Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-100/13/BJ
z 16 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 1 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 25 kwietnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ….


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Jednym ze statutowych celów Stowarzyszenia jest rozwój społeczny, gospodarczy, wspieranie rozwoju lokalnego miejscowości oraz integracja miejscowego społeczeństwa. W związku z powyższym Stowarzyszenie przyjęło do realizacji działanie pn. …. Celem operacji jest poprawa jakości życia mieszkańców poprzez stworzenie warunków do spędzania wolnego czasu oraz organizowanie imprez integracyjnych, a także promocji miejscowości. W ramach operacji nabyte zostaną odpowiednie meble, stoły wraz z krzesłami, zbudowane zostaną trzy miejsca komputerowe (trzy stanowiska komputerowe wraz z zestawami komputerowymi), zagospodarowany zostanie teren przylegający do świetlicy wraz z nabyciem 2 zestawów mebli ogrodowych. Wszystko to zrealizowane będzie w świetlicy wiejskiej, która udostępniana jest nieodpłatnie dzieciom i mieszkańcom miejscowości. Powyższe działania nawiązują do celów statutowych. Przewidywanym rezultatem będzie wzrost liczby osób uczestniczących w poszczególnych spotkaniach organizowanych w świetlicy w warunkach stworzonych przez jej doposażenie w meble i wymieniony sprzęt, odpowiednich dla takich działań. Wpłynie to niewątpliwie korzystnie na zachowanie dziedzictwa kulturowego, a przy okazji podniesiony zostanie, w ten sposób, poziom życia społeczności lokalnej. Koszt realizacji operacji szacowany jest na kwotę 26.140,72 zł. Powyższe działania współfinansowane są w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie będzie mogło odzyskać podatek od towarów i usług w związku z realizacją operacji?


Zdaniem Stowarzyszenia, w związku z tym, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku, nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług – z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie przyjęło do realizacji operację, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców poprzez stworzenie warunków do spędzania wolnego czasu oraz organizowanie imprez integracyjnych, a także promocji miejscowości. Operacja współfinansowana jest w ramach osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ramach operacji nabyte zostaną odpowiednie meble, stoły wraz z krzesłami, zbudowane trzy miejsca komputerowe, zagospodarowany teren przylegający do świetlicy wraz z zakupem 2 zestawów mebli ogrodowych. Wszystko to zrealizowane będzie w świetlicy wiejskiej, która udostępniana jest nieodpłatnie mieszkańcom miejscowości. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, skoro realizacja projektu przez Stowarzyszenie nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym (nieodpłatnie udostępnianie świetlicy mieszkańcom miejscowości). Stowarzyszenie nie jest ponadto podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji nie ma (nie będzie miało) prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. operacji. Stowarzyszenie nie ma (nie będzie miało) również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj