Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-178/13/MN
z 15 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe w części dotyczącej przeznaczenia przychodu na nabycie udziału w budynku mieszkalnym i jego remont nieprawidłowe w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca w dniu 8 grudnia 2011 r. nabył w drodze darowizny spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, w którym zamieszkiwał wraz z bratem i matką - oboje niepełnosprawni w stopniu znacznym.

W dniu 21 września 2012 r. Wnioskodawca sprzedał mieszkanie za kwotę 190 000 zł w celu nabycia większej nieruchomości w związku z koniecznością zapewnienia odpowiednich warunków lokalowych dla osób niepełnosprawnych i zapewnienia im opieki. W Urzędzie Skarbowym Wnioskodawca zadeklarował, że całą kwotę tj. 190 000 zł przeznaczy na cele mieszkaniowe.

W dniu 31 października 2012 r. Wnioskodawca zakupił wspólnie z narzeczoną dom za łączną kwotę 375 000 zł, do którego przeprowadził się z rodziną.

W akcie notarialnym zapisano, że wraz z narzeczoną Wnioskodawca nabył dom w udziale po ½ części.

Wnioskodawca wpłacił sprzedającej dom kwotę 145 000 zł ze sprzedanego mieszkania. Transakcja odbyła się z konta Wnioskodawcy, na co posiada potwierdzenia przelewu. Z pozostałej ze sprzedaży mieszkania, kwoty w wysokości 45 000 zł Wnioskodawca wykonał prace remontowe oraz opłacił notariusza, (posiada faktury VAT). Wnioskodawca wydał więc na własne cele mieszkaniowe całą kwotę 190 000 zł ze sprzedanego mieszkania.

W dniu 29 października 2012 r. do brakującej do zapłaty za dom ceny (375 000 zł), narzeczona zaciągnęła: Kredyt mieszkaniowy hipoteczny w banku X, w wysokości 230 000 zł. Ze względu na zbyt małą zdolność kredytową, Wnioskodawca musiał podpisać kredyt jako współkredytobiorca.

Po wizycie w Urzędzie Skarbowym, Wnioskodawca otrzymał informację, że za poniesione wydatki na własne cele mieszkaniowe należy uznać jedynie 1/2 przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania tj. kwotę 77 013 zł.

Wnioskodawca nie zgadza się z opinią pracownika Urzędu Skarbowego, ponieważ wydał wszystkie pieniądze na własne cele mieszkaniowe, zakupując dom za łączną kwotę 375 000 zł, z czego 145 000 zł Wnioskodawca zapłacił z osiągniętego przychodu ze sprzedaży mieszkania. Pieniądze Wnioskodawca przelał na konto sprzedającej ze swojego rachunku bankowego. Pozostałe ze sprzedaży mieszkania 45 000 zł wydał na opłacenie notariusza i remonty na co Wnioskodawca ma faktury VAT. Na drugą połowę domu zaciągnięty jest kredyt w wysokości 230 000 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca musi zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych, czy też wydatkując całą kwotę 190 000 zł w sposób opisany wyżej, zachowuje przysługującą ulgę mieszkaniową ?
  2. Czy Wnioskodawca może uznać za wydatki na własne cele mieszkaniowe, wydatki ponoszone przez okres 2 lat od sprzedaży mieszkania na spłatę kredytu wraz z odsetkami, zaciągniętego na zakup domu ?


Wnioskodawca uważa, że powinienem być objęty ulgą mieszkaniową, ponieważ do wydatków na własne cele mieszkaniowe zgodnie z przepisami zalicza się m.in. wydatki na nabycie budynku mieszkalnego, a także na remont tegoż budynku. Za wydatki na własne cele mieszkaniowe ustawodawca uznaje też wydatki na spłatę kredytu z odsetkami zaciągnięte na sfinansowanie własnych potrzeb mieszkaniowych. Przy czym nie ma znaczenia czy kredyt został zaciągnięty na zbywaną nieruchomość, czy też na inną inwestycję mieszkaniową, która służyła zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej przeznaczenia przychodu na nabycie udziału w budynku mieszkalnym i jego remont, nieprawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)- c)- przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 8 grudnia 2011 r. nabył w drodze darowizny spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, w którym zamieszkiwał wraz z bratem i matką - oboje niepełnosprawni w stopniu znacznym.

W dniu 21 września 2012 r. Wnioskodawca sprzedał mieszkanie za kwotę 190 000 zł w celu nabycia większej nieruchomości w związku z koniecznością zapewnienia odpowiednich warunków lokalowych dla osób niepełnosprawnych i zapewnienia im opieki. W Urzędzie Skarbowym Wnioskodawca zadeklarował, że całą kwotę tj. 190 000 zł przeznaczy na cele mieszkaniowe.

W dniu 31 października 2012 r. Wnioskodawca zakupił wspólnie z narzeczoną dom za łączną kwotę 375 000 zł, do którego przeprowadził się z rodziną. W akcie notarialnym zapisano, że wraz z narzeczoną Wnioskodawca nabył dom w udziale po ½ części.

Wnioskodawca wpłacił sprzedającej dom kwotę 145 000 zł ze sprzedanego mieszkania. Transakcja odbyła się z konta Wnioskodawcy, na co posiada potwierdzenia przelewu. Z pozostałej ze sprzedaży mieszkania, kwoty w wysokości 45 000 zł Wnioskodawca wykonał prace remontowe oraz opłacił notariusza, (posiada faktury VAT). Wnioskodawca wydał więc na własne cele mieszkaniowe całą kwotę 190 000 zł ze sprzedanego mieszkania.

W dniu 29 października 2012 r. do brakującej do zapłaty za dom ceny (375 000 zł), narzeczona zaciągnęła: Kredyt mieszkaniowy hipoteczny w banku X, w wysokości 230 000 zł. Ze względu na zbyt małą zdolność kredytową, Wnioskodawca musiał podpisać kredyt jako współkredytobiorca.

Dokonując zatem oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego, przy uwzględnieniu powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że zbycie przedmiotowego lokalu mieszkalnego nabytego w drodze darowizny w 2011 r. stanowi źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a uzyskany z tego tytułu dochód podlega opodatkowaniu na zasadach obowiązujących od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2).

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, co wynika z treści art. 19 ust. 1 ustawy, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Przy tym, pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Można do takich kosztów zaliczyć np.:


  • koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,

  • prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,
  • koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,
  • wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty i opłaty sądowe.


Stosownie do art. 22 ust. 6d za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e cytowanej ustawy).

Po zakończeniu roku podatkowego, stosownie do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)- c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust.1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


W myśl art. 30e ust. 5 dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł. Zgodnie z art. 30e ust. 7 ustawy, w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Tym samym podkreślenia wymaga fakt, że tylko określone zdarzenia prawne bądź spełnienie określonych przesłanek, od których ustawodawca uzależnia prawo do zwolnienia z opodatkowania - skutkuje zwolnieniem dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że w prawie podatkowym w stosunku do wszelkich ulg i zwolnień zabronione jest stosowanie rozszerzającej wykładni przepisów.

Stosownie do art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesiona na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131, uznaje się :


  1. wydatki poniesione na:


    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego


    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;



  2. wydatki poniesione na:


    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,

    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,

    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b


    - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30;


Artykuł 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuję, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Treść ust. 27 ww. przepisu stanowi, że w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25 nie uważa się wydatków poniesionych na:


  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części


-przeznaczonych na cele rekreacyjne


Z art. 21 ust. 29 wynika zaś, że w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c, stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit a-c oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c.

Przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zacytowane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują wyraźnie, że dla skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy koniecznym jest spełnienie warunków w nich wskazanych, takich jak wydatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia w okresie 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie na cele mieszkaniowe wymienione w ustawie oraz niespełnienie warunków negatywnych określonych w art. 21 ust. 28 i ust. 30 ww. ustawy.

Z analizy wniosku wynika, że Wnioskodawca cały przychód ze sprzedaży mieszkania w wysokości 190 000 zł przeznaczył na własne cele mieszkaniowe. Za kwotę 145 000 zł nabył ½ domu, kwotę 45 000 zł przeznaczył na jego remont oraz opłatę notarialną. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazać bowiem należy, że wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania na zakup udziału w budynku mieszkalnym stanowi realizację celu mieszkaniowego, o którym mowa w ww. przepisie. Do wydatków na nabycie zaliczyć należy nie tylko cenę zakupu przedmiotowej nieruchomości, lecz także inne wydatki z tym związane, w szczególności opłaty notarialne. Podstawą do zwolnienia jest również wydatkowanie uzyskanego przychodu na remont własnego budynku mieszkalnego. W związku z tym poniesienie wydatków na remont domu po dniu jego nabycia daje Wnioskodawcy prawo do omawianego zwolnienia.

Do wydatków na własne cele mieszkaniowe zalicza się m.in. określone w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) cytowanej ustawy wydatki poniesione na spłatę kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu. Należy zatem uznać, że zwolnienie to nie dotyczy kredytów (pożyczek) zaciągniętych po sprzedaży nieruchomości, nawet jeżeli ich spłata następuje ze środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wydatkowanie przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na nabycie udziału w budynku mieszkalnym (w tym opłaty notarialne związane z nabyciem) oraz jego remont (od momentu nabycia) uprawnia do zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 ustawy. Natomiast kredyt zaciągnięty po dacie sprzedaży lokalu mieszkalnego nie mieści się w dyspozycji art. 21 ust. 25 pkt 2 lit a) ww. ustawy, a co za tym idzie jego spłata nawet w sytuacji, gdy następuje ze środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie daje podstaw do zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj