Interpretacja Urzędu Skarbowego w Świdnicy
PDIII-423-1/11/2003
z 31 grudnia 2003 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PDIII-423-1/11/2003
Data
2003.12.31



Autor
Urząd Skarbowy w Świdnicy


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość


Słowa kluczowe
nierezydent
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółka z udziałem zagranicznym
właściwość urzędu skarbowego


Pytanie podatnika
Czy pośredni udział nierezydenta w kapitale Spółki powoduje, że Spółka będzie podlegać właściwości dużych urzędów skarbowych - na podstawie wchodzących w życie z dniem 1 stycznia 2004 r. przepisów art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ustawy o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 1996 Nr 106, poz. 489 ze zm.) - i co należy rozumieć przez udział bezpośredni lub pośredni w zarządzaniu?


Spółka z o. o "X" należy do sieci "Y" Polska Sp. z o. o, a struktura własnościowa Spółki "X" przedstawia się następująco:

    - 25% udziałów posiada "Y" Polska Sp. z o. o,
    - 75% udziałów posiadają osoby fizyczne.

Jedynym udziałowcem "Y" Polska Sp. z o. o jest Spółka "Z" mająca siedzibę za granicą. W zarządzie Spółki "X" nie zasiada nierezydent ani pracownik lub członek organu z ramienia udziałowca - Sp. z o. o "Y" Polska.

Ustawą z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizacje jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. Nr 137, poz. 1302) dokonano między innymi nowelizacji ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 ze zm.). Zgodnie z przepisami dodanego ustępu 9c w art. 5 tej ustawy Minister Finansów otrzymał delegację do określenia terytorialnego zasięgu działania urzędów skarbowych właściwych wyłącznie w zakresie niektórych kategorii podatników lub wykonywania niektórych zadań.

Kategorie podatników, które w szczególności powinny być brane pod uwagę przy określaniu urzędów skarbowych właściwych wyłącznie w ich obsłudze określone zostały w art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych i są to:

    1) podatkowe grupy kapitałowe,
    2) banki,
    3) zakłady ubezpieczeń społecznych,
    4) jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,
    5) jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
    6) oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych,
    7) osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które:
    a) w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro wg kursu średniego ogłaszanego przez narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego albo
    b) jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw, albo
    c) są zarządzani bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo
    d) jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

Minister Finansów wykonując delegację zawartą w art. 5 ust. 9c ww. ustawy o urzędach i izbach skarbowych wydał rozporządzenie z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych, z którego wynika, że urzędy skarbowe wskazane w Zał. Nr 2 do tego rozporządzenia są właściwe w sprawach dotyczących podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Urzędy te rozpoczynają działalność z dniem 1 stycznia 2004 r.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów należy uznać, że w przedstawionym przez Jednostkę stanie faktycznym mają zastosowanie przepisy art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ww. ustawy o urzędach i izbach skarbowych, z których wynika, że właściwością "dużego" urzędu skarbowego objęte zostaną podmioty zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu.

Nierezydentem, w myśl przepisów art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178) są między innymi osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą oraz osoby prawne mające siedzibę za granicą, a także inne podmioty mające siedzibę za granicą, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu.

W piśmie Nr OS-1-WKS/66/AP/2003 z dnia 3 grudnia 2003 r. Minister Finansów wyjaśnił pojęcie zarządzania bezpośredniego i pośredniego. Wskazał, że zostało ono wprowadzone konwencją ramową OECD w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Na gruncie ustawodawstwa polskiego użyte ono zostało w ustawach podatkowych, które nie zawierają jednak ich definicji. Opierając się na wykładni językowej i logicznej, należy przyjąć, iż o zarządzaniu bezpośrednim i pośrednim podmiotem przez inny podmiot można mówić wtedy, kiedy ze względu na związki o charakterze majątkowym, organizacyjnym lub kapitałowym, jeden podmiot ma bezpośredni lub pośredni wpływ na decyzje podejmowane przez ten drugi podmiot.

W przypadku polskich spółek handlowych należałoby przyjąć, że podmiotami zarządzającymi bezpośrednio lub pośrednio tymi spółkami są:

    - podmioty wchodzące w skład organów decyzyjnych (zarządzających) takich spółek,
    - podmioty powołujące i odwołujące osoby, o których mowa wyżej,
    - wspólnicy spółek, a jeżeli wspólnicy tacy są podmiotami instytucjonalnymi również wspólnicy tych podmiotów.

Z powyższego wynika, że jeżeli nierezydent posiada udział w spółce, która z kolei posiada udział w innej spółce to ten nierezydent zarządza bezpośrednio lub pośrednio również tą inna spółką.

Z przedstawionego wyżej stanu faktycznego wynika, że 25% udziałów w Sp. z o. o "X" posiada inna Spółka (Sp. z o. o "Y" Polska), której jedynym udziałowcem jest spółka mająca siedzibę za granicą (Sp. "Z"). W takiej sytuacji należy przyjąć, że Spółka "X" (wnosząca zapytanie) jest zarządzana pośrednio przez nierezydenta, jeśli udziałowiec Sp. z o. o "Y" Polska, posiadającej 25% udziałów w Spółce "X", jest nierezydentem w świetle przepisów ustawy Prawo dewizowe oraz przepisów umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

W świetle powyższego, jeżeli udziałowiec Sp. z o. o "Y" Polska, posiadającej udziały w Sp. z o. o "X" jest nierezydentem to z dniem 1 stycznia 2004 r. właściwość urzędu skarbowego dla Sp. z o. o "X" ulegnie zmianie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj