Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-969/12-5/NS
z 25 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-969/12-5/NS
Data
2013.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
korekta
korekta podatku
korekta podatku naliczonego
podział
podział spółki
podział spółki przez wydzielenie
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Brak obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 18 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o dowód wpłaty dodatkowych opłat za wydanie interpretacji oraz o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka X („Spółka X”) prowadzi działalność w zakresie badań, rozwoju i wytwarzania wysoko zaawansowanych technicznie przemysłowych drukarek typu Ink-Jet i materiałów eksploatacyjnych („Działalność Produkcyjna”) oraz wynajmu nieruchomości własnych („Działalność Nieruchomościowa”).

Kapitał zakładowy Spółki wynosi 6.838.000,00 zł. Na dzień składania niniejszego wniosku Spółka posiada kapitał zapasowy w kwocie 21.811.857,81 zł. Spółka ma dwóch udziałowców, będących osobami fizycznymi.

W ramach usprawniania procesu zarządzania dwoma różnymi obszarami działalności, w dniu 30 września 2009 r. Zgromadzenie Wspólników Spółki X podjęło uchwałę, w przedmiocie wyodrębnienia ze Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa zajmującej się świadczeniem usług wynajmu pomieszczeń i utworzenia oddziału samodzielnie sporządzającego sprawozdanie finansowe, z siedzibą w Y przy ul. A (dalej: „Oddział”).

W następstwie powyższej uchwały Spółka X podjęła odpowiednie działania proceduralne związane z wyodrębnieniem Oddziału:

  1. złożono wniosek o wpisanie wyodrębnionego Oddziału do rejestru przedsiębiorców; Oddział został wpisany do rejestru postanowieniem Sądu Rejonowego w Y, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 13 listopada 2009 r.;
  2. dokonano zgłoszenia Oddziału jako jednostki lokalnej w Urzędzie Statystycznym; Oddziałowi nadany został numer identyfikacyjny REGON;
  3. w księgach Spółki wyodrębniono konta księgowe, celem prowadzenia odrębnych ksiąg rachunkowych Oddziału;
  4. otworzono dla Oddziału odrębny rachunek bankowy;
  5. przypisano do Oddziału niezbędne składniki majątku oraz pracowników zapewniających jego obsługę.

Działalność Produkcyjna prowadzona jest obecnie przez Spółkę w jej głównej siedzibie w Y przy ul. B, gdzie zlokalizowane jest całe zaplecze produkcyjne oraz centrum administracyjno-sprzedażowe (dalej: „Centrala”). Do składników majątku Spółki związanych z Działalnością Produkcyjną prowadzoną w Centrali należą w szczególności:

  1. grunty (działka przy ul. B),
  2. budowle i budynki (przy ul. B),
  3. maszyny, urządzenia służące Działalności Produkcyjnej, wyposażenie biurowe,
  4. prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z Działalnością Produkcyjną (w szczególności umów z dostawcami elementów służących produkcji, umów z odbiorcami, umów z kooperantami zewnętrznymi świadczącymi usługi z zakresu produkcji, a także umów dotyczących dostawy mediów, obsługi księgowej).

Działalność Nieruchomościowa prowadzona jest w Oddziale, który ma siedzibę w Y przy ul. A, gdzie znajdują się obiekty związane z tą częścią działalności Spółki. Spółka wyposażyła Oddział we wszystkie składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia samodzielnej działalności w zakresie przypisanych mu zadań gospodarczych.

Do Oddziału Spółka przydzieliła w szczególności:

  1. grunty (działka przy ul. A),
  2. budowle i budynki (w tym jeden budynek już istniejący – Budynek nr 1 – oraz drugi będący obiektem już ukończonym, na etapie dokonywania niezbędnych odbiorów – Budynek nr 2 – oba znajdujące się na działce przy ul. A),
  3. maszyny, urządzenia i wyposażenie biurowe,
  4. środki finansowe w kwocie 1.350.000,00 zł z kapitału zapasowego Spółki X,
  5. prawa i obowiązki wynikające z umów najmu, dostawy mediów, zarządzania nieruchomościami, obsługi księgowej.

Zarówno Budynek nr 1, jak i inwestycja obejmująca Budynek nr 2 znajdują się na przekazanej Oddziałowi działce przy ul. A. W ramach Oddziału funkcjonują więc obiekty oferujące powierzchnie pod wynajem, co umożliwia prowadzenie przez Oddział Działalności Nieruchomościowej. Aktualnie jest to Budynek nr 1, w którym wynajmowane są powierzchnie w oparciu o stałe umowy najmu. Z wyżej wymienionych umów wynika, że wszelkimi sprawami związanymi z ich wykonywaniem zajmuje się Oddział Spółki, reprezentowany przez Dyrektora Oddziału. Czynsz oraz opłaty eksploatacyjne najemcy uiszczają bezpośrednio na konto bankowe Oddziału.

Po ostatecznym odbiorze inwestycji działalność w zakresie wynajmu pomieszczeń obejmie również Budynek nr 2. Umowa wynajmu Budynku nr 2 została zawarta przez Spółkę X w roku 2010.

Budynek nr 2 wzniesiony został ze środków przekazanych Oddziałowi z kapitału zapasowego Spółki X, a także z przekazywanych na ten cel środków Spółki X. Zobowiązania z tego tytułu są przypisane do Oddziału, co znajduje odzwierciedlenie w prowadzonej ewidencji księgowej. W związku z faktem, iż szacowana wartość inwestycji wynosi około 4.500.000 zł, w dniu 25 czerwca 2012 r. Spółka X zawarła umowę pożyczki z powiązaną osobowo Spółką Z. Zgodnie z wyżej wymienioną umową, kwota uzyskana tytułem pożyczki przeznaczona zostanie dla Oddziału A na budowę budynku handlowo-usługowego zlokalizowanego w Y przy ul. A.

Zobowiązania z tytułu wyżej wymienionej pożyczki są przypisane do Oddziału, co znajduje odzwierciedlenie w prowadzonej ewidencji księgowej.

Maszyny, urządzenia i wyposażenie biurowe przekazane Oddziałowi służą do prowadzenia działalności w Budynku nr 1.

Budynkiem na działce przy ul. A administruje zarządca – osoba prowadząca działalność gospodarczą. Księgi rachunkowe Oddziału prowadzone są przez biuro rachunkowe. Koszty usług zarządu oraz usług księgowych, a także pozostałe koszty związane z dostawą mediów ponosi Oddział.

Uchwałą Zarządu z dnia 10 lipca 2012 r. utworzono w strukturze organizacyjnej Spółki nowe stanowisko Dyrektora Oddziału, który kieruje Oddziałem i jest bezpośrednim przełożonym pracowników wykonujących na rzecz Oddziału czynności. Jako załączniki do wyżej wymienionej uchwały Zarządu przyjęte zostały dokumenty: zakres obowiązków Dyrektora Oddziału oraz wzór pełnomocnictwa dla Dyrektora Oddziału, zgodnie z którymi Dyrektor Oddziału wyposażony został w kompetencje pozwalające mu na samodzielne zarządzanie działalnością prowadzoną przez Oddział, przy uwzględnieniu oczywistego faktu, że w chwili obecnej Oddział nie stanowi odrębnej osoby prawnej, ale jest częścią przedsiębiorstwa Spółki.

Wykonywanie czynności wchodzących w zakres obowiązków Dyrektora Oddziału powierzone zostało jednemu z pracowników zatrudnionych w Spółce na stanowisku kierownika działu administracyjno-handlowego na podstawie aneksu do umowy o pracę.

W strukturze Oddziału utworzone zostały odpowiednie jednostki organizacyjne, właściwe do wypełniania ogółu zadań wyznaczonych Oddziałowi. Do ich obsługi Spółka przydzieliła pracowników zapewniających możliwość samodzielnego funkcjonowania Oddziału. Do wykonywania czynności związanych z działalnością Oddziału oddelegowani zostali: jeden pracownik zatrudniony w Spółce na stanowisku administracyjno-biurowym, jeden pracownik zatrudniony w Spółce na stanowisku o charakterze ekonomicznym oraz jeden pracownik zajmujący się pracami konserwatorskimi. W dokumentach opisujących zakresy obowiązków poszczególnych pracowników wskazany został Oddział, jako jednostka organizacyjna, na rzecz której wykonywać mają czynności w określonym wymiarze czasowym.

Szczegółowo strukturę organizacyjną oraz pracowników Spółki delegowanych do świadczenia pracy na rzecz Oddziału określa przywołana wyżej uchwała Zarządu Spółki.

Oddział nie jest odrębnym pracodawcą w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy, jednakże koszty zatrudnienia wyżej wymienionych pracowników w części odpowiadającej ich wymiarowi czasu pracy dla Oddziału ponosi Oddział.

Wszystkie przyporządkowane do Oddziału składniki majątkowe służą wyłącznie realizacji wyznaczonych mu zadań gospodarczych i nie są wykorzystywane do prowadzenia Działalności Produkcyjnej. Koszty utrzymania i korzystania z przypisanych Oddziałowi składników majątku, z których Oddział operacyjnie korzysta, są alokowane do Oddziału co znajduje odzwierciedlenie w prowadzonej ewidencji księgowej. Poza wyżej wymienionymi składnikami majątku przydzielonymi Oddziałowi, do Oddziału przypisywane są również wszelkie zobowiązania, funkcjonalnie związane z prowadzoną działalnością. Do Oddziału przypisane są również rozrachunki z tytułu rozliczeń publiczno-prawnych (ZUS, US).

Księgi rachunkowe Oddziału prowadzone są w księgach Spółki X na wyodrębnionych kontach księgowych, w sposób umożliwiający sporządzenie sprawozdania finansowego dla Oddziału. Odrębne sprawozdania finansowe z działalności Spółki (Centrali) i Oddziału sporządzane są od roku 2009.

Na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie do Spółki (Centrali) oraz Oddziału przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z prowadzoną przez każdą z tych jednostek działalnością. Każda z tych jednostek samodzielnie wystawia faktury w zakresie sprzedaży towarów i usług na rzecz osób trzecich, a także posiada odrębny rachunek bankowy, służący do regulowania płatności przez jej kontrahentów i z którego dokonywane są płatności za usługi świadczone na jej rzecz.

Spółka planuje wydzielić ze swojej struktury Oddział z wykorzystaniem procedury określonej w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm. – dalej: ksh), tj. dokonać podziału przez wydzielenie, poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej (Spółka X) na spółkę nowo zawiązaną, w zamian za udziały objęte przez dotychczasowych wspólników. Podział przez wydzielenie nastąpi z jednoczesnym obniżeniem kapitału zakładowego Spółki X o kwotę 683.800,00 zł, do kwoty 6.154.200,00 zł, poprzez unicestwienie 13.676 udziałów o wartości nominalnej 50,00 zł każdy, o łącznej wartości nominalnej 683.800,00 zł. Kapitał zakładowy spółki nowo zawiązanej będzie równy kwocie 683.800,00 zł i będzie dzielił się na 13.676 udziałów o równej wartości, po 50,00 zł każdy. Wspólnicy obejmą wszystkie udziały w spółce nowo zawiązanej w proporcji do udziałów posiadanych obecnie w Spółce X, z zastosowaniem parytetu 1:1. Tym samym, wydzielenie zostanie przeprowadzone z zachowaniem proporcji udziałowych przez dotychczasowych wspólników. Podział nastąpi bez dokonywania dopłat w gotówce, o których mowa w art. 529 § 3 ksh, nie przewiduje się również przyznania przez spółkę nowo zawiązaną żadnych szczególnych praw wspólnikom. Udziały w spółce nowo zawiązanej obejmą dotychczasowi wspólnicy Spółki X w proporcji do udziałów posiadanych w Spółce X.

Na skutek podziału przez wydzielenie w Spółce X pozostanie Działalność Produkcyjna (Centrala), w zakresie wyżej opisanym. Działalność Nieruchomościowa będzie natomiast realizowana przez spółkę nowo zawiązaną. W wyniku podziału przez wydzielenie spółka nowo zawiązana uzyska od Spółki X opisane wyżej składniki majątku związane z Działalnością Nieruchomościową, co zostanie odpowiednio ujęte w planie podziału. Przedstawiony we wniosku zespół składników majątkowych będzie wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań z zakresu Działalności Nieruchomościowej, a prowadzenie tej działalności przez spółkę nowo zawiązaną nie będzie wymagało udziału struktur Spółki X. Oddział posiada niezbędne do prowadzenia działalności obiekty, kadrę zarządczą i strukturę organizacyjną. Posiada również niezbędne relacje biznesowe, opierające się na przypisanych mu przez Spółkę umowach. Oddział będzie posiadał również niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności zasoby ludzkie. Określeni pracownicy Spółki X, którzy w chwili obecnej wykonują na rzecz Oddziału czynności, staną się pracownikami spółki nowo zawiązanej w trybie art. 231 Kodeksu pracy (zatrudnionymi w tej Spółce w niepełnym wymiarze czasu pracy, odpowiadającym obecnemu wymiarowi czasowemu wykonywania czynności na rzecz Oddziału). Jednocześnie nastąpi odpowiednie zmniejszenie wymiaru ich czasu pracy w Spółce X. Wydzielenie Oddziału nie wpłynie na możliwość samodzielnego prowadzenia Działalności Produkcyjnej przez Spółkę X. W Spółce pozostaną bowiem wszelkie składniki majątkowe, funkcjonalnie i organizacyjnie związane z Działalnością Produkcyjną, w szczególności wszelkie składniki składające się na zlokalizowane na ul. B zaplecze produkcyjne oraz centrum administracyjno-sprzedażowe. Nie ulegnie zmianie dotychczasowa struktura organizacyjna Spółki, w ramach której funkcjonują jednostki organizacyjne niezbędne do wykonywania czynności z zakresu Działalności Produkcyjnej. Spółka nadal będzie posiadała dotychczasową kadrę zarządczą oraz własnych pracowników, zapewniających jej funkcjonowanie.

Z pisma z dnia 15 stycznia 2013 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, iż:

  1. Powołana w części G pod poz. 68 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka jest Spółką (Wnioskodawcą) wskazaną w części B.1. poz. 11. Prawidłowe brzmienie firmy Spółki wskazanej w części G poz. 68 powinno brzmieć „X”, a nie C.
  2. Również zespół składników materialnych i niematerialnych wskazanych we wniosku dotyczący Działalności Produkcyjnej został wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, co znajduje odzwierciedlenie w Strukturze organizacyjnej Spółki zmienionej na podstawie uchwały Zarządu nr 2/2012 z dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie zaktualizowania struktury organizacyjnej Spółki i oznaczony jest jako CS – Centrala Spółki (B).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko, że zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w wyniku wydzielenia) nie powoduje konieczności dokonania korekty podatku naliczonego przez Spółkę X, związanego z nabyciem towarów i usług, które zostały nabyte w toku dotychczasowej działalności Spółki X, a które wejdą w skład przedsiębiorstwa nowo zawiązanej spółki powstałej wskutek wydzielenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w wyniku wydzielenia) nie powoduje konieczności dokonania korekty podatku naliczonego przez Spółkę X, związanego z nabyciem towarów i usług, które zostały nabyte w toku dotychczasowej działalności Spółki X, a które wejdą w skład przedsiębiorstwa nowo zawiązanej spółki powstałej wskutek wydzielenia.

W trakcie prowadzenia działalności Spółka X dokonywała zakupów towarów i usług i nabywała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy, prawo to powinno być oceniane na moment nabycia towarów i usług. Samo późniejsze zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jaką jest Oddział (a w skład którego wejdą nabyte przez Spółkę towary i usługi), nie powoduje utraty tego prawa. W innym bowiem przypadku powodowałoby to naruszenie zasady neutralności podatku od towarów i usług. W rezultacie dokonania podziału przez wydzielenie Spółka nie będzie więc miała obowiązku dokonania korekty wcześniej odliczonego podatku naliczonego (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 listopada 2010 r., nr IPPP2-443-630/10-4/IZ).

Dokonanie korekty podatku odliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm. – dalej: uptu), powinno zostać, zgodnie z art. 91 ust. 9 uptu, dokonane przez spółkę nowo zawiązaną będącą następcą prawnym Spółki (spółki dzielonej) i beneficjentem praw i obowiązków zbywcy w zakresie korekty podatku odliczonego (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 listopada 2010 r., nr IPPP2-443-630/10-4/IZ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży (opodatkowanej lub zwolnionej) realizowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego co oznacza, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług winien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży.

Należy zauważyć, iż w sytuacji, gdy już po złożeniu rozliczenia zmieniły się okoliczności mające wpływ na odliczenie całości lub części podatku naliczonego, powstaje konieczność dokonania jego korekty.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 90 ust. 2 ustawy.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W oparciu o art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia, ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Przepis art. 91 ust. 2 ustawy stanowi, iż w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy, o czym stanowi art. 91 ust. 3 ustawy.

Ponadto, w świetle art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów lub środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia (aportu) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy, dotyczy podatku naliczonego od zakupów związanych jednocześnie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tylko czynnościom opodatkowanym oraz gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości. Ponadto, korekta ta jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącego następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 ustawy, obowiązki swojego poprzednika.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Spółka X prowadzi działalność w zakresie badań, rozwoju i wytwarzania wysoko zaawansowanych technicznie przemysłowych drukarek typu Ink-Jet i materiałów eksploatacyjnych („Działalność Produkcyjna”) oraz wynajmu nieruchomości własnych („Działalność Nieruchomościowa”). W ramach usprawniania procesu zarządzania dwoma różnymi obszarami działalności, w dniu 30 września 2009 r. Zgromadzenie Wspólników Spółki X podjęło uchwałę, w przedmiocie wyodrębnienia ze Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa zajmującej się świadczeniem usług wynajmu pomieszczeń i utworzenia oddziału samodzielnie sporządzającego sprawozdanie finansowe, z siedzibą w Y przy ul. A (dalej: „Oddział”). Spółka planuje wydzielić ze swojej struktury Oddział z wykorzystaniem procedury określonej w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, tj. podziału przez wydzielenie, poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej (Spółka X) na spółkę nowo zawiązaną, w zamian za udziały objęte przez dotychczasowych wspólników.

Jak stwierdzono w interpretacji indywidualnej z dnia 25 stycznia 2013 r. nr ILPP1/443-969/12-4/NS, zarówno (i) zespół składników majątkowych Spółki X wydzielony z jej majątku na skutek podziału Spółki X oraz przeniesiony na nowo zawiązaną spółkę na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 ksh (Oddział), niezbędny do prowadzenia Działalności Nieruchomościowej przez nowo zawiązaną spółkę oraz (ii) zespół składników majątkowych pozostałych w Spółce X niezbędnych do prowadzenia Działalności Produkcyjnej przez Spółkę X (Centrala), stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Przeniesienie Działalności Nieruchomościowej na spółkę nowo zawiązaną dokonywane w ramach podziału przez wydzielenie w rozumieniu art. 529 § l pkt 4 ksh stanowić będzie transakcję zbycia, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy. Transakcja ta nie będzie więc podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania jakiejkolwiek korekty wcześniej odliczonego podatku od towarów i usług w związku z wniesieniem majątku w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ramach podziału przez wydzielenie do nowo zawiązanej spółki. Obowiązek dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, zostanie przeniesiony na otrzymującego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, czyli w analizowanym przypadku na nowo zawiązaną spółkę.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego. Kwestia dotycząca stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie istnienia zorganizowanych części przedsiębiorstwa oraz opodatkowania czynności przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ramach podziału przez wydzielenie została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 25 stycznia 2013 r. nr ILPP1/443-969/12-4/NS.

Natomiast odpowiedzi na pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostały udzielone odrębnymi pismami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj