Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-377a/12/AW
Data
2012.09.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
pożyczka
przychód
umorzenie
Istota interpretacji
Czy wartość umorzonej pożyczki przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w dacie umorzenia?
Wniosek ORD-IN 977 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu w związku z umorzeniem przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej części pożyczki – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. rozpoznania przychodu w związku z umorzeniem przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej części pożyczki.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 9 listopada 2007 r. Wnioskodawca zawarł umowę pożyczki z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie przedsięwzięcia inwestycyjnego o charakterze proekologicznym, realizowanego w oparciu o środki własne Spółki oraz środki otrzymane z WFOŚiGW na inwestycję pn. „…”.
Zgodnie z „Zasadami udzielania pomocy finansowej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej”, pożyczka udzielona przez Wojewódzki Fundusz może być częściowo umorzona na wniosek pożyczkobiorcy. Umorzenie pożyczki może nastąpić po łącznym spełnieniu następujących warunków:
- przedsięwzięcie zostało zrealizowane w terminie,
- został osiągnięty planowany efekt rzeczowy i ekologiczny przedsięwzięcia w terminach określonych w umowie i jest dotrzymany na dzień umorzenia,
- spłacono co najmniej 70% wypłaconej kwoty udzielonej pożyczki,
- udokumentowano aktualnymi zaświadczeniami niezaleganie z uiszczaniem opłat za korzystanie ze środowiska oraz kar za nieprzestrzeganie wymogów ochrony środowiska,
- spłacono raty kapitałowe i odsetki z tytułu oprocentowania w terminach określonych w umowie,
- wywiązano się ze zobowiązań w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu.
Umorzenie pożyczki może wynieść do 30% jej wysokości, a umorzeniu podlegają spłaty ostatnich rat kapitałowych. W 2011 r. Spółka wystąpiła z wnioskiem o umorzenie pożyczki. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umorzył Spółce 30% otrzymanej pożyczki. Pomoc publiczna udzielona Wnioskodawcy jest pomocą de minimis, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji Europejskiej (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. Umorzenie 30% otrzymanej pożyczki dotyczyło zwrotu 6 ostatnich rat kapitałowych, wymagalnych w 2011 r. (2 raty) oraz w 2012 r. (4 raty). Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca, z godnie z przepisami, zaczął dokonywać odpisów amortyzacyjnych od nowopowstałych środków trwałych. Kwotę umorzonej pożyczki, Spółka wykazała jako przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych – jednorazowo w dacie jej umorzenia.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy wartość umorzonej pożyczki przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w dacie umorzenia...
- Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od środków trwałych, które zostały sfinansowane częściowo kwotą odpowiadającą umorzonej pożyczce, stanowią koszt uzyskania przychodów, jeśli kwota umorzonej pożyczki została wykazana jako przychód do opodatkowania jednorazowo w dacie umorzenia...
Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Prezentując własne stanowisko w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 – Jednostka wskazuje, iż regulacja prawna umowy pożyczki zawarta jest w art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, ze zm.). Zgodnie z definicją zawartą w ww. przepisie, dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej ilości.
Umorzenie pożyczki powoduje powstanie przychodu u pożyczkobiorcy. Wynika to z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.). Przepis ten stanowi, iż przychodami są w szczególności: wartość, umorzonych lub przedawnionych:
- zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy,
- środków na rachunkach bankowych – w bankach.
Natomiast zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 pkt 8 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się kwot stanowiących równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także z tytułu pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z:
- bankowym postępowaniem ugodowym w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków lub
- postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego, lub
- realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw.
Jeżeli zatem pożyczka nie pochodziła z Funduszu Pracy lub jej umorzenie nie jest związane z powyższymi postępowaniami, czy z realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw, to umorzenie pożyczki wpływa na powstanie przychodu do opodatkowania w części, w jakiej pożyczka została umorzona. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m. Zdaniem Spółki, powyższe przepisy nie dają podstaw do uznania umorzenia pożyczki lub innego zobowiązania za „inne nieodpłatne świadczenie”. W związku z tym, nie można zastosować zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy. W świetle powyższego, umorzenie pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w dacie umorzenia. Nie ma w tym przypadku znaczenia, iż 4 raty kapitałowe były wymagalne dopiero w 2012 r. Przychód z tytułu umorzonej pożyczki powinien zostać opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych jednorazowo w danie umorzenia, tj. w 2011 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|