Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nidzicy
US-PD/F/415-01/SS/04
z 27 lutego 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US-PD/F/415-01/SS/04
Data
2004.02.27
Autor
Urząd Skarbowy w Nidzicy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
inwalidztwo
miejsce zamieszkania
renta zagraniczna
służba poza granicami
służby mundurowe
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
źródła przychodu
Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych renta weterańska otrzymywana z Departamentu Spraw Weterańskich Stanów Zjednoczonych Ameryki?
Stosownie do postanowień art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nidzicy udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego na Pana pisemne zapytanie wniesione do tut. organu podatkowego w dniu 07.01.2004 r., uzupełnione pismem z dnia 22.01.2004 r. Składając zapytanie podatnik oprócz wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego obowiązany jest na podstawie art. 14a § 2 cytowanej ustawy do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie.W złożonym zapytaniu zwraca się Pan o udzielenie informacji na pytanie następującej treści: „Czy powinienem płacić podatek od renty weterańskiej otrzymywanej z Departamentu Spraw Weterańskich Stanów Zjednoczonych Ameryki?". Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego oraz dołączonych dokumentów wynika, iż otrzymuje Pan rentę inwalidzką z tytułu inwalidztwa nabytego podczas służby wojskowej w armii amerykańskiej. Świadczenie to zostało przyznane dnia 12.01.2000 r. Ww renta jest wypłacana przez Departament Spraw Weterańskich Stanów Zjednoczonych Ameryki i w Stanach Zjednoczonych świadczenie tego rodzaju nie podlega federalnemu podatkowi dochodowemu. W czasie pobytu w USA renta była przekazywana na konto bankowe w USA, a po powrocie do Polski otrzymuje Pan czeki na adres zamieszkania w Nidzicy, do realizacji w banku. Do Polski wrócił Pan w sierpniu 2003 r. i pierwszy czek otrzymał w grudniu 2003 r. w dolarach. Czek nie został jeszcze zrealizowany. Posiada Pan podwójne obywatelstwo, polskie i amerykańskie. Pana zdaniem ww renta inwalidzka jest zwolniona od podatku dochodowego również w Polsce na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako renta przyznana na podstawie przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, ponieważ według prawa polskiego powinien Pan być traktowany jako inwalida wojskowy. Ponadto Pana zdaniem opodatkowanie przedmiotowej renty inwalidzkiej w Polsce naruszyłoby zapisy art. 21 umowy miedzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Udzielając odpowiedzi na Pana zapytanie, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący w 2004 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nidzicy stwierdza, iż w Pana przypadku mają zastosowanie przepisy art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zgodnie z którym osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Podobne uregulowanie zawiera art. 5 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 18 września 1976 r. Nr 31, poz. 178) gdzie określono zasadę, że osoba mająca miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw może być opodatkowana w tym państwie z tytułu dochodów uzyskiwanych w drugim Umawiającym się Państwie z uwzględnieniem wszystkich ograniczeń wynikających z powyższej umowy. Zgodnie z art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Tak więc osoby fizyczne nie mają obowiązku deklarowania w Polsce dochodów uzyskiwanych za granicą, jeżeli są one przedmiotowo wolne od tego podatku dochodowego. Katalog zwolnień przedmiotowych został zawarty w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W katalogu tym jako wolne od opodatkowania w Polsce zostały wymienione otrzymywane z zagranicy:
Ponadto na podstawie w/w artykułu ze zwolnienia korzystają renty przyznanena podstawie odrębnych przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych iwojskowych oraz ich rodzin (art. 21 ust. 1 pkt 2) oraz dochody z tytułuemerytur lub rent otrzymywanych przez osoby, które utraciły wzrok w wynikudziałań wojennych w okresie wojny 1939-1945 lub eksplozji pozostałych po tejwojnie niewypałów i niewybuchów (art. 21 ust. 1 pkt 100). Umowa o umknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu pomiędzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki nie zawiera postanowień szczególnych dotyczących opodatkowania emerytur i rent, zatem w przypadku świadczeń emerytalno-rentowych wypłacanych z USA obowiązuje zasada opodatkowania na podstawie ustawodawstwa wewnętrznego, przy zastosowaniu wewnętrznych środków eliminacji podwójnego opodatkowania. Emerytury i renty podlegają opodatkowaniu zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i w Polsce. W cytowanej umowie między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki przewidziano tylko jedno zwolnienie od podatku, zawarte w art. 19 tejże umowy, w odniesieniu do dochodów uzyskanych z tytułu wynagrodzenia zaipracę, rent, emerytur i podobnych dochodów wypłacanych z funduszy publicznych w stosunku do osób, które dochody z tego tytułu uzyskały z tytułu pracy lub usług na rzecz Rządu jednego z Umawiających się Państw. Skoro zatem w postanowieniach umowy międzynarodowej brak jest dalszych wyłączeń spod opodatkowania innych dochodów, w tym również dochodów z tytułu rent inwalidzkich, to dochody uzyskiwane z tego źródła mogą być opodatkowane na zasadach obowiązujących w każdym umawiającym się państwie. Powoływany przez Pana jako podstawa zwolnienia otrzymywanej renty inwalidzkiej z zagranicy art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w połączeniu z art. 30 ustawy o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin, ma zastosowanie tylko do rent przyznawanych na podstawie ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 87 z późn. zm.) czyli w oparciu o polskie ustawodawstwo. W/w zwolnienie dotyczy więc zaopatrzenia przyznawanego inwalidom wojennym, wojskowym, członkom rodzin pozostałych po żołnierzach poległych, zmarłych lub zaginionych w czasie służby wojskowej oraz po inwalidach wojennych i wojskowych w oparciu o w/w ustawę. Ustawa ta definiuje również pojęcia inwalidy wojennego i inwalidy wojskowego. W myśl art. 30 ust. 1 tejże ustawy inwalidą wojskowym jest żołnierz niezawodowy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, który został zaliczony do jednej z grup inwalidów wskutek inwalidztwa powstałego:
W świetle powyższego nie jest Pan inwalidą wojskowym określonym wustawie z 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowychoraz ich rodzin (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 87 z późn. zm.). Oznacza to, że posiadając miejsce zamieszkania w Polsce podlega Panopodatkowaniu na zasadach obowiązujących w Polsce od dochodu uzyskanegow USA z tytułu renty inwalidzkiej, mimo że dochody te nie podlegałyopodatkowaniu w kraju ich uzyskania. Osiągany przez Pana dochód z zagranicy nie korzysta ze zwolnienia na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz umowy zawartej między Rządem Polski i Rządem Stanów Zjednoczonych o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178). Dochód ten podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w cytowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiąc źródło przychodu wskazane w art. 10 ust. 1. Dodatkowo należy zaznaczyć iż stosownie do treści art. 20 przedmiotowej umowy o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu - podwójnego opodatkowania unikać się będzie w ten sposób, że zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczenie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków zapłaconych w Stanach Zjednoczonych. Wyrazem tej deklaracji jest zapis w art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), gdzie została wskazana metoda uniknięcia opodatkowania dotycząca m.in. USA (odliczenie proporcjonalne). Niniejsza interpretacja została udzielona na tle przedstawionego przez stronę stanu faktycznego. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.