Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-57b/13/AD
z 12 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na spółce komandytowej obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na spółce komandytowej obowiązków płatnika.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 22 marca 2012 r. została zawiązana spółka komandytowa. Wspólnikami nowopowstałej spółki zostali spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca komplementariuszem oraz osoba fizyczna będąca komandytariuszem. W dniu 31 sierpnia 2012 r. całe przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55¹ Kodeksu cywilnego dotychczas prowadzone przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zostało wniesione jako wkład komplementariusza aportem do spółki komandytowej. W związku z powyższym część pracowników z mocy prawa przeszła na podstawie art. 23¹ Kodeksu pracy do nowopowstałej spółki, a część jest dalej zatrudniona w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która obecnie jest komplementariuszem spółki komandytowej w stosunku do pracowników nieprzejętych przez spółkę komandytową sporządza deklarację PIT-4R od stycznia do grudnia 2012 r. uwzględniając wynagrodzenie z tytułu terminowej płatności podatku dochodowego od osób fizycznych od początku roku?
  2. Czy Wnioskodawca w stosunku do pracowników przejętych sporządza deklarację podatkową PIT-4R uwzględniając zaliczki pobrane na podatek dochodowy od osób fizycznych za cały rok od tych pracowników, ale przy uwzględnieniu wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych tylko za okres od momentu przejęcia pracowników, tj. od września do grudnia 2012 roku, kiedy to Wnioskodawca stał się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.


Zdaniem Wnioskodawcy, za pozostały okres w stosunku do pracowników przejętych, winien złożyć deklarację podatkową PIT-4R uwzględniając zaliczki pobrane i wpłacone do urzędu skarbowego od stycznia do grudnia 2012 r., ale przy uwzględnieniu wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych tylko za okres od momentu przejęcia pracowników, tj. od września do grudnia 2012 r., kiedy to Wnioskodawca stał się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. W danej sytuacji mamy do czynienia z przejściem zakładu pracy na nowego pracodawcę na podstawie art. 23¹ Kodeksu pracy. Wnioskodawca stał się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Zatem przejął on również obowiązki swojego poprzednika prawnego w zakresie obowiązków płatnika nałożonych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy i obowiązek sporządzenia stosownych informacji. Obowiązki te nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Okoliczności te powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone przepisami art. 32, 38 i 39 ustawy. Zatem Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż do jego obowiązków należy sporządzenie deklaracji PIT-4R od stycznia do grudnia 2012 r., składa także deklarację PIT-11 za cały rok 2012, uwzględnia również zaliczki pobrane i wpłacone do urzędu skarbowego za cały rok podatkowy od pracowników przejętych, ale przy uwzględnieniu wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych tylko za okres od momentu przejęcia pracowników, tj. od września do grudnia 2012 r., kiedy to stał się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.


W ocenie Wnioskodawcy za powyższym stanowiskiem przemawiają również następujące indywidualne interpretacje podatkowe:


  • Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 11 sierpnia 2011 r., w której stwierdzono obowiązku sporządzania informacji o uzyskanych dochodach PIT-11 i deklaracji o pobranych zaliczkach PIT-4R, w związku z przejęciem pracowników przez nowego pracodawcę.
  • Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 5 sierpnia 2010 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z przepisu art. 38 ust. 1 ww. ustawy wynika, że płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R) (art. 38 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Na podstawie zaś art. 28 § 1ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. W myśl § 3 pkt 1 tego przepisu ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia. Płatnikom – zgodnie z przepisami obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. Nr 240, poz. 2065) przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, wynoszące 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa.

Kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatników w związku z czym na płatniku ciąży również obowiązek przesyłania do urzędów skarbowych informacji dotyczących pobranych i wpłaconych podatków oraz potrąconego wynagrodzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że przejęcie pracowników nastąpiło w trybie art. 23¹ Kodeksu pracy.

Z przepisu art. 23¹ § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) wynika, iż w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5. Artykuł ten przyjmuje konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego zakładu pracy w miejsce drugiego, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przekształceń podmiotowych.

Z powyższego wynika, iż obowiązki płatnika nałożone przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym obowiązek sporządzenia stosownych informacji, deklaracji i obowiązek poboru przez płatników zaliczek na podatek dochodowy, nie ustają lecz przechodzą na nowego płatnika, który przejmując pracowników przejmuje także obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wszelkie inne obowiązki z tym związane. Powyższe okoliczności powodują, iż przejmujący pracowników pracodawca winien kontynuować obowiązki płatnika nałożone m.in. przepisami art. 32, art. 38 i art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji opisanej we wniosku stwierdzić zatem należy, że deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R), obejmującą wszelkie dane ( w tym wynagrodzenia, składki ZUS, pobrany i odprowadzony podatek od wynagrodzeń oraz potrącone wynagrodzenie płatnika) zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy, jak i u Wnioskodawcy jako pracodawcy przejmującego - powinien sporządzić Wnioskodawca.

W świetle powyższego zajęte przez Wnioskodawcę stanowisko, iż w sporządzonej rocznej deklaracji winien uwzględnić wyłącznie wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych za okres od momentu przejęcia pracowników uznać należy za nieprawidłowe, albowiem - jak wskazano powyżej – Wnioskodawca zobowiązany jest jako nowy pracodawca do sporządzenia informacji, w której należy wykazać wszelkie dane za cały rok podatkowy.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Przedstawione stanowisko oparte zostało na założeniu, iż przejęcie pracowników nastąpiło w trybie art. 23¹ Kodeksu pracy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj