Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-611/12/AM
z 2 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2012r. (data wpływu 21 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2012r. (data wpływu 2 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług montażu rolet zewnętrznych i wewnętrznych i żaluzji w obiektach budownictwa mieszkaniowego jest:

  • nieprawidłowe w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług zakładania żaluzji oraz rolet wewnętrznych,
  • prawidłowe w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług zakładania rolet zewnętrznych.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług montażu rolet zewnętrznych i wewnętrznych i żaluzji w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 września 2012r., (data wpływu 2 października 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 września 2012r., znak: IBPP2/443-611/12/AM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży i montażu rolet zewnętrznych oraz żaluzji według indywidualnych zamówień od osób fizycznych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (domy mieszkalne, lokale mieszkalne w blokach mieszkalnych).

Usługa polega na następujących czynnościach:

  1. pobraniu wymiaru od klienta,
  2. zakupieniu rolet lub żaluzji zgodnie z wymiarem, kolorystyką wybraną klienta względnie zgodnie z innymi parametrami podanym przez Klienta,
  3. montażu rolet lub żaluzji.

W całość wykonanej usługi wkalkulowany jest koszt materiału bez enumeratywnego podziału na materiał i wykonaną usługę. Działalność gospodarcza wykonywana jest w zakresie 43.32.Z - zakładanie stolarki budowlanej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż jeśli w budynku były zainstalowane już jakieś rolety, żaluzje usługa polega na ich rozmontowaniu i zamontowaniu nowych rolet, żaluzji, a więc jest to usługa remontu. Natomiast jeśli w budynku nie były zainstalowane rolety lub żaluzje to wtedy jest to usługa budowy.

Żaluzje mają charakter wewnętrzny, natomiast rolety mają charakter wewnętrzny lub zewnętrzny. Rolety i żaluzje montowane są na stałe do ściany. Zdarza się, że rolety lub żaluzje są klejone. Wynika to z faktu, że gwarancja udzielona na okno wyklucza możliwość wiercenia dziur w ramie okna.

Usługa wykonywana jest w obiektach budownictwa mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, a więc: w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, które nie przekraczają 300 m2; w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 150 m2, na co Wnioskodawca posiada odpowiednią dokumentację oraz w obiektach budownictwa niemieszkalnego w zależności od zamówienia klienta. Jeśli zamówienie nie dotyczy obiektu, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku VAT to usługa opodatkowana jest stawką 23% i w zakresie świadczenia tego typu usług pytanie nie dotyczy.

Ponieważ Wnioskodawca otrzymuje zamówienia na usługę od różnych klientów usługa świadczona jest w budynkach, które mają następujące PKOB:


tabela – załącznik PDF – strona „8”

Wnioskodawca wskazał, iż wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy świadczenia usług w budynkach o których mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować czynność montażu rolet (zewnętrznych, wewnętrznych) lub żaluzji w obiektach budownictwa mieszkaniowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa montażu rolet (wewnętrznych oraz zewnętrznych) oraz usługa montażu żaluzji opodatkowana jest stawką 8% i wynika to głównie z następujących przepisów:

  1. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT
  2. art. 41 ust. 12, 12a, 12b, 12c w związku z ust. 2 ustawy o podatku VAT
  3. art. 146a pkt 2 ustawy o podatku VAT - w zakresie co do 8% zamiast 7% w okresie do 31 grudnia 2013 roku.

Takie stanowisko zostało także przedstawione w interpretacji indywidualnej skierowanej do Wnioskodawcy jako podatnika (postanowienie z dnia 11 kwietnia 2006 roku o znaku Nr … wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w…).

Także Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wyraził ten sam pogląd w piśmie o znaku IBPP2/443-935/09/RSz z dnia 12 lutego 2010 roku. Dyrektor Izby Skarbowej stoi na stanowisku. iż:

"W świetle powyższego, jeśli usługi montażu żaluzji, rolet (zewnętrznych i wewnętrznych), której elementem składowym są materiały zakupione przez Wnioskodawcę u producenta lub pośrednika, są robotami budowlanymi sklasyfikowanymi do PKWiU 45.34.31 i są wykonywane w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania (PKOB 111, PKOB 112, PKOB 113) a usługa wykonywana jest wyłącznie w lokalach mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach, a nie w lokalach użytkowych, to właściwą dla tych usług będzie stawka VAT w wysokości 7%."

W tym zakresie przepisy prawa nie uległy zmianie. Doszło tylko zmiany wysokości opodatkowania zamiast stawką 7%, czynność ta opodatkowana jest stawką o charakterze temporalnym 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług zakładania żaluzji oraz rolet wewnętrznych,
  • prawidłowe w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług zakładania rolet zewnętrznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Stosownie do art. 41 ust. 12a ww. ustawy przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Jak stanowi art. 41 ust. 12c ustawy w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Natomiast przepisy ww. ustawy nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Przez przebudowę - zgodnie z pkt 7a tego artykułu, należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Z kolei definicja remontu została zawarta w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast montaż – wg powyższego słownika - to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość”.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży i montażu rolet zewnętrznych oraz żaluzji według indywidualnych zamówień od osób fizycznych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (domy mieszkalne, lokale mieszkalne w blokach mieszkalnych). Usługa polega na następujących czynnościach:

  1. pobraniu wymiaru od klienta,
  2. zakupieniu rolet lub żaluzji zgodnie z wymiarem, kolorystyką wybraną klienta względnie zgodnie z innymi parametrami podanym przez Klienta,
  3. montażu rolet lub żaluzji.

W całość wykonanej usługi wkalkulowany jest koszt materiału bez enumeratywnego podziału na materiał i wykonaną usługę. Działalność gospodarcza wykonywana jest w zakresie 43.32.Z - zakładanie stolarki budowlanej.

Wnioskodawca wskazał, iż jeśli w budynku były zainstalowane już jakieś rolety, żaluzje usługa polega na ich rozmontowaniu i zamontowaniu nowych rolet, żaluzji, a więc jest to usługa remontu. Natomiast jeśli w budynku nie były zainstalowane rolety lub żaluzje to wtedy jest to usługa budowy.

Żaluzje mają charakter wewnętrzny, natomiast rolety mają charakter wewnętrzny lub zewnętrzny. Rolety i żaluzje montowane są na stałe do ściany. Zdarza się, że rolety lub żaluzje są klejone. Wynika to z faktu, że gwarancja udzielona na okno wyklucza możliwość wiercenia dziur w ramie okna.

Usługa wykonywana jest w obiektach budownictwa mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, a więc: w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, które nie przekraczają 300 m2; w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia nie przekracza 150 m2, na co Wnioskodawca posiada odpowiednią dokumentację oraz w obiektach budownictwa niemieszkalnego w zależności od zamówienia klienta. Jeśli zamówienie nie dotyczy obiektu, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku VAT to usługa opodatkowana jest stawką 23% i w zakresie świadczenia tego typu usług pytanie nie dotyczy.

Ponieważ Wnioskodawca otrzymuje zamówienia na usługę od różnych klientów usługa świadczona jest w budynkach, które mają następujące PKOB:


tabela – załącznik PDF – strona „8”

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy stwierdzić należy, iż stawki te mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Skoro zatem preferencyjna - 8% stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

Zatem w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę usług montażu rolet wewnętrznych oraz żaluzji, które mają charakter wewnętrzny, wykonywanych w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie będzie miała 23% stawka podatku od towarów i usług. Bowiem zarówno rolety wewnętrzne jak i ww. żaluzje są wyposażeniem budynku (lokalu), w wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu). Usługi te nie mieszczą się w zakresie remontu czy budowy gdyż w istocie są czynnościami polegającymi na zaopatrywaniu budynku (lokalu mieszkalnego) w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych.

Wskazać należy, że preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów. Zatem montaż ww. rolet wewnętrznych i żaluzji nie mieści się w pojęciu remontu czy budowy, bowiem w takim przypadku mamy do czynienia z elementami wyposażenia budynku (lokalu). W odniesieniu do powyższych czynności stawką właściwą jest 23%.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy odnośnie stawki podatku VAT dla usług zakładania żaluzji oraz rolet wewnętrznych należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania czynności w zakresie montażu rolet zewnętrznych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, należy zauważyć, że niewątpliwie, rolety zewnętrzne - niezależnie od rodzaju czy sposobu montażu, skutecznie chronią budynki przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych - słońcem, deszczem, wiatrem, śniegiem i mrozem, poprawiają bilans energetyczny domu czy mieszkania, wpływają dodatnio na izolację akustyczną, w odczuwalny sposób obniżając poziom hałasu w pomieszczeniach. Ponadto stanowią zabezpieczenie antywłamaniowe. Rolety zewnętrzne montowane są na trwale, stanowiąc element konstrukcyjny budynku.

Usługi w powyższym zakresie wykonywane są jak wskazał Wnioskodawca w ramach remontu lub budowy budynków mieszkalnych, a zatem czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

W całość wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi wkalkulowany jest koszt materiału bez enumeratywnego podziału na materiał i wykonaną usługę.

W tej sytuacji stawka podatku przewidziana przepisem art. 41 ust. 12 ustawy o VAT znajdzie zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2, oraz że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

A zatem do usług montażu rolet zewnętrznych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy odnośnie stawki podatku VAT dla usług zakładania rolet zewnętrznych należało uznać za prawidłowe.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług zakładania żaluzji oraz rolet wewnętrznych,
  • prawidłowe w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług zakładania rolet zewnętrznych.

Odnosząc się natomiast do powołanych we wniosku rozstrzygnięć tj. interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju z dnia 11 kwietnia 2006r. znak: PP/443/3/2006 oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 lutego 2010r. znak: IBPP2/443-935/09/RSz, należy zauważyć, że zostały one wydane w innym stanie prawnym niż ten, który ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie, a tym samym pozostają bez znaczenia dla rozstrzygnięcia podjętego w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj