Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-64/13/JK
z 27 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (wpływ 4 lutego 2013 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki Skoda klasyfikowanego do kodu CN 8704 - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 lutego 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki Skoda klasyfikowanego do kodu CN 8704.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu samochodowego ciężarowego marki Skoda Octavia kombi o nr nadwozia …, klasyfikowanego do kodu CN 8704. Pojazd został we Francji zarejestrowany i dopuszczony do ruchu jako pojazd - mały samochód ciężarowy, zaliczony do kategorii pojazdów ciężarowych klasy N1 zgodnie z dyrektywą 2007/46/EG załącznik IIC nr 3 z ilością miejsc siedzących, w tym dla kierowcy 2. Masa własna pojazdu 1.477 kg, masa maksymalna technicznie dopuszczalna 2.045 kg. Ładowność pojazdu ponad 500 kg. Dopuszczalna ładowność przypadająca na kierowcę i pasażera (ok. 160 kg) była niższa od części przypadającej na towary (wynoszącej ponad 340 kg). Pojazd posiadał 2 miejsca, trwałą przegrodę za siedzeniem kierowcy, brak foteli oraz pasów bezpieczeństwa z tyłu (w przestrzeni ładunkowej), a także brak wyposażenia części załadunkowej pojazdu w sposób kojarzony z częścią pojazdu przeznaczoną dla pasażerów. Po przemieszczeniu wewnątrzwspólnotowym do Polski, które nastąpiło 30 września 2009 r., przeprowadzono badania w okręgowej stacji kontroli pojazdów, z których wynikało, że ww. pojazd jest samochodem ciężarowym. Na podstawie wskazanego badania przedmiotowy pojazd został zarejestrowany na terenie kraju w dniu 6 października 2009 r., jako samochód ciężarowy o liczbie miejsc 2 i dopuszczalnej masie całkowitej 2.045 kg, co wynika z karty pojazdu. Po zarejestrowaniu ww. pojazdu jako samochodu ciężarowego, zostały dokonane przeróbki przez uprawnioną firmą zgodnie z obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym, polegające na wymontowaniu kraty oddzielającej przestrzeń pasażerską od towarowej, wmontowaniu dodatkowych siedzeń, pasów bezpieczeństwa, przeprowadzono badanie techniczne po dokonanych przeróbkach w okręgowej stacji kontroli pojazdów i wprowadzono w karcie pojazdu zmiany parametrów technicznych pojazdu (zmiana pojazdu na osobowy).


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  • Czy w opisanej sytuacji, gdy z wyżej wymienionych dokumentów, tj. francuskiego dowodu rejestracyjnego, badania okręgowej stacji kontroli pojazdów i karty pojazdu (rejestracji na terenie kraju), wynika, że nabyty pojazd był samochodem ciężarowym dwuosobowym, ciąży na Wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ustawy o podatku akcyzowym?
  • Czy w sytuacji, gdy po zarejestrowaniu na terytorium kraju ww. pojazdu jako samochodu ciężarowego, nie będącego samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zostały dokonane w tym pojeździe przeróbki przez uprawnioną firmę zgodnie z obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym, polegające na wymontowaniu kraty oddzielającej przestrzeń pasażerską od towarowej, wmontowaniu dodatkowych siedzeń, pasów bezpieczeństwa, przeprowadzeniu badania technicznego po dokonanych przeróbkach w okręgowej stacji kontroli pojazdów i wprowadzeniu w karcie pojazdu zmian parametrów technicznych pojazdu (zmiana pojazdu na osobowy), powstał obowiązek zapłaty podatku akcyzowego?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w opisanej sytuacji nie ciążył na nim obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu czynności o których mowa w art. 100 ustawy o podatku akcyzowym.

W ocenie Wnioskodawcy, decydującym kryterium klasyfikacji pojazdu jest jego stan i przeznaczenie ustalone na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, a nie model lub wzorzec ustalony w oparciu o fabryczne dane (por. wyrok WSA w Warszawie sygn. III SA/Wa 271/08 oraz interpretacje indywidualne ITPP3/443-203a/11/JK, IPPP3-443-1236/10-4/JK, IBPP3/443-456/10/PH, IPTPP3/443A-38/11-9/KK). Pojazdy przeznaczone do transportu towarów klasyfikowane są do kodu CN 8704, co powoduje brak obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Zdaniem Wnioskodawcy, istotny w tym przypadku był stan tego pojazdu (jak wynika z ww. dokumentów był to pojazd ciężarowy) na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego tego pojazdu (przemieszczenie przedmiotowego pojazdu nastąpiło 30 września 2009 r.) i w związku z tym nie wystąpił obowiązek w podatku akcyzowym z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że z wyżej wskazanych dokumentów, tj. francuskiego dowodu rejestracyjnego dopuszczającego przedmiotowy pojazd do ruchu jako ciężarowy na terytorium Francji, badania dokonanego na terytorium kraju w okręgowej stacji kontroli pojazdów, rejestracji na terytorium kraju i pierwszego wpisu w karcie pojazdu wynika, że nabyty pojazd był samochodem ciężarowym, dwuosobowym, pięciodrzwiowym przeznaczonym do transportu towarów. Pojazd spełniał funkcję pojazdu ciężarowego, przystosowany był (w momencie wewnątrzwspólnotowego nabycia i rejestracji na terenie kraju) do przewozu towarów, jego przestrzeń załadunkowa była oddzielona kratą od części pasażerskiej, brak było siedzeń (tylnej kanapy) dla pasażerów i pasów bezpieczeństwa, wypełniał kryterium zaklasyfikowania pojazdu do kodu CN 8704.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że dokonane w tym pojeździe przeróbki po zarejestrowaniu jako samochodu ciężarowego na terytorium kraju, nie mają wpływu na powstanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego, ponieważ istotnym w tym przypadku był stan tego pojazdu (jak wynika z ww. dokumentów był to pojazd ciężarowy) na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu.

W ocenie Zainteresowanego, w związku z powyższym nie mają tu również zastosowania przepisy art. 101 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ przedmiotem przemieszczenia nie był samochód osobowy, a samochód ciężarowy klasyfikowany do kodu CN 8704 oraz przepisy art. 106 ust. 2 i 3 – gdyż wewnątrzwspólnotowe nabycie dotyczyło samochodu ciężarowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, mimo częściowo błędnego uzasadnienia, uznaje się za prawidłowe.


Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego obejmującego zawartą klasyfikację wyrobu. Zatem, w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska w świetle przedstawionego zdarzenia, z którego wynika, że nabyto wewnątrzwspólnotowo samochód marki Skoda klasyfikowany do kodu CN 8704.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwana ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy - art. 1 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 3 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm.). Ewentualne zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.


Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:




    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18. Zatem, w myśl powyższego, samochody klasyfikowane do kodu CN 8704 co do zasady nie podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, że Wnioskodawca nabył wewnątrzwspólnotowo samochód ciężarowy marki Skoda klasyfikowany do kodu CN 8704. Pojazd został zarejestrowany w kraju, a następnie po przebudowie został dopuszczony do ruchu jako samochód osobowy.

W ocenie tutejszego organu, mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że będący przedmiotem zapytania pojazd zaliczony przez Wnioskodawcę do samochodów ciężarowych, dla których przyporządkowano kod CN 8704 przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ponadto, przebudowa przedmiotowego pojazdu na samochód osobowy, który został wcześniej zarejestrowany na terytorium kraju, nie spowoduje powstania kolejnego obowiązku podatkowego.

Zatem, mając powyższe za względzie stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Wskazać należy przy klasyfikowaniu danego pojazdu do określonej kategorii samochodów bez znaczenia jest to, w jaki sposób w praktyce pojazd będzie wykorzystywany. Kluczowe znaczenie ma bowiem ustalenie zasadniczego, właściwego, podstawowego przeznaczenia pojazdu. W tym zakresie, elementem mającym determinujący wpływ na ustalenie jego przeznaczenia są posiadane przez niego cechy świadczące o pełnieniu funkcji użytkowej, np. polegającej w głównej mierze na przewozie osób (por. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 22 marca 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 1337/10). Podkreślenia wymaga fakt, iż klasyfikację pojazdów dla celów ustalenia, czy dany samochód podlega opodatkowaniu akcyzą nie ustala się na podstawie przepisów z zakresu prawa o ruchu drogowym. Wskazane przepisy odnoszą się jedynie dla potrzeb rejestracji pojazdu i nie mają zastosowania do powstania obowiązku w podatku akcyzowym. Przepisy podatkowe są przepisami autonomicznymi względem innych przepisów niepodatkowych. Ustawa o podatku akcyzowym jednoznacznie wskazuje, że do celów podatku akcyzowego należy stosować przepisy i definicje zawarte w tej ustawie. A zatem w kontekście ustawy podatkowej należy dokonywać oceny rodzaju nabytego przez Wnioskodawcę pojazdu i skutków tego nabycia dla powstania obowiązku w podatku akcyzowym (por. WSA w Gdańsku w orzeczeniu z dnia 4 października 2011 r. sygn. akt I SA/Gd 685/11).

Odnosząc się z kolei do wskazanych interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że tutejszy organ nie jest związany rozstrzygnięciem wydanym w innej sprawie. Interpretacje indywidualne innych organów są bowiem rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonymi w określonym stanie faktycznym. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla rozstrzygnięć Dyrektora Izby Skarbowej, jako organu upoważnionego do wydawania interpretacji indywidualnych w imieniu Ministra Finansów.

Zauważa się, iż przedstawiony stan faktyczny sprawy winien wynikać wyłącznie ze złożonego wniosku, nie zaś z załączonych do niego dokumentów. Analiza załączonych dokumentów wykracza poza dyspozycje art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Należy także zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia podanego przez Wnioskodawcę. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ ustali, inne przeznaczenie i klasyfikację przedmiotowego pojazdu, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj