Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-94/13/BJ
z 10 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu 28 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektów unijnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 lutego 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektów unijnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie od 1 sierpnia 1999 r. do 31 grudnia 2009 r. było podatnikiem VAT czynnym. Działalność Stowarzyszenia polega na realizacji zadań statutowych, które nie stanowią działalności gospodarczej i nie są działaniami komercyjnymi przynoszącymi zysk. Działalność ta polega na:


  1. kreowaniu wizerunku Regionu (...). jako atrakcyjny turystycznie;
  2. integracji środowisk samorządu terytorialnego, gospodarczego i zawodowego oraz instytucji zainteresowanych rozwojem (...).


W dniu 18 grudnia 2009 r. złożyło w urzędzie skarbowym „zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT R(9) zaznaczając w części C. 1 pole 30 - podatnik będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy”. Stowarzyszenie spełniło warunek zawarty w art. 113 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. - wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 2009 – 50.000 zł. Stowarzyszenie spełniło też drugi warunek korzystania ze zwolnienia, dotyczący pisemnego zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego do 15 stycznia 2010 r. o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w 2010 r. W ten sposób od 1 stycznia 2010 r. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, ale korzystającym ze zwolnienia. Nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi też ewidencji dla potrzeb tego podatku. W latach 2010-2012 wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, a który to spowodowałby obowiązek ponownego zarejestrowania się, jako „podatnik VAT czynny”. Zatem w 2013 roku nadal korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy ww. artykułu ustawy.

Działalność stowarzyszenia jest wyłącznie działalnością statutową, na prowadzenie której pozyskuje środki od członków w postaci składek członkowskich i z funduszy unijnych, jako finansowanie realizowanych projektów. Działalność polega głównie na wspieraniu aktywności obszarów wiejskich, promowaniu kultury i walorów turystycznych (...).

Według PKD z 2007 r. sklasyfikowana jest pod numerem 94.99.Z. Dla potrzeb prowadzenia działalności statutowej - realizowania projektów unijnych, Stowarzyszenie dokonuje zakupów materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych i innych usług specjalistycznych zleconych, np.: usług poligraficznych, zakupu mebli biurowych, sprzętu technicznego i innego wyposażenia biura. Zakupy te potwierdzone są fakturami VAT.

Od 2010 r. Stowarzyszenie działa jako Lokalna Grupa Działania, finansując podejmowane przedsięwzięcia w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013. Są to realizowane projekty z funduszy unijnych. Faktury przedstawiane są w Urzędzie Marszałkowskim, jako dowody, na podstawie których następuje refundacja kosztów projektu. Warunkiem uzyskania refundacji kosztów w kwocie brutto faktury jest potwierdzenie, że podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu nie podlega odliczeniu ani zwrotom w żaden inny sposób z urzędu skarbowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie, jako podmiot korzystający ze zwolnienia na mocy art. 113 ust. 1 ustawy, w 2012 r. ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego na fakturach zakupu?


Zdaniem Stowarzyszenia, podatek VAT naliczony w fakturach zakupu, zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy, nie podlega odliczeniu, gdyż Stowarzyszenie w 2013 r. nadal korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy, gdyż nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, z uwagi na korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1., o ile dokonane zakupy nie posłużą czynnościom opodatkowanym.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj