Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
I US.XVII/423/3/04
z 17 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
I US.XVII/423/3/04
Data
2004.05.17



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
modernizacja
roboty budowlane
ulepszenie środka trwałego
wartość początkowa środków trwałych


Pytanie podatnika
dotyczy zakwalifikowania wydatków z tytułu prac budowlanych w budynku mieszczącym lokale hurtowe i sprzedaży detalicznej


W odpowiedzi na pismo z dnia 22.04.2004 r., uzupełnione pismem z dnia 10.05.2004 r. w sprawie prawidłowej kwalifikacji dla potrzeb wymiaru podatku dochodowego poniesionych kosztów dotyczących wykonanych prac budowlanych w budynku mieszczącym lokale hurtowe i sprzedaży detalicznej na ogólną kwotę 75.902,53 zł, które to koszty spółka zalicza jako koszty dotyczące modernizacji, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie działając, na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 96 ze zm.), wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. z 16g ust. 13 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza kwotę 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Z powyższego wynika, że aby uznać środek trwały za ulepszony muszą być spełnione łącznie dwa kryteria, tzn. suma wydatków w roku podatkowym przekracza 3.500 zł i jednocześnie następuje wzrost jego wartości użytkowej. Ulepszenie więc polega na:

  • przebudowie, czyli zmianie (poprawieniu) istniejącego stanu środka trwałego na inny,
  • rozbudowie, tj. powiększeniu (rozszerzeniu) składników majątkowych,
  • rekonstrukcji, tj. odtworzeniu (odbudowaniu) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,
  • adaptacji, tj. przystosowaniu (przerobieniu) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż było jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie mu nowych cech użytkowych,
  • modernizacji, tj. unowocześnieniu środków trwałych.

Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7.07.1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 ze zm.) pojęcie remontu oznacza wykonywanie w istniejącym obiekcie robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego. Wydatki na remont mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że efektem wykonywanych. prac nie jest zwiększenie wartości użytkowej, a w konsekwencji wartości początkowej środka trwałego stanowiącej podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. Zasadnicza różnica między remontem a ulepszeniem polega na tym, że przesłanką rozpoczęcia remontu jest zużycie środków trwałych w trakcie ich eksploatacji i ma na celu przywrócenie pierwotnej wartości użytkowej, podczas gdy ulepszenie ma na celu zwiększenie wartości użytkowej obiektu.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku spółdzielni wydatki poniesione na położenie glazury na klatkach schodowych i korytarzach, zamontowanie luster na ścianach, wymianę starych poręczy na nowe balustrady na klatkach schodowych oraz wykonanie na korytarzach sufitów podwieszanych z płyt gipsowo-kartonowych, (a więc doprowadzenie do unowocześnienia przedmiotowego środka trwałego), zdaniem tut. organu podatkowego, należy potraktować jako poniesione na ulepszenie poprzez modernizację budynku. Zatem ww. wydatki będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż w przypadku wątpliwości w przedmiocie zdefiniowania wykonywanych robót, najlepszym rozwiązaniem jest określenie charakteru poszczególnych robót w oparciu o opinię biegłego z zakresu budownictwa, który w oparciu o stosowną dokumentację i oględziny wypowie się co do charakteru poniesionych wydatków.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz faktyczny przedstawiony w zapytaniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj