Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/31/04/PD II/415-18/04
z 12 marca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/31/04/PD II/415-18/04
Data
2004.03.12
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania
Słowa kluczowe
cel darowizny
darowizna
działalność dobroczynna
W odpowiedzi na pismo z dnia 15.02.2004 r. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach uprzejmie wyjaśnia: Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art. 28-30, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2 oraz ust. 4-6 i 8-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn na cele kultu religijnego i na działalność charytatywno-opiekuńczą, bezpieczeństwa publicznego, obrony narodowej, ochrony środowiska, dobroczynne, a także na cele związane z budownictwem mieszkaniowym dla samorządu terytorialnego i na budowę strażnic jednostek ochrony przeciwpożarowej, oraz ich wyposażenie i utrzymywanie – łącznie do wysokości nie przekraczającej 10% dochodu. Zgodnie z art. 26 ust. 7 ustawy wysokość wydatków na cele określone w ust.1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym, że, jeżeli przedmiotem darowizny są pieniądze, wysokość wydatków na cele wymienione w ust. 1 pkt 9 ustala się na podstawie dowodu wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego. Z pisma wynika, iż podatniczka w 2003 r. przekazała darowizny na rzecz dwóch organizacji Kościoła Katolickiego: Przepis art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) stanowi, iż darowizny na kościelną działalność charytatywno – opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz – w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny – sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. Wymieniony wyżej przepis ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego jest przepisem szczególnym w odniesieniu do regulacji zawartej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i odnosi się jedynie do darowizn na działalność charytatywno – opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne. Oznacza to, iż darowizny przekazane na powyższe cele przez osoby fizyczne są w całości wyłączone z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Koniecznym warunkiem wyłączenia darowizny z podstawy opodatkowania jest jednak spełnienie dwóch przesłanek tj. dowodów przekazania darowizny i sporządzenia sprawozdania dotyczącego jej przeznaczenia. W przypadku braku sprawozdania o przeznaczeniu darowizny tzn. niewypełnienia dyspozycji zawartej w przepisie art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego – podatniczka nie nabywa prawa do odliczenia od dochodu darowizny w części przekraczającej limit określony w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ograniczający odliczenie do 10% dochodu. W chwili dokonywania odliczeń podatniczka musi dysponować dowodem przekazania darowizny stosownie do cytowanego wyżej przepisu art. 26 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast po upływie dwóch lat od dnia przekazania darowizny organ podatkowy zbada czy podatniczka, która skorzystała z przedmiotowego odliczenia, dysponuje stosownym sprawozdaniem. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.