Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-7/13-2/TW
z 12 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) prowadzi działalność gospodarczą, której głównym celem jest bieżące utrzymanie płatnych autostrad m.in. autostrady (…) na odcinku X - Y. W prowadzonej działalności gospodarczej Spółka wykorzystuje wyroby energetyczne, które nabywa z zapłaconą akcyzą w tym m.in. olej napędowy o kodzie 2710 20 11, benzynę bezołowiową o kodzie 2710 12 45 służące do napędu silników oraz oleje smarowe hydrauliczne o kodach CN od 2710 19 71-83 do 210 19 87-99.

Dla celów prowadzonej działalności Spółka dokonuje również nabycia pozostałych węglowodorów gazowych o kodach CN 2711 12 11 do 2711 19 00 (dalej: węglowodory gazowe), które przeznaczone są przez dostawcę i zużywane przez Spółkę wyłączne do celów opałowych.

Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku akcyzowego jako podmiot zużywający wyroby akcyzowe w zwolnieniu od akcyzy. Spółka nie posiada natomiast zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca oraz nie posiada zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego. Spółka przedstawiła dostawcy pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów akcyzy.

Obecny dostawca węglowodorów gazowych do Spółki występuje jako podmiot prowadzący skład podatkowy. Niemniej jednak w przyszłości Spółka nie wyklucza nabyć węglowodorów gazowych od podmiotu pośredniczącego albo zarejestrowanego odbiorcy (z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych (dalej jako „zarejestrowany odbiorca”). Dostawa węglowodorów gazowych do Spółki jest/będzie więc realizowana w jednym ze schematów określonym w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3 lub 5 ustawy akcyzowej. Dostawa jest obejmowana zabezpieczeniem akcyzowym i dokumentowana dokumentem dostawy wystawionym przez dostawcę. Węglowodory gazowe są dostarczane przez dostawcę w dwóch modelach dostawy:

  1. Gaz jest dostarczany do zbiorników, które są własnością dostawcy, a Spółka wynajmuje te zbiorniki od dostawcy;
  2. Gaz jest dostarczany do zbiorników, które są własnością podmiotu trzeciego (nie są własnością dostawcy ani Spółki) a Spółka korzysta ze zbiorników na mocy porozumienia z podmiotem trzecim.

Dokument dostawy jest wystawiany przez dostawcę w momencie przemieszczenia węglowodorów gazowych do zbiorników. Na dokumencie dostawy - jako ilość dostarczona węglowodorów gazowych wskazywana jest ilość jaką został napełniony zbiornik.

Zgodnie z umową z dostawcą, własność węglowodorów gazowych przechodzi na Spółkę w momencie przejścia gazu przez licznik gazowy w związku z pobraniem węglowodorów ze zbiornika. Na koniec okresu rozliczeniowego na podstawie wskazań licznika ustalane jest faktyczne zużycie węglowodorów gazowych przez Spółkę i wystawiana jest faktura VAT w odniesieniu do ilości węglowodorów zużytych przez Spółkę.

Spółka ma wątpliwości, co do warunków, które muszą być przez nią spełnione dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania akcyzą dostarczonych przez dostawcę węglowodorów gazowych zużywanych przez Spółkę wyłącznie do celów opałowych. Z tego względu Spółka zwraca się następującym pytaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie warunki muszą być spełnione przez Spółkę w przedstawionym stanie faktycznym dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania akcyzą pozostałych węglowodorów gazowych o kodach CN 2711 12 11 do 2711 19 00 wykorzystywanych przez Wnioskodawcę do celów opałowych, w szczególności czy w celu zastosowania zwolnienia od akcyzy Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, o której mowa w art. 2 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania akcyzą pozostałych węglowodorów gazowych o kodach CN 2711 12 11 do 2711 19 00 określonego w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), Spółka jest zobowiązana wyłącznie do:

  • przedstawienia dostawcy pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. l6 ust. 3 ustawy akcyzowej;
  • potwierdzenia dostawy węglowodorów gazowych dostawcy na dołączonym dokumencie dostawy;
  • zużycia dostarczonych węglowodorów do celów opałowych.

Jednocześnie, w celu zastosowania ww. zwolnienia od akcyzy Spółka nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej.

2. Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-l3 ustawy akcyzowej.

Wskazane powyżej zwolnienie ma więc zastosowanie jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. węglowodory gazowe są przeznaczone i używane przez podmiot zużywający do celów opałowych;
  2. węglowodory te są przedmiotem dostaw w schematach okreś1onych w art. 32 ust. 3 ustawy akcyzowej;
  3. zostaną spełnione warunki określone w art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej.

Należy zwrócić uwagę, że w przedstawionym stanie faktycznym niektóre warunki stosowania zwolnienia muszą być spełnione przez dostawców węglowodorów gazowych, a inne przez Spółkę. Poniżej Zainteresowany przedstawia szczegółowe omówienie tych warunków w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.

Ad. a) Przeznaczenie i zużycie węglowodorów gazowych przez podmiot zużywający.

Definicja podmiotu zużywającego została zawarta przez ustawodawcę w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy akcyzowej. Zgodnie z tym przepisem podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Jak wynika ze stanu faktycznego, Spółka posiada siedzibę na terytorium kraju oraz zużywa węglowodory gazowe na cele opałowe a więc uprawniające do stosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie - określonego w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej. Spółka w opisanym stanie faktycznym występuje więc jako podmiot zużywający.

Węglowodory gazowe są również przeznaczone przez dostawcę do celów opalowych, co wynika wprost z wystawianych przez ten podmiot dokumentów dostawy określonych w art. 32 ust. 3 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Z powyższych względów, pierwszy z ww. warunków do zastosowania zwolnienia z akcyzy przez Spółkę będzie spełniony w przedstawionym stanie faktycznym.

Ad. b) Schemat dostaw węglowodorów gazowych.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy akcyzowej z opodatkowania określone w ust. 1 stosuje się w przypadku gdy wyroby objęte zwolnieniem są:

  • dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
  • dostarczane od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego;
  • nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego (…).

Jak wynika ze stanu faktycznego, obecnie dostawa węglowodorów gazowych jest realizowana przez podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Spółka nie wyklucza natomiast nabyć w przyszłości również od podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący bądź zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbierający. Jak wyżej wskazano, Spółka natomiast będzie zawsze w przedmiotowych transakcjach występowała jako podmiot zużywający. Z tych względów drugi ze wskazanych warunków do zastosowania zwolnienia od akcyzy będzie w ww. stanie faktycznym, spełniony.

Ad. c) Pozostałe warunki stosowania zwolnienia.

Analiza przepisów art. 32 ust. 5-13 ustawy akcyzowej prowadzi do wniosku, że w przedstawionym stanie faktycznym muszą zostać spełnione następujące warunki:

  1. dostawa musi zostać objęta zabezpieczeniem przez dostawcę węglowodorów gazowych;
  2. do dostawy musi zostać dołączony dokument dostawy;
  3. Spółka jest zobowiązana do potwierdzenia odbioru węglowodorów gazowych na dokumencie dostawy przedstawionym przez dostawcę;
  4. Spółka ma obowiązek przedstawić dostawcy pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej;
  5. prowadzona musi być ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem.

Ad 1) i 2) Zabezpieczenie akcyzowe oraz dokument dostawy.

Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym dostawca będzie obejmował dostarczane węglowodory gazowe zabezpieczeniem akcyzowym oraz będzie dołączał do dostarczanych węglowodorów gazowych dokument dostawy.

Ad. 3) oraz 4) Potwierdzenie odbioru węglowodorów gazowych oraz potwierdzenie rejestracji.

Dla zastosowania zwolnienia Spółka będzie zobowiązana dokonać potwierdzenia odbioru węglowodorów gazowych od dostawcy na dokumencie dostawy. Potwierdzenie odbioru węglowodorów na dokumencie dostawy będzie po stronie Spółki jedynym warunkiem do zastosowania zwolnienia od akcyzy związanym z tym dokumentem. Dodatkowo, Spółka będzie zobowiązana do przedstawienia dostawcy pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej.

Ad. 5) Ewidencja węglowodorów gazowych podlegających zwolnieniu.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej, co do zasady prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem dotyczy podmiotu prowadzącego skład podatkowy, podmiotu pośredniczącego, zarejestrowanego odbiorcy oraz podmiotu zużywającego. W konsekwencji, obowiązek prowadzenia ewidencji dotyczy przede wszystkim podmiotu prowadzącego skład podatkowy, podmiotu pośredniczącego, zarejestrowanego odbiorcy.

Należy natomiast zwrócić uwagę, że Spółka jako podmiot zużywający węglowodory gazowe nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji węglowodorów gazowych objętych zwolnieniem z opodatkowania. Zgodnie bowiem art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej obowiązek ten nie dotyczy podmiotu zużywającego, który wyłącznie do celów opałowych zużywa pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00. Jak natomiast podkreślała Spółka w stanie faktycznym nabywane przez nią pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 do 2711 19 00 będą przez Spółkę zużywane wyłącznie do celów opalowych. W konsekwencji, w celu zastosowania zwolnienia od akcyzy Spółka nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej.

Podsumowując powyższe rozważania, Spółka stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania akcyzą pozostałych węglowodorów gazowych o kodach CN 2711 12 11 do 2711 19 00 określonego w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej Spółka jest zobowiązana wyłącznie do:

  • przedstawienia dostawcy pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. l6 ust. 3 ustawy akcyzowej;
  • potwierdzenia dostawy węglowodorów gazowych dostawcy na dołączonym dokumencie dostawy;
  • zużycia dostarczonych węglowodorów do celów opałowych.

Jednocześnie, w celu zastosowania ww. zwolnienia z akcyzy Spółka nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy akcyzowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj