Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1098/12-2/MN
z 24 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kosztów przesyłki pocztowej oraz kwoty pobranej od kupującego tytułem opłaty pocztowej w części przekraczającej rzeczywisty koszt przesyłkijest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kosztów przesyłki pocztowej oraz kwoty pobranej od kupującego tytułem opłaty pocztowej w części przekraczającej rzeczywisty koszt przesyłki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zwraca się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kosztów przesyłki pocztowej oraz kwoty pobranej od kupującego tytułem opłaty pocztowej w części przekraczającej rzeczywisty koszt przesyłki. Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży elektroniki użytkowej przez Internet za pośrednictwem portalu aukcyjnego. W obecnej chwili Wnioskodawca nalicza podatek VAT od całości usługi pocztowej. Jeżeli w regulaminie sklepu Wnioskodawcy jest zawarta klauzula, że koszt za przesyłkę pocztową wynosi od 2 do 10 zł w zależności od wagi i ilości zakupionych przedmiotów, kupujący po uzgodnieniu kosztów przesyłki przeleje na rachunek sprzedającego, czyli Wnioskodawcy, należność za towar plus opłatę pocztową i udzieli pełnomocnictwa na podstawie ustawy Kodeksu cywilnego, w którym upoważni Wnioskodawcę do zawarcia w jego imieniu i na jego koszt umowy o świadczenie usług pocztowych z Pocztą. Zapis o udzieleniu pełnomocnictwa przez kupującego na rzecz sprzedającego zawarty będzie w regulaminie sklepu. Działając jako pełnomocnik kupującego Wnioskodawca zleci wykonanie usługi pocztowej operatorowi pocztowemu, czyli Poczcie w imieniu i na koszt kupującego, a także w przypadku, gdy rzeczywisty koszt przesyłki jest niższy niż kwota pobranej przez Zainteresowanego opłaty pocztowej, nie zwraca on nadwyżki, kwota ta stanowić będzie dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wykonanej usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy złożenie przez kupującego wraz z zamówieniem pełnomocnictwa, w którym kupujący upoważnia sprzedającego do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w jego imieniu i przelaniu kwoty za towar i opłatę pocztową na konto bankowe Wnioskodawcy, zwolni Wnioskodawcę jako sprzedającego z opodatkowania podatkiem VAT kosztów przesyłki pocztowej i czy w takim przypadku Wnioskodawca jest zobligowany do wystawienia faktury na opłatę pocztową ze stawką zwolnioną, czy traktować wpłaconą opłatę pocztową przez klienta jako opłatę, którą Zainteresowany uiszcza na Poczcie, bez jej refakturowania?
  2. W przypadku, gdy koszt przesyłki jest niższy niż uzgodniona kwota za przesyłkę, to czy od tej różnicy sprzedający obowiązany jest do odprowadzenia podatku należnego VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę interpretację prawa podatkowego w podobnej sprawie wydaną w dniu 18 czerwca 2012 r. sygnatura: IBPP1/443-323/12/AL przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, przepisy należy interpretować w następujący sposób:

  1. Jeżeli Wnioskodawca będzie dysponował pełnomocnictwem od kupującego, opłata pocztowa w kwocie faktycznie poniesionej u sprzedającego nie podlega opodatkowaniu VAT.
  2. W przypadku, gdy koszt faktycznej opłaty pocztowej jest niższy niż ustalona kwota między Zainteresowanym a kupującym, to różnica ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 79 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), podstawa opodatkowania nie obejmuje m.in. kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Według zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, a także zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy wskazano, że zwalnia się od podatku usługi pocztowe oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną – realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych.

Zaznaczyć należy, iż powyższy przepis stanowi implementację regulacji unijnej, zawartej w art. 132 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE. Zgodnie z tym przepisem, państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług przez pocztę państwową i dostawę towarów z tymi usługami związaną, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży elektroniki użytkowej przez Internet za pośrednictwem portalu aukcyjnego. W obecnej chwili Wnioskodawca nalicza podatek VAT od całości usługi pocztowej. Jeżeli w regulaminie sklepu Wnioskodawcy jest zawarta klauzula, że koszt za przesyłkę pocztową wynosi od 2 do 10 zł w zależności od wagi i ilości zakupionych przedmiotów, kupujący po uzgodnieniu kosztów przesyłki przeleje na rachunek sprzedającego, czyli Wnioskodawcy, należność za towar plus opłatę pocztową i udzieli pełnomocnictwa na podstawie ustawy Kodeksu cywilnego, w którym upoważni Wnioskodawcę do zawarcia w jego imieniu i na jego koszt umowy o świadczenie usług pocztowych z Pocztą. Zapis o udzieleniu pełnomocnictwa przez kupującego na rzecz sprzedającego zawarty będzie w regulaminie sklepu. Działając jako pełnomocnik kupującego Wnioskodawca zleci wykonanie usługi pocztowej operatorowi pocztowemu, czyli Poczcie Polskiej w imieniu i na koszt kupującego, a także w przypadku, gdy rzeczywisty koszt przesyłki jest niższy niż kwota pobranej przez Zainteresowanego opłaty pocztowej, nie zwraca on nadwyżki, kwota ta stanowić będzie dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wykonanej usługi.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98-109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 ustawy Kodeks cywilny stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo to nie może być jednak domniemane.

Odnosząc przedstawiony wyżej opis sprawy do powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż jeżeli – jak wskazano we wniosku – na podstawie udzielonego przez kupującego pełnomocnictwa, Wnioskodawca działając w jego imieniu i na jego rachunek, zleci wykonanie usługi pocztowej operatorowi pocztowemu, na rachunek kupującego Wnioskodawca zawrze umowę o świadczenie usług z pocztą i opłaci należność względem poczty, to otrzymana przez Wnioskodawcę kwota na poczet zawarcia przez Wnioskodawcę w imieniu i na rzecz kupującego umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowiła u Wnioskodawcy podstawy opodatkowania, gdyż nie będzie stanowiła dla niego obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, kwota ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie wystawia faktury VAT z tytułu pobranej opłaty pocztowej.

Podkreślić jednak należy, iż w opisanej sytuacji nie podlega opodatkowaniu jedynie kwota stanowiąca zwrot rzeczywistych kosztów przesyłki, natomiast opodatkowaniu podlegać będzie ewentualne dodatkowe wynagrodzenie Wnioskodawcy za zawarcie w ramach pełnomocnictwa umowy z pocztą (wynagrodzenie za te czynności może być zawarte w cenie towaru lub usługi świadczonej na rzecz usługobiorcy (kupującego) i opodatkowane wraz z towarem lub usługą).

Opodatkowaniu będzie podlegała różnica pomiędzy faktyczną kwotą opłaty pocztowej (niższą) a pobraną na ten cel ustaloną przez Wnioskodawcę kwotą (2-10 zł), jako dodatkowe wynagrodzenie Wnioskodawcy.

Zatem, w przypadku, gdy koszt przesyłki jest niższy niż uzgodniona kwota, różnica pomiędzy kwotą wpłaconą przez kupującego a rzeczywistymi kosztami poniesionymi w związku z przesyłką pocztową (stanowiąca dodatkowe wynagrodzenie Wnioskodawcy), stanowi u Wnioskodawcy obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowej interpretacji tut. Organ przyjął, że Wnioskodawca posiada skuteczne pełnomocnictwo, zawarte zgodnie z odrębnymi przepisami do występowania w imieniu i na rzecz kupującego w celu wysłania przesyłki (zawarcia umowy z pocztą). Przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest natomiast kwestia, czy umieszczenie w regulaminie zapisu o udzieleniu przez klienta pełnomocnictwa wystarczy, aby takie pełnomocnictwo było zawarte. Analiza sposobu zawierania umów cywilnoprawnych czy też forma udzielenia pełnomocnictwa nie mieści się w ramach interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj