Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-82/13-2/GJ
z 10 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-82/13-2/GJ
Data
2013.04.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
kontrahenci
odszkodowania
przychód
umowa ubezpieczenia
wypłata


Istota interpretacji
W jakim momencie Spółka powinna rozpoznać przychód z tytułu otrzymania od Kontrahenta kwot pieniężnych na poczet spodziewanych wypłat odszkodowań z umów ubezpieczeniowych zawartych przez Spółkę z Zagranicznym zakładem ubezpieczeń?



Wniosek ORD-IN 544 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.02.2013r. (data wpływu 06.02.2013r.), w zakresie przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do przychodów (pyt. nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.02.2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, oraz podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe

Spółka jest osobą prawną z siedzibą w Polsce, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie leasingu finansowego, wynajmu pojazdów, maszyn i urządzeń. Spółka działa również w charakterze agenta ubezpieczeniowego (tzn. świadczy usługi w zakresie pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych) na podstawie umowy ze spółką z siedzibą w Irlandii będącą zagranicznym zakładem ubezpieczeń (dalej: „Zagraniczny zakład ubezpieczeń”) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (t. j. Dz.U. z 2010r. Nr 11, poz. 66, ze zm., dalej: „ustawa o działalności ubezpieczeniowej”) Spółka planuje zawrzeć umowę (dalej: „Umowa”) ze spółką będącą osobą prawną z siedzibą w Polsce świadczącą usługi w zakresie obsługi roszczeń z umów ubezpieczeniowych (dalej: „Kontrahent”). Kontrahent zawarł umowę z Zagranicznym zakładem ubezpieczeń. Zgodnie z umową z Zagranicznym zakładem ubezpieczeń, Kontrahent będzie działać w imieniu i na rzecz Zagranicznego zakładu ubezpieczeń m.in. w zakresie obsługi roszczeń z umów ubezpieczeniowych, w szczególności otrzymywania, rejestrowania, administrowania, obsługi oraz negocjacji w zakresie roszczeń odszkodowawczych, prowadzenia sporów sądowych związanych z roszczeniami, autoryzacji wypłat odszkodowań, jak również do prowadzenia postępowań regresowych. Kontrahent nie wyklucza, że w przyszłości będzie również wykonywał usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych przez Zagraniczny zakład ubezpieczeń.

Zgodnie z Umową, Spółka będzie świadczyć na rzecz Kontrahenta usługi administrowania dokumentacją szkodową, usługi informatyczne, usługi księgowe oraz usługi prawne (dalej: „Usługi”). Celem Umowy jest zapewnienie kompleksowej obsługi związanej z prowadzeniem przez Kontrahenta działalności likwidatora szkód.

Szczegółowy zakres czynności wykonywanych przez Spółkę będzie obejmował:

  1. w zakresie świadczenia usług polegających na dokonywaniu czynności pomocniczych w działalności Kontrahenta - czynności biurowe, administracyjne, techniczne, w tym m.in.:
    • wprowadzanie danych do aplikacji szkodowej;
    • weryfikowanie faktur szkodowych;
    • skanowanie dokumentacji szkodowej;
    • archiwizowanie (dokumentacji szkodowej;
    • rejestrowanie decyzji regresowych;
    • obsługa wysyłek pocztowych i kurierskich;
    • dostarczanie materiałów biurowych i papierniczych.
  2. w zakresie świadczeńia usług informatycznych:
    • udostępnianie pracownikom Kontrahenta usług teleinformatycznych w obszarze infrastruktury, urządzeń telekomunikacyjnych, serwerów, komputerów osobistych, telefonów stacjonarnych i komórkowych, drukarek, faxów i skanerów oraz utrzymania wyżej wymienionych urządzeń w należytym stanie;
    • instalację, aktualizację, wymianę, utrzymanie oraz dbanie o należyte korzystanie przez pracowników Kontrahenta z oprogramowania komputerowego, poczty elektronicznej, systemu antywirusowego i anty-spamowego;
    • unożliwienie dostępu pracownikom Kontrahenta do sieci lokalnej, WAN i internetowej;
    • zapewnienie Kontrahentowi bezpieczeństwa przepływu informacji, kontroli dostępu do informacji; wykonywania kopii zapasowych danych, archiwizacji danych oraz zapewnienia właściwego funkcjonowania biura zapasowego;
    • zapewnienie pracownikom Kontrahenta dostępności baz danych zewnętrznych dostawców;
    • instalację, utrzymanie, rozwój i wsparcie pracowników Kontrahenta w zakresie systemów biznesowych, operacyjnych, raportujących i finansowo księgowych;
    • współpracę z dostawcami aplikacji biznesowych;
  3. w zakresie świadczenia usług księgowych:
    • prowadzenie ksiąg rachunkowych kontrahenta;
    • obliczanie wysokości podatku dochodowego Kontrahenta;
    • obliczanie wysokości podatku od towarów i usług Kontrahenta;
    • sporządzanie deklaracji podatkowych Kontrahenta;
    • prowadzenie ewidencji środków trwałych Kontrahenta;
    • prowadzenie ewidencji wyposażenia Kontrahenta;
    • realizację na rzecz przelewów bankowych Kontrahenta;
    • archiwizację dokumentów księgowych Kontrahenta;
  4. w zakresie świadczenia usług prawnych oraz compliance:
    • sporządzanie opinii prawnych oraz umów;
    • opiniowanie zagadnień prawnych oraz weryfikację umów;
    • wsparcie pracowników Kontrahenta w zakresie udzielania rozwiązań prawnych;
    • badanie zgodności działalności Kontrahenta z obowiązującymi przepisani prawa;
    • badanie działalności Kontrahenta z obowiązującymi politykami wewnętrznymi LeasePlan Corporation;
    • identyfikację, ocenę, monitorowanie ryzyk związanych z potencjalnym nieprzestrzeganiem przez Kontrahenta polityk korporacyjnych oraz procedur wewnętrznych;
    • współpracę z Zarządem Kontrahenta mającą na celu zapewnienie zgodności działania Kontrahenta z politykami korporacyjnymi oraz procedurami wewnętrznymi;
    • uwzględnianie Kontrahenta w raportowaniu do Group C;
    • szkolenie pracowników Kontrahenta z wiedzy nt. obowiązujących procedur i przepisów oraz wynikających z tego obowiązków;
    • doradzanie pracownikom Kontrahenta w zakresie ich osobistych obowiązków przestrzegania przepisów i procedur; - włączanie procesów biznesowych realizowanych przez Kontrahenta do rocznego planu działań w obszarze compliance;

Wynagrodzenie za Usługi będzie ustalone jako iloczyn ilości samochodów, objętych ubezpieczeniem AC w Zagranicznym zakładzie ubezpieczeń oraz stawki ryczałtowej. Ponadto, Spółka zawrze umowę z Zagranicznym zakładem ubezpieczeniowym polegającą na ubezpieczeniu floty samochodowej obsługiwanej przez Spółkę. Spółka będzie otrzymywać okresowo od Kontrahenta (działającego w imieniu Zagranicznego zakładu ubezpieczeń) środki pieniężne na poczet spodziewanych wypłat odszkodowań z umów ubezpieczeniowych zawartych przez Spółkę z Zagranicznym zakładem ubezpieczeń. Spółka będzie mogła dysponować tymi środkami w momencie ich przekazania. Przysporzenie majątkowe Spółki będzie miało charakter ostateczny w chwili otrzymania tych środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Usługi, które będą świadczone przez Spółkę na rzecz Kontrahenta będą podlegały opodatkowaniu, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, według podstawowej stawki podatku VAT...
  2. W jakim momencie Spółka powinna rozpoznać przychód z tytułu otrzymania od Kontrahenta kwot pieniężnych na poczet spodziewanych wypłat odszkodowań z umów ubezpieczeniowych zawartych przez Spółkę z Zagranicznym zakładem ubezpieczeń...

Przedmiotem niniejszej interpretacji są przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie nr 2); w zakresie pyt. nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Spółki:

Ad. 2 Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodem są m.in. otrzymane pieniądze. Dla powstania przychodu w podatku CIT istotne jest, aby otrzymane pieniądze stały się definitywnie własnością podatnika. Wszelkie bowiem kwoty uzyskane przez podatnika, których otrzymanie ma charakter nieostateczny i warunkowy, nie stanowią jego przychodu. Kwoty te staną się przychodem dopiero w tym momencie, kiedy nastąpi zdarzenie skutkujące definitywnym otrzymaniem ich przez podatnika (W. Dmoch: Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wyd. 3, Warszawa 2012, Legalis).

W danym zdarzeniu przyszłym Spółka uzyska przysporzenie w postaci kwot pieniężnych na poczet spodziewanych wypłat odszkodowań przez Zagraniczny zakład ubezpieczeń na rzecz Spółki. Kwoty te staną się własnością Spółki w momencie ich otrzymania. W związku z tym będą stanowić definitywne przysporzenie majątkowe Spółki. W rezultacie Spółka powinna zaliczyć przedmiotowe kwoty do przychodów opodatkowanych podatkiem CIT. Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za przychody związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w rozumieniu tego przepisu należy uznać wszelkie przychody podatnika, które wynikają, bezpośrednio lub pośrednio, z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Przepis ten bez wątpienia obejmuje także przychody z tytułu wszelkiego rodzaju otrzymanych odszkodowań, jeżeli tylko zostały uzyskane one przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i nie zostały wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki przedmiotowy przychód otrzymany przez nią od Kontrahenta będzie stanowił jej przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Jak wynika z art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. W myśl natomiast art. 12 ust. 3e ustawy o C1T, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Zdaniem Spółki, otrzymanych przez nią od Kontrahenta (działającego w imieniu Zagranicznego zakładu ubezpieczeń) kwot pieniężnych na poczet spodziewanych wypłat odszkodowań przez Zagraniczny zakład ubezpieczeń na rzecz Spółki, nie można uznać za żaden z przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 3a, 3c i 3d ustawy o CIT. W rezultacie, Spółka powinna rozpoznać przychód w dniu otrzymania przedmiotowych kwot pieniężnych na podstawie art. 12 ust. 3e ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj