ILPB4/423-459/11-3/MC, Dyrektor - ILPB4/423-459/11-2/MC">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-459/11-2/MC
z 27 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-459/11-2/MC
Data
2012.02.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budowa
gmina
gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi
miejsce postojowe
parking
place
przedsięwzięcia wspólne
przychód
spółdzielnie mieszkaniowe
świadczenie nieodpłatne
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego kształtującego dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.



Wniosek ORD-IN 479 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 28.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego kształtującego dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu podatkowego kształtującego dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.). W Spółdzielni funkcjonuje kilkadziesiąt wyodrębnionych nieruchomości. Każda nieruchomość obejmuje budynek lub kilka budynków wraz z przynależnym gruntem. W wyodrębnionej nieruchomości mogą znajdować się wyłącznie lokale mieszkalne, bądź lokale mieszkalne i użytkowe. Lokale zajmowane są przez członków Spółdzielni lub osoby niebędące Jej członkami na podstawie różnych tytułów prawnych, tj.:

  • spółdzielczego (lokatorskiego lub własnościowego) prawa do lokalu,
  • prawa odrębnej własności lokalu,
  • umowy najmu.

Grunt natomiast wchodzi w skład nieruchomości wspólnej i stanowi współwłasność Spółdzielni (właściciela lokali o statusie lokatorskiego i własnościowego prawa do lokalu, a także lokali w najmie) oraz innych właścicieli lokali wyodrębnionych na własność. Zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zarząd nieruchomościami wspólnymi stanowiącymi współwłasność spółdzielni jest wykonywany przez spółdzielnię jak zarząd powierzony, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali, choćby właściciele lokali nie byli członkami spółdzielni z zastrzeżeniem art. 241 i art. 26.

Spółdzielnia jest również właścicielem lub użytkownikiem wieczystym gruntu wchodzącego w skład nieruchomości przeznaczonych do wspólnego korzystania. Na gruncie tym znajdują się m.in.:

  • trawniki, place zabaw, boiska,
  • drogi osiedlowe, chodniki, parkingi, miejsca postojowe,
  • oświetlenie terenów i ulic,
  • inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu.

W/w obiekty są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych i lokali użytkowych. Wyodrębnione nieruchomości oraz nieruchomości stanowiące mienie przeznaczone do wspólnego korzystania znajdują się w obrębie Gminy Miejskiej. Spółdzielnia podejmuje wspólne z Gminą działania, których celem jest poprawa stanu technicznego istniejących elementów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu oraz budowa nowych obiektów takich jak: parkingi, miejsca postojowe. Obiekty te (ciągi piesze, drogi osiedlowe, place, parkingi, boiska) są ogólnodostępne to znaczy korzystają z nich zarówno mieszkańcy i użytkownicy lokali mieszkalnych i użytkowych, jak i „osoby trzecie”. Wspólne działania Spółdzielni i Gminy związane są zatem z gospodarką zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni i jednocześnie mają na celu m.in. zapewnienie prawidłowego funkcjonowania układu komunikacyjnego miasta.

Spółdzielnia przeprowadza z Gminą wspólne przedsięwzięcia na terenie części wspólnych wyodrębnionych nieruchomości, jak i w nieruchomościach przeznaczonych do wspólnego korzystania. Zasady wspólnego finansowania danego przedsięwzięcia zawarte są w umowie na wykonanie danego zadania. Stronami umowy są: Spółdzielnia, Gmina oraz wykonawca usługi. Umowa określa w jakiej wysokości koszty przedsięwzięcia zostaną sfinansowane przez Spółdzielnię, a w jakiej przez Gminę. Podział kosztów ustalony jest umownie (np. 50% kosztów ponosi Spółdzielnia, 50% kosztów ponosi Gmina). Po zakończeniu i odbiorze końcowym robót wykonawca usługi wystawia dwie faktury: jedną dla Spółdzielni, drugą dla Gminy na kwoty ustalone w umowie.

Wnioskodawca nadmienia, że wspólne przedsięwzięcia Spółdzielni i Gminy będą prowadzone również w latach następnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sfinansowanie przez Gminę Miejską części kosztów przedsięwzięć na terenach nie będących jej własnością dotyczących:

  1. części wspólnych wyodrębnionych nieruchomości obejmujących budynki mieszkalne wyłącznie z lokalami mieszkalnymi,
  2. części wspólnych wyodrębnionych nieruchomości obejmujących budynki mieszkalne z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi,
  3. nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni przeznaczonych do wspólnego korzystania,

stanowi dla Spółdzielni przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który kształtuje dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodem jest w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub użytkowanie.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Ustawodawca nie sprecyzował, co należy rozumieć pod pojęciem „nieodpłatne świadczenia”, wobec powyższego, należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia, jakie nadają mu przepisy prawa cywilnego, a także orzecznictwo. Przez „nieodpłatne świadczenia” należy zatem rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy lub zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów znak DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 z dnia 05 marca 2008 r., zasobami mieszkaniowymi objęta jest również nieruchomość wspólna, którą zgodnie z ustawą o własności lokali, stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali, jak np. windy, klatki schodowe, chodniki przed budynkami mieszkalnymi, media na terenach, na których znajdują się te budynki.

Zgodnie z tym samym pismem, przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć m.in. urządzenia i uzbrojenia terenów, jak np.:

  • budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, parkingi,
  • inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki.

Zgodnie z definicją zawartą w słowniku Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. (strona internetowa Wydawnictwa znajdująca się pod adresem http://sjp.pwn.pl), pojęcie „gospodarka” oznacza m.in. dysponowanie, zarządzanie czymś. Za gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy zatem uznać wszelkie czynności związane z dysponowaniem, zarządzaniem zasobami mieszkaniowymi.

W związku z powyższym, sfinansowanie przez Gminę Miejską części kosztów przedsięwzięć dotyczących:

  1. części wspólnych wyodrębnionych nieruchomości obejmujących budynki mieszkalne wyłącznie z lokalami mieszkalnymi,
  2. części wspólnych wyodrębnionych nieruchomości obejmujących budynki mieszkalne z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi,
  3. nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni przeznaczonych do wspólnego korzystania,

stanowi dla Spółdzielni przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który kształtuje dochód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, iż w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 marca 2011 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z dnia 8 kwietnia 2011 r. Nr 74, poz. 394 został ogłoszony jednolity tekst ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie informuje się, iż w zakresie opisu zdarzenia przyszłego została wydana odrębna interpretacja w dniu 27 lutego 2012 r. nr ILPB4/423-459/11-3/MC.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj