Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
III/443-27/04/JM
z 28 maja 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III/443-27/04/JM
Data
2004.05.28



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dotacja
podatek
podatek od towarów i usług
sprzedaż
sprzedaż praw
stawka
stawki podatku
umowa
umowa o dzieło
umowa zlecenia
ustawa


Pytanie podatnika
Według jakiej stawki VAT należy opodatkować produkcję i sprzedaż filmów oświatowychi dokumentalnych, przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, usługi udostępniania filmów, wypożyczania filmów, sprzętu filmowego, dotacje na produkcję, umowy zlecenia i umowy o dzieło. Proszę również o udzielenie informacji dotyczącej miejsca wykonywania usługi w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury.


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź – Górna, w odpowiedzi na pismo Nr N/88/04 z dnia 20 kwietnia 2004 r., uzupełnione pismami z dnia 6 maja 2004 r. oraz 11 maja 2004 r. po sprawdzeniu, że spełnione zostały warunki określone w art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje, co następuje:

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 11 załącznika nr 4 do cytowanej ustawy – zwalnia się od opodatkowania podatkiem od towarów i usług - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (...) – z wyłączeniem:

- usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych.

W świetle wyżej cytowanych przepisów, produkcja i sprzedaż filmów dokumentalnych, oświatowych i edukacyjnych (PKWiU 92) – korzysta ze zwolnienia od opodatkowania PTU z uwzględnieniem wyłączeń, o których mowa w punkcie 1 i 2.

Rozważając zapytanie dotyczące udzielenia licencji na wykorzystanie filmów lub fragmentów filmów dokumentalnych i oświatowych (w innych filmach, pracach dyplomowych), a także udzielenie licencji na emisję filmów dla stacji telewizyjnych, tutejszy Organ nadmienia, co następuje:

W obecnym stanie prawnym, ustawodawca nie dokonuje klasyfikacji przedmiotowej umów licencyjnych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorarium za przekazane lub udzielane licencje do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania podlegają zwolnieniu od podatku.

Tutejszy Organ dodatkowo nadmienia, że z przepisu art. 147 cytowanej ustawy o VAT wynika, że w okresie do dnia 31 grudnia 2005 r. zwalnia się od podatku usługi udzielania licencji i sublicencji, inne niż wymienione w art. 4 pkt 2 lit. c) i lit. e) ustawy, o której mowa w art. 175, udzielone na podstawie umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, czyli przed upływem 14 dni od ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw, bez uwzględnienia zmian tych umów dokonanych po tym dniu.

Wyżej wymieniony przepis stosuje się pod warunkiem, że umowy zostały zarejestrowane w urzędzie skarbowym przed dniem 14 maja 2004 r.

Ma on znaczenie dla umów, w których licencji lub sublicencji do praw autorskich, podlegających opodatkowaniu VAT od dnia 1 maja 2004 r. udzielają podatnicy, dysponujący prawami autorskimi uzyskanymi od twórców, albowiem obrót licencjami nabytymi od twórców – podlega opodatkowaniu według stawki PTU 22%.

Rozpatrując kwestię opodatkowania PTU usług udostępniania filmów wszelkim podmiotom, między innymi ośrodkom kultury (szkoły, muzea, domu kultury), osobom fizycznym (prace dyplomowe, cele komercyjne) tutejszy Organ nadmienia, że jeżeli udostępnianie filmów nie wiąże się z udzieleniem licencji i mieści się w grupowaniu PKWiU ex 92 „usługi związane z kulturą ...” – wówczas korzysta ze zwolnienia od opodatkowania VAT z wyłączeniem, o którym mowa w pkt 1, tj. usługami związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi.

Wypożyczanie filmów innym instytucjom (na festiwale, przeglądy, zajęcia dydaktyczne) – zgodnie z załączonym PKWiU 92.12.10 „Usługi w zakresie dystrybucji filmów i taśm wideo” oraz art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika nr 4 do cytowanej ustawy o VAT – jest zwolnione od opodatkowania PTU z wyłączeniem, o którym mowa w pkt 1, tj. usługami związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi.

Świadczenie usług filmowych nie związanych z filmami reklamowymii promocyjnymi: wypożyczenie kamery oraz innego sprzętu do produkcji filmówz obsługą, montaż filmów – według załączonego PKWiU 92.11.32 „Usługi związane z produkcją filmów i taśm wideo pozostałe” oraz art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika nr 4 do wyżej cytowanej ustawy o VAT – jest zwolnione od opodatkowania PTU z wyłączeniem, o którym mowa w pkt 1, tj. świadczeniem usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi.

Rozważając opodatkowanie dotacji:

- na produkcję filmów dokumentalnych, oświatowych i edukacyjnych,

- na organizację Festiwalu Filmów Przyrodniczych,

- na produkcję pomocy dydaktycznych

tutejszy Organ nadmienia, że zgodnie z treścią art. 29 ust.1 cytownej ustawy o VAT – podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. (...) Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Z wymienionych regulacji wynika, że w sytuacji, gdy podatnik – w związku z konkretnym świadczeniem usługi – otrzymuje od innego podmiotu (w tym również od organu publicznego) jakąkolwiek dotację – tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania.

Przepis art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT – zgodnie z art. 176 pkt 3 tej ustawy – obowiązuje od dnia 1 maja 2004 r., zatem dotacje otrzymane po dniu 1 maja 2004 r., przyznane na podstawie wcześniej zawartych umów, należy zaliczyć do obrotu od miesiąca maja 2004 r.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania PTU umów zleceń i umów o dzieło zawartych z własnymi pracownikami oraz osobami nie będącymi pracownikami, tutejszy Organ informuje, że od dnia 1 maja 2004 r., czynności wykonywane przez osoby fizyczne, z tytułu których przychody są wymienione w art. 13 pkt 2 – 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), czyli działalności wykonywanej osobiście, w tym również realizowane w ramach umów zlecenia i umów o dzieło – objęte są zakresem przedmiotowym ustawy o VAT, jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust.1 wyżej cytowanej ustawy.

Ich opodatkowanie uzależnione jest od faktu, czy wykonujący te czynności usługodawca jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust.1, tzn. czy są one wykonywane przez niego w ramach samodzielnej działalności gospodarczej.

Z przepisu art. 15 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy o VAT wynika, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT – nie uznaje się czynności:

1. Wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodniez Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowyo dzieło, jeżeli:

- umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub

- w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy,

2. Z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 – 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te nie są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do:

- warunków wykonywania tych czynności,

- wynagrodzenia oraz

- odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

Tak więc, w świetle wyżej wymienionego art. 15 ust. 3 pkt 2 i 3 – w przypadku, gdy umowa zlecenie, lub umowa o dzieło nie jest zawarta przez usługodawcę z jego pracodawcą, ani nie jest wykonywana na rzecz pracodawcy, a także, gdy w tak nazwanych umowach nie określono cech istotnych dla umowy o pracę – co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia, a przede wszystkim odpowiedzialności zatrudniającego za czynności zatrudnianego – podlegają one opodatkowaniu VAT z tytułu samodzielnej działalności gospodarczej, gdyż wykonujący te czynności usługodawca, nie jest wówczas pozbawiony cech samodzielności przy realizacji tych umów na własny rachunek i ryzyko.

Odpowiadając na pytanie dotyczące miejsca wykonania usługi w przypadku produkcji filmu w sytuacji realizacji zdjęć: w kraju, poza granicami kraju, na zlecenie podmiotu krajowego, na zlecenie podmiotu zagranicznego – tutejszy Organ informuje, że szczegółowe zasady określenia miejsca świadczenia (opodatkowania) usług uregulowano w artykułach 27 i 28 cytowanej ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy – w przypadku świadczenia usługw dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, lub rozrywki – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj