Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP5/443-58/12-5/PG
z 7 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 25 stycznia 2013 r.) oraz pismem z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego na fakturach związanych z realizacją projektu unijnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku zawartego na fakturach związanych z realizacją projektu unijnego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 25 stycznia 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz zadanie pytania oraz pismem z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.), w którym przeformułowano pytanie i własne stanowisko do tak przeformułowanego pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Osoba składająca wniosek to osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, oferującą usługi nauczania języków obcych, które zwolnione są od podatku VAT (kod PKD 85.59A). Oznacza to jednocześnie, że VAT nie może być przez firmę odpisany od podatku. W związku z realizacją projektu unijnego, firma ponosiła koszty związane z zaopatrzeniem szkoły w niezbędne materiały wraz z podatkiem VAT. Aby VAT uznano za koszt kwalifikowalny we wniosku o płatność, Wnioskodawczyni musi załączyć interpretację indywidualną dotyczącą podatku VAT. Jednocześnie Zainteresowana zaznacza, że projekt unijny realizowany jest w dwóch etapach. Pierwszy etap realizowano od marca do maja 2012 r., kiedy firma X była spółką cywilną. Z końcem czerwca (a więc po realizacji pierwszego etapu projektu unijnego) spółka została rozwiązana, a prawa do kontynuacji projektu uzyskała Wnioskodawczyni. Obecnie firma składa wniosek o płatność pośrednią, czyli dotyczący pierwszego oraz drugiego etapu projektu unijnego.

W piśmie z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 25 stycznia 2013 r.), będącym uzupełnieniem wniosku, Zainteresowana wskazała, że:

  1. nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT,
  2. wydatki o których mowa w opisie sprawy, związane z realizacją projektu unijnego, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (są związane z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT),
  3. faktury VAT związane z wyżej wymienionymi wydatkami wystawione są na:
    • w okresie do 30 czerwca 2012 r. były wystawiane faktury VAT związane z wyżej wymienionymi wydatkami na X (dotyczy pierwszego etapu projektu);
    • od 1 lipca 2012 r. i nadal faktury były i będą wystawiane na Wnioskodawczynię (dotyczy drugiego etapu projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 23 stycznia 2013 r.).

Czy w związku z tym, że firma nie jest płatnikiem podatku VAT (świadczy usługi zwolnione), ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z realizacją przedmiotowego projektu unijnego?


Zdaniem Wnioskodawczyni, ze względu na to, że nie jest ona płatnikiem podatku VAT (prowadzona działalność oferuje usługi nauczania języków obcych, które są zwolnione od podatku VAT - kod PKD 85.59A), VAT z kosztów poniesionych przy realizacji projektu unijnego należy uznać za koszt kwalifikowalny.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 25 stycznia 2013 r.) Zainteresowana dodała, że koszty związane z realizacją projektu unijnego służyć będą działalności zwolnionej od podatku VAT.

Natomiast w piśmie z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) Wnioskodawczyni stwierdziła, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach związanych z realizacją przedmiotowego projektu unijnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje oznaczają, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie z faktur na niego wystawionych oraz w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Przedstawiona wyżej zasada dotycząca prawa do odliczenia podatku od towarów i usług wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, bądź przez podatnika, który nie jest zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny”.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, oferującą usługi nauczania języków obcych, które zwolnione są od podatku VAT. Oznacza to jednocześnie, że VAT nie może być przez nią odpisany od podatku. W związku z realizacją projektu unijnego, Zainteresowana ponosiła koszty związane z zaopatrzeniem szkoły w niezbędne materiały wraz z podatkiem VAT. Jednocześnie Wnioskodawczyni zaznaczyła, że projekt unijny realizowany jest w dwóch etapach. Pierwszy etap realizowano od marca do maja 2012 r., kiedy firma był spółką cywilną. Z końcem czerwca (a więc po realizacji pierwszego etapu projektu unijnego) spółka została rozwiązana, a prawa do kontynuacji projektu uzyskała Zainteresowana. Obecnie składa ona wniosek o płatność pośrednią, czyli dotyczący pierwszego oraz drugiego etapu projektu unijnego.

Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, że nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, wydatki o których mowa w opisie sprawy, związane z realizacją projektu unijnego, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (są związane z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT), faktury VAT związane z wyżej wymienionymi wydatkami wystawione są:

  • w okresie do dnia 30 czerwca 2012 r. na X (dotyczy pierwszego etapu projektu);
  • od dnia 1 lipca 2012 r. i nadal faktury były i będą wystawiane na Wnioskodawczynię (dotyczy drugiego etapu projektu).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawczyni jest zainteresowana, czy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach związanych z realizacją przedmiotowego projektu unijnego.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Tak więc z powyższego przepisu wynika, że zwolnione od podatku są m.in. usługi dotyczące nauki języka obcego.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz opis sprawy stwierdzić należy, że usługi nauczania języków obcych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów dotyczących odliczenia podatku VAT, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były udokumentowane fakturami wystawionymi na podatnika oraz były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowana nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki, o których mowa w opisie sprawy, dotyczące realizacji projektu unijnego, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (są związane z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT). Ponadto, część wydatków udokumentowana jest fakturami wystawionymi na inny podmiot - na spółkę cywilną.

Zatem brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu unijnego.

Reasumując, w związku z tym, że Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem podatku VAT (świadczy usługi zwolnione), nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego na fakturach związanych z realizacją przedmiotowego projektu unijnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanej przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto, tut. Organ pragnie również poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowana występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez nią, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku VAT zapłaconego w fakturach w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a nie dokonano analizy, czy wykonywane przez Zainteresowaną czynności nie zobligują jej do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki, o których mowa w opisie sprawy nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj