Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1603/11/MS
z 8 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1603/11/MS
Data
2012.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
artykuły spożywcze
powiat
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
zużycie towarów


Istota interpretacji
Czy zużycie artykułów spożywczych przy okazji narad, posiedzeń, imprez kulturalnych odbywających się w ramach działalności Wnioskodawcy oraz w związku z realizacją zadań Wnioskodawcy określonych w przepisach ustawy o samorządzie powiatowym, z zakresu edukacji, kultury i sportu, promocji powiatu uznać można za czynności niepodlegające regulacji ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2011r. (data wpływu 27 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2012r. (data wpływu 25 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy zużycie artykułów spożywczych przy okazji narad, posiedzeń, imprez kulturalnych odbywających się w ramach działalności Wnioskodawcy oraz w związku z realizacją zadań Wnioskodawcy określonych w przepisach ustawy o samorządzie powiatowym, z zakresu edukacji, kultury i sportu, promocji powiatu uznać można za czynności niepodlegające regulacji ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek z dnia 21 października 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy zużycie artykułów spożywczych przy okazji narad, posiedzeń, imprez kulturalnych odbywających się w ramach działalności Wnioskodawcy oraz w związku z realizacją zadań Wnioskodawcy określonych w przepisach ustawy o samorządzie powiatowym, z zakresu edukacji, kultury i sportu, promocji powiatu uznać można za czynności niepodlegające regulacji ustawy o podatku od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 stycznia 2012r. (data wpływu 25 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 stycznia 2012r. znak: IBPP1/443-1603/11/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Wnioskodawca (Powiat) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W ramach prowadzonej działalności określonej ustawami Wnioskodawca organizuje różnego rodzaju imprezy kulturalne, spotkania, konkursy o charakterze promocyjnym, oświatowym, kulturalnym i sportowym. Na tego typu okazje Wnioskodawca dokonuje zakupu artykułów spożywczych. Artykuły te stanowią również poczęstunek dla gości podczas spotkań organizowanych przez Starostę lub podczas posiedzeń komisji Radnych Powiatu. W posiedzeniach komisji udział biorą zaproszeni goście oraz osoby chcące uczestniczyć w otwartych posiedzeniach wybranych przez nich reprezentantów w Radzie Powiatu.

Spotkania z przedstawicielami innych jednostek samorządu terytorialnego mają na celu wymianę doświadczeń w zakresie wykonywania zadań publicznych o znaczeniu lokalnym.

Wnioskodawca dodaje, że przy zakupie ww. towarów nie obniża kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT od 1 stycznia 2000r., świadczy usługi z zakresu m.in. najmu, czynszu oraz dzierżawy.

W ramach prowadzonej działalności określonej ustawami Wnioskodawca organizuje różnego rodzaju imprezy kulturalne, spotkania, konkursy o charakterze promocyjnym, oświatowym, kulturalnym i sportowym oraz spotkania Starosty celem omówienia realizacji wspólnych zadań nałożonych przez ustawy na samorząd, a także posiedzenia komisji Radnych Powiatu na które dokonywane są zakupy artykułów spożywczych takich jak: kawa, herbata, woda mineralna, paluszki, soki, ciastka. Artykuły te są zużywane wyłącznie przez osoby uczestniczące w organizowanych spotkaniach: laureaci konkursów, osoby zaproszone, goście z zaprzyjaźnionych powiatów i nie są one przeznaczone na potrzeby osobiste pracowników Wnioskodawcy.

Celem organizacji takich spotkań jest realizacja zadań publicznych nałożonych przez art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz omówienie bieżącej współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego. Służą także uhonorowaniu i docenieniu zwycięzców konkursów oraz nagrodzeniu laureatów za osiągnięte wysokie wyniki we współzawodnictwie krajowym i międzynarodowym.

Wnioskodawca zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną i wykonującą określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Organizowanie różnego rodzaju imprez kulturalnych, spotkań, konkursów o charakterze promocyjnym, oświatowym, kulturalnym i sportowym oraz na poczęstunek dla gości podczas spotkań organizowanych przez Starostę lub podczas posiedzeń Komisji Radnych Powiatu odbywa się w ramach statutowych zadań Powiatu dlatego Wnioskodawca nie obniża podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup artykułów spożywczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zużycie artykułów spożywczych przy okazji narad i posiedzeń, imprez kulturalnych odbywających się w ramach działalności Wnioskodawcy oraz w związku z realizacją zadań Wnioskodawcy określonych w przepisach ustawy o samorządzie powiatowym, z zakresu edukacji, kultury, sportu, promocji uznać można za czynności nie podlegające regulacji ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze późn. zm.) art. 2 ust. 1 – Wnioskodawca wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz posiada osobowość prawną. Zgodnie z art. 8 powyższej ustawy organami powiatu są: rada powiatu oraz zarząd powiatu. W myśl art. 4 ust. 1 powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczna o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in.: edukacji publicznej, promocji i ochrony zdrowia, wspierania osób niepełnosprawnych, kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, promocji powiatu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bez wzglądu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą należy rozumieć wszelką, działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie zaś z art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W związku z powyższym zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom tylko wówczas, gdy zakupione towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z kolei art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przeważająca część działalności Wnioskodawcy związana jest właśnie z realizacją zadań ustawowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym.

Zdaniem Wnioskodawcy zużycie artykułów spożywczych podczas spotkań organizowanych przez Starostę lub podczas posiedzeń komisji Radnych Powiatu mieści się w ramach realizacji zadań określonych w przepisach ustawy o samorządzie powiatowym, z zakresu edukacji, kultury, sportu i promocji powiatu. Zatem uznać można to za czynności nie podlegające regulacji ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz – w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca zaliczył przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jak wynika z ww. art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, czynnościami zrównanymi z odpłatną dostawą towarów jest m.in. zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, przy zakupie których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Z ww. art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika zatem, iż opodatkowaniu podlega, zgodnie z pkt 1, przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste ściśle wymienionych osób, a zgodnie z pkt 2 tego przepisu, wszelkie inne darowizny. Skutkiem tak sformułowanych norm prawnych jest przyjęcie, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w trybie art. 7 ust. 2 ustawy, podlega wszelkie przekazanie towarów, natomiast zużycie – tylko na rzecz podmiotów wymienionych w pkt 1 tego przepisu, tj. podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.

Zwrócić przy tym należy uwagę, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia „potrzeb osobistych”. Za Słownikiem Języka Polskiego PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) uznać należy, że potrzebami „osobistymi” są takie potrzeby, które „dotyczą danej osoby” i które są jej potrzebami „prywatnymi”, tj. potrzebami niezwiązanymi z prowadzoną przez tę osobę działalnością gospodarczą, statusem pracownika czy pełnioną funkcją.

Zatem można przyjąć, że potrzebami osobistymi są te, których realizacja nie jest związana ze stosunkiem pracy, a zatem potrzeby osobiste to te, których zaspokojenie wynika z dobrej woli pracodawcy. Natomiast potrzeby pracownicze to te, których spełnienie nie wynika z autonomii woli stron, ale do zaspokajania których pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów prawa, np.: przepisów Kodeksu pracy, przepisów innych ustaw regulujących prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy itp.

W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ww. przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1, 7, 8 i 21 tej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m. in. edukacji (pkt 1), kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 7), kultury fizycznej i turystyki (pkt 8), promocji powiatu (pkt 21).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy). Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 2 ustawy).

Stosownie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z uregulowań art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

A zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane lub importowane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, iż na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Wnioskodawca (Powiat) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W ramach prowadzonej działalności określonej ustawami Wnioskodawca organizuje różnego rodzaju imprezy kulturalne, spotkania, konkursy o charakterze promocyjnym, oświatowym, kulturalnym i sportowym. Na tego typu okazje Wnioskodawca dokonuje zakupu artykułów spożywczych. Artykuły te stanowią również poczęstunek dla gości podczas spotkań organizowanych przez Starostę lub podczas posiedzeń komisji Radnych Powiatu. W posiedzeniach komisji udział biorą zaproszeni goście oraz osoby chcące uczestniczyć w otwartych posiedzeniach wybranych przez nich reprezentantów w Radzie Powiatu.

Spotkania z przedstawicielami innych jednostek samorządu terytorialnego mają na celu wymianę doświadczeń w zakresie wykonywania zadań publicznych o znaczeniu lokalnym.

Wnioskodawca dodaje, że przy zakupie ww. towarów nie obniża kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zakupy artykułów spożywczych dotyczy takich artykułów jak: kawa, herbata, woda mineralna, paluszki, soki, ciastka. Artykuły te są zużywane wyłącznie przez osoby uczestniczące w organizowanych spotkaniach: laureaci konkursów, osoby zaproszone, goście z zaprzyjaźnionych powiatów i nie są one przeznaczone na potrzeby osobiste pracowników Wnioskodawcy.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie opodatkowaniu podatkiem VAT nie podlega zużycie przez pracowników Wnioskodawcy, radnych Powiatu członków Rady Powiatu jak i przez gości, osoby zaproszone, przedstawicielami innych jednostek samorządu terytorialnego, artykułów spożywczych takich jak kawa, herbata, woda mineralna, paluszki, soki, ciastka, zużywanych przez nich w związku z organizowanymi przez Wnioskodawcę imprezami kulturalnych, spotkaniami, konkursami o charakterze promocyjnym, oświatowym, kulturalnym i sportowym, spotkaniami Starosty celem omówienia realizacji wspólnych zadań nałożonych przez ustawy na samorząd oraz posiedzeniami komisji Radnych Powiatu.

W przypadku pracowników Wnioskodawcy, radnych Powiatu, członków Rady Powiatu nie ma miejsca zużycie artykułów spożywczych na cele osobiste pracowników tych osób, gdyż towary te nie są zużywane według własnych potrzeb tych osób lecz wyłącznie podczas organizowanych przez Wnioskodawcę w ramach realizowanych przez niego określonych ustawami zadań publicznych wymienionych we wniosku. W tym przypadku poczęstunek jest uzasadniony potrzebami Wnioskodawcy takimi jak zapewnienie sprawnego przebiegu tych imprez, spotkań, posiedzeń. Zatem osobista korzyść pracowników Wnioskodawcy, członków Rady Powiatu, radnych Powiatu ma charakter uboczny.

Odnośnie natomiast kwestii charakteru zużycia wskazanych artykułów spożywczych przez zaproszonych gości, osoby chcące uczestniczyć w otwartych posiedzeniach wybranych przez nich reprezentantów w Radzie Powiatu, przedstawicieli innych jednostek samorządu terytorialnego należy zauważyć, iż ustawodawca w ww. przepisie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT wskazał, iż zużycie towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele osobiste dotyczy konkretnych ściśle wymienionych w tym przepisie osób, tj. podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia. W przedmiotowym przepisie nie zostali wymienieni m.in. goście, osoby chcące uczestniczyć w otwartych posiedzeniach wybranych przez nich reprezentantów w Radzie Powiatu, przedstawiciele innych jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa we wniosku.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że zużycie artykułów spożywczych w postaci poczęstunku przez gości, osoby chcące uczestniczyć w otwartych posiedzeniach wybranych przez nich reprezentantów w Radzie Powiatu, przedstawicieli innych jednostek samorządu terytorialnego należy również uznać za zużycie związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę określonych ustawami zadań publicznych i nie jest to zużycie na potrzeby osobiste tych osób.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że zużycie artykułów spożywczych podczas spotkań lub posiedzeń związanych z zadaniami wykonywanymi przez Wnioskodawcę nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj