Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-247/12-2/DS
z 5 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-247/12-2/DS
Data
2012.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
azbest
budżet gminy
dofinansowanie
dotacja
jednostka samorządu terytorialnego


Istota interpretacji
Czy wartość udzielonej osobom fizycznym dotacji celowej na realizację zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta, stanowić będzie dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Wnioskodawcę druku PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 215 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z przygotowaniem do transportu, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbest jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z przygotowaniem do transportu, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbest.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, zgodnie z art. 403 ust. 4-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.), na mocy którego gmina może finansować lub dofinansować koszty inwestycji w postaci udzielania dotacji celowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, w szczególności: osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym, przedsiębiorcom, oraz zgodnie z Uchwałą Rady Miasta z dnia 2 września 2011 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji celowej z budżetu Miasta na realizację zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta, będzie udzielał z budżetu Miasta osobom fizycznym dotacje celowe (art. 221 ustawy o finansach publicznych). Zgodnie z zasadami podjętymi w Uchwale Rady Miasta, dotacje celowe będą udzielane w wysokości 50% brutto poniesionych kosztów związanych z przygotowaniem odpadów zawierających azbest do transportu, ich transportem oraz unieszkodliwianiem na właściwym składowisku, jednak nie więcej niż 1.000 zł. W przypadku pozyskania przez Wnioskodawcę dodatkowych środków, wysokość dotacji może wynosić do 100% wyżej wymienionych kosztów brutto. Podmioty ubiegające się o udzielenie dotacji celowej, składają pisemny wniosek kierowany do Prezydenta Miasta, w terminie wyznaczonym przez Prezydenta i ogłoszonym w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta oraz na tablicy ogłoszeń. Prezydent na podstawie złożonych wniosków rozpatruje i udziela dotacji według kolejności ich wpływu, aż do wyczerpania środków przewidzianych na ten cel.

Wniosek o udzielenie dotacji celowej powinien zawierać informacje i załączniki:

  1. w przypadku osoby fizycznej: imię, nazwisko, adres zameldowania, PESEL, numer identyfikacji podatkowej (NlP);
  2. w przypadku osoby prawnej, wspólnoty mieszkaniowej lub przedsiębiorcy: nazwę, dane rejestrowe i siedzibę;
  3. oznaczenie nieruchomości, na której realizowane będzie przedsięwzięcie objęte dotacją;
  4. ilość wyrobów zawierających azbest, które będą poddane usunięciu i unieszkodliwieniu (w m2);
  5. określenie formy wypłaty dotacji (przelewem na wskazany rachunek bankowy lub gotówką w kasie Urzędu Miasta).

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku zawierana jest umowa o udzielenie dotacji. Umowa określa:

  1. szczegółowy opis przedsięwzięcia, w tym cel na jaki dotacja została przyznana oraz termin jego wykonania;
  2. wysokość udzielanej dotacji i tryb płatności;
  3. termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;
  4. tryb kontroli wykonywania zadania;
  5. termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji oraz termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji;
  6. warunki wypowiedzenia umowy w przypadkach określonych w ust. 2.

Podstawą rozliczenia dotacji celowej będą udokumentowane koszty inwestycji (orginały faktur, rachunków). Faktury, rachunki winny być wystawione na podmiot, któremu udzielono dotację celową. Na podstawie przedłożonych faktur, rachunków zostanie wypłacona dotacja w wysokości 50% brutto poniesionych kosztów związanych z przygotowaniem odpadów zawierających azbest do transportu, ich transportem oraz unieszkodliwianiem na właściwym składowisku, jednak nie więcej niż 1.000 zł lub w wysokości 100% kosztów butto, gdy Miasto pozyska dodatkowe środki na realizację tego zadania. Dotacja wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlega zwrotowi w terminie i na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. W budżecie Miasta wypłata podmiotom dotacji celowej planowana jest w paragrafie wydatków 6230 - dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych - środki pochodzą ze środków własnych Miasta oraz ze środków własnych Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW).

W związku z zapewnieniem podmiotom ubiegającym się o udzielenie dotacji celowej przeznaczonej na usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest, 100% finansowania wartości zadania, Miasto pozyskało dodatkowe środki z WFOŚiGW na realizację zadania pod nazwą „Usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu Miasta”, który pokrywa 99% kosztów kwalifikowanych. Środki na dofinansowanie zadania Miasto otrzyma z WFOŚiGW w formie dotacji przyznanej ze środków własnych WFOŚiGW. W budżecie Miasta dotacja pozyskana z WFOŚiGW planowana jest w dochodach Miasta w paragrafie 6280 - środki otrzymane od pozostałych jednostek sektora zaliczanych do sektora finansów publicznych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych.

Rola Miasta polegać będzie na przeprowadzeniu następujących działań:

  • ustaleniu właścicieli odpadów azbestowych, którzy zdecydują się na unieszkodliwienie posiadanych odpadów;
  • podpisaniu z ww. podmiotami umów o udzielenie dotacji celowych z budżetu Miasta na realizację zadań polegających na przygotowaniu odpadów do transportu, transporcie i utylizacji odpadów zawierających azbest;
  • koordynowaniu technicznej strony realizacji zadania, obejmującego m.in. wybór podmiotu z zachowaniem zasad konkurencji, który będzie odbierać wyroby zawierające azbest od właścicieli - beneficjentów. Podpisanie z podmiotem porozumienia, na mocy którego zostanie on zobowiązany do odbioru od beneficjentów wyrobów zawierających azbest po określonej cenie;
  • rozliczeniu udzielonych beneficjentom dotacji na podstawie złożonych przez beneficjentów orginałów faktur i rachunków oraz protokołów odbioru odpadów;
  • pozyskaniu dotacji z WFOŚiGW w celu udzielenia beneficjentom dotacji celowej w wysokość 100% wartości zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość udzielonej osobom fizycznym dotacji celowej na realizację zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta, stanowić będzie dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Wnioskodawcę druku PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. zadanie należy do zadań własnych Gminy w zakresie ochrony środowiska i przyrody, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Natomiast przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) określają:

  1. art. 400a (punkty 8, 9, 21, 42), finansowanie ochrony środowiska obejmuje między innymi przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami, ochroną powierzchni ziemi i powietrza,
  2. art. 403 ust. 4-6 określa, iż finasowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej może polegać na udzieleniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotom niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności: osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym, przedsiębiorcom.

Miasto, w myśl powyższych zapisów oraz na mocy Uchwały Rady Miasta z dnia 2 września 2011 r. w sprawie zasad i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji celowej z budżetu Miasta na realizację zadania polegającego na usuwaniu i unieszkodliwianiu wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta, będzie udzielać osobom fizycznym dotacje celowe w myśl ustawy o finansach publicznych.

W ocenie Miasta, udzielanie dotacji z budżetu Gminy, które jest zadaniem własnym Gminy, jest wolne od podatku od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), w związku z czym nie ma podstaw do wystawienia PIT-8C.

Wnioskodawca uzasadniając swoje stanowisko, powołuje się na przepis, w myśl którego zasada powszechnego opodatkowania, wyrażona w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na tym, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatku.

Następnie dodaje, że stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Stwierdza, iż na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji prac wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl natomiast art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Wobec powyższego, do przychodów z innych źródeł należy zaliczyć każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, iż beneficjenci otrzymują świadczenie finansowe z budżetu Gminy w postaci dotacji celowej udzielonej od jednostki samorządu terytorialnego przeznaczonej na unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest.

Wartość tych świadczeń stanowi dla nich przychód podatkowy w rozumieniu ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednak, jako finansowany ze środków budżetu Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. l pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawiania informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonej do wniosku ORD-IN Uchwały Rady Miasta, jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj