, System pozwoli na efektywne wykorzystanie czasu pracy, redukcję kosztów oraz skuteczne zarządzanie finansami i zasobami ludzkimi. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, System w znaczący sposób poprawi innowacyjność oraz konkurencyjność Spółki, jak również umożliwi Jej świadczenie nowych i udoskonalonych usług. Spółka przy pomocy opinii niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki zamierza potwierdzić, że nabyte przez Spółkę Moduły są innowacyjne, tj. umożliwiają / umożliwią Jej wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i opierają się na technologii, która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat. Spółka planuje uzyskać opinię dla każdej wartości niematerialnej i prawnej (Modułu) odrębnie, co oznacza, że uzyska kilka opinii w tym zakresie. Sposób nabycia systemu. Na nabycie i wdrożenie powyższego systemu, Bank zawarł stosowne umowy z zagranicznymi podmiotami wyspecjalizowanymi w oferowaniu tego typu rozwiązań technologicznych. Umowa przewiduje udzielenie Bankowi odrębnych licencji na wszystkie prace wykonane w ramach tej umowy. Proces wdrożenia Systemu rozpoczął się w 2006 r. Od samego początku w trakcie całego procesu wdrożenia Systemu Spółka na bieżąco uiszcza wydatki na wdrożenie oraz nabycie prawa do korzystania z poszczególnych Modułów. Wszystkie te wydatki zostały skapitalizowane w wartości początkowej utworzonych wartości niematerialnych i prawnych. Spółka systematycznie oddaje do używania i wprowadza do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (dalej: „Ewidencja”) poszczególne Moduły. Każdy z Modułów wprowadzanych do Ewidencji stanowi odrębną wartość niematerialną i prawną, zgodnie z art. 16b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka nabywa prawo do korzystania z Modułów w oparciu o udzielane Jej w tym zakresie licencje. Spółka nie udzieli sublicencji lub innych praw do Systemu innym podmiotom. Wybrane Moduły będą zasilane danymi wprowadzanymi przez pośredników kredytowych (niezależne podmioty współpracujące z Bankiem) podczas wykonywanych przez nich czynności pozyskania klientów dla Banku. Poza możliwością i obowiązkiem wprowadzania danych pośrednicy nie będą jednak mieli prawa dostępu do Systemu w jakimkolwiek innym celu. w szczególności nie będą mogli wykorzystywać go do swoich potrzeb ani mieć wglądu / ingerować w inne dane wprowadzone do Systemu przez Bank. Innymi słowy, jedynym beneficjentem i podmiotem uprawnionym do używania licencji na System będzie Bank, natomiast pośrednicy będą dokonywać elektronicznej ewidencji danych dla użytku Banku. W 2011 r. i w latach kolejnych Spółka przyjmie do używania i wprowadzi do Ewidencji wybrane Moduły. Wartość początkowa Modułów dla potrzeb Ewidencji zostanie ustalona zgodnie z art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka na bieżąco reguluje zobowiązania związane z nabyciem praw do korzystania z poszczególnych Modułów Systemu oraz z nabyciem usług wdrożeniowych. Dodatkowo, Spółka nadmienia, iż nie prowadzi Ona działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Wydatki związane z nabyciem prawa do poszczególnych Modułów oraz z nabyciem usług wdrożeniowych nie zostały Spółce zwrócone w żadnej formie. Ponadto, Bank prowadzi szczegółową ewidencję wydatków poniesionych na wdrożenie Systemu, pozwalającą Mu na wyodrębnienie tych wydatków, które zostały poniesione w roku przyjęcia danego Modułu do Ewidencji oraz w roku go poprzedzającym (dalej: „Wydatki kwalifikowane”). Spółka nie została również postawiona w stan likwidacji ani nie została ogłoszona Jej upadłość obejmująca likwidację majątku. Zgodnie z szacunkami, za rok podatkowy trwający od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. Spółka wykaże dochód do opodatkowania w zeznaniu CIT-8 za 2011 r. W związku z powyższym zadano następujące pytania. Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym, pod warunkiem uzyskania odrębnej dla każdego Modułu opinii niezależnej jednostki naukowej potwierdzającej innowacyjność Systemu, Spółce:
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1. Zdaniem Spółki, będzie Jej przysługiwało prawo do odliczenia w oparciu o art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od podstawy opodatkowania w zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy trwający od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 r. 50% Wydatków kwalifikowanych, poniesionych na nabycie prawa do korzystania oraz na wdrożenie Modułów wprowadzonych jako wartości niematerialne i prawne do Ewidencji w 2011 r. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2. Zakładając, iż postanowienia art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ulegną zmianie, Spółce będzie również przysługiwało prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w zeznaniach złożonych za kolejne lata podatkowe 50% wartości Wydatków kwalifikowanych, poniesionych na nabycie prawa do korzystania i na wdrożenie Modułów, które zostaną wprowadzone jako wartości niematerialne i prawne do Ewidencji w tych latach. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, „od podstawy opodatkowania (...) odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii”. Za nowe technologie uważa się „wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (...)”. Zgodnie natomiast z art. 18b ust. 2a tej ustawy, „przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej (...) w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw”. Dodatkowo art. 18b ust. 3 ww. ustawy przewiduje również ograniczenia w prawie do stosowania ulgi technologicznej, m.in.: „prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia”. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zakłada również, iż odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają wydatki na nabycie nowej technologii, które zostały poniesione w roku jej przyjęcia do Ewidencji oraz w roku go poprzedzającym, pod warunkiem, iż w określonym terminie zostały one faktycznie zapłacone oraz nie zostały one zwrócone podatnikowi w żadnej formie. Ponadto, zgodnie z art. 18b ust. 8 pkt 1 powołanej ustawy, podatnik traci prawo do odliczenia związanych z nabyciem nowej technologii w sytuacji, gdy udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy w zakresie warunków i ograniczeń możliwości zastosowania odliczenia wydatków na nabycie nowej technologii, nabyte przez Spółkę Moduły spełniają przesłanki pozwalające na odliczenie od podstawy opodatkowania 50% Wydatków kwalifikowanych w zeznaniach CIT-8 za lata, w których zostały one wprowadzone do Ewidencji. Za takim stanowiskiem przemawiają następujące argumenty:
Biorąc pod uwagę przytoczony powyżej stan faktyczny oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka ma prawo do odliczenia 50% kwoty Wydatków kwalifikowanych, poniesionych na nabycie wartości niematerialnych i prawnych dających Jej prawo do korzystania z poszczególnych Modułów Systemu w zeznaniu CIT-8 za lata podatkowe, w których zostaną one wprowadzone do Ewidencji, tj. w roku 2011 oraz w latach kolejnych (zakładając, iż w latach tych postanowienia art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ulegną zmianie). Ponadto, Spółka wskazuje, iż w dniu 11 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał z upoważnienia Ministra Finansów interpretację indywidualną, w której wskazał na dodatkowe warunki, po spełnieniu których Spółka będzie mogła skorzystać z ulgi technologicznej, w szczególności, jeśli:
Powyższe, zdaniem Spółki, oznacza, iż w nowym stanie faktycznym, tj. po spełnieniu powyższych warunków uzyska Ona prawo do skorzystania z ulgi technologicznej przewidzianej w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dodatkowo, Spółka zaznacza, iż Jej stanowisko w zakresie możliwości odliczenia wydatków poniesionych w związku z nabyciem prawa do innowacyjnego systemu informatycznego od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Ministra Finansów (przykładowo interpretacje z dnia 19 stycznia 2010 r. wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o sygnaturach IBPBI/2/423-1284/09/JD czy IBPBI/2/423-67/10/JD oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 25 marca 2010 r. o sygnaturze ILPB3/423-31/10-2/JG). W świetle powyższego stanu faktycznego, Spółka wnosi jak na wstępie. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Należy jednocześnie zauważyć, iż we własnym stanowisku zawartym we wniosku na stronie 4 akapit 2 Wnioskodawca błędnie powołał definicję nowych technologii: „Za nowe technologie uważa się „wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (...)”. Zgodnie bowiem z obowiązującym brzmieniem art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. u. Nr 96, poz. 615). Organ uznał to za oczywistą omyłkę nie mającą wpływu na rozstrzygnięcie w przedstawionej sprawie. Jednocześnie, nadmienia się w myśl art. 5 ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. u. Nr 226, poz. 1478), do odliczeń z tytułu ulgi na nowe technologie, o których mowa w (…) art. 18b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 2, dokonywanych przed dniem 1 października 2010 r. i po dniu 30 września 2010 r. mają zastosowanie zarówno opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. u. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), jak i opinie wydane przez jednostki naukowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. u. Nr 96, poz. 615). Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.