IBPP3/443-655/12/MN,

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-661/12/MN
z 12 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-661/12/MN
Data
2012.10.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki --> Usługi turystyki


Słowa kluczowe
marża
usługi turystyczne


Istota interpretacji
opodatkowanie usług organizacji imprez wyjazdowo-rekreacyjno-integracyjnych



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012r. (data wpływu 28 czerwca 2012r.) uzupełnionego pismem z dnia 24 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji imprez wyjazdowo-rekreacyjno-integracyjnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji imprez wyjazdowo-rekreacyjno-integracyjnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 września 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 24 września 2012r.):

Wnioskodawca (CK) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, Nr rejestru ..., organ rejestrowy Urząd Miejski.

W Statucie stanowiącym załącznik do Uchwały nr (…) Rady Miejskiej z dnia 27 marca 2012r. określony zostały przedmiot i zakres działania. Przedmiotem działania CK jest wykonywanie zadań gminy w zakresie kultury, w tym rekreacji i sportu oraz zapewnienie obsługi ekonomiczno - administracyjnej placówek i obiektów kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych.

Do zadań CK należy w szczególności:

  • edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,
  • gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępnianie dóbr kultury,
  • tworzenie warunków rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz rozwój folkloru, rękodzieła ludowego i artystycznego,
  • organizowanie imprez kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych i rozrywkowych dla mieszkańców Gminy,
  • organizowanie imprez zleconych w zakresie upowszechniania kultury, sportu, rekreacji i turystyki,
  • prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej oraz sportowo-rekreacyjnej wśród dzieci i młodzieży, współpraca ze szkołami i organizacjami młodzieżowymi,
  • współpraca ze stowarzyszeniami, organizacjami kulturalnymi i sportowo-rekreacyjnymi na zasadach organizowania i finansowania działalności kulturalnej w zakresie zadań własnych gminy,
  • opieka i wyposażenie w urządzenia użyteczności kulturalnej oraz sportowo-rekreacyjnej przynależnych obiektów i terenów,
  • zapewnienie dostępności, właściwej eksploatacji i konserwacji obiektów oraz urządzeń użyteczności kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej CK,
  • prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej oraz marketingu w zakresie kultury, sportu, rekreacji i turystyki.

W celu realizacji ww. zadań CK prowadzi działalność w domach kultury, świetlicach oraz na terenie obiektów sportowych (boiska, korty, basen letni), będące w dyspozycji CK na podstawie umowy użytkowania.

Ponadto CK może podejmować inną działalność gospodarczą, handlową i usługową w celu pozyskania środków na realizację zadań kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych.

CK realizując cele statutowe realizuje szereg działań, nieodpłatnych, jak i odpłatnych.

Usługi świadczone odpłatnie to w szczególności:

  1. zajęcia kół zainteresowań: plastycznych, tanecznych, teatralnych, Nordic Walking - dla dzieci, młodzieży i dorosłych - odpłatność w postaci wpisowego,
  2. zajęcia umuzykalniające dla małych dzieci (mające na celu edukację kulturalną i rozwijanie zdolności artystycznych),
  3. w domu kultury prowadzona jest działalność polegająca na organizowaniu wyjazdów do teatru, opery, operetki, będąca formą oferty kulturalnej, mającej na celu edukację kulturalną- uczestnicy ponoszą odpłatność, w cenie której skalkulowane są bilety do teatru, opery, transport oraz ubezpieczenie uczestników, wyjazdy organizowane są dla grupy osób fizycznych bądź na zlecenie zakładów pracy dla swoich pracowników,
  4. organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży w ramach Akcji Lato i Akcji Zima w okresie wakacji letnich i ferii zimowych poprzez szereg działań kulturalno – edukacyjno - rekreacyjnych: zajęcia w domach kultury i świetlicach rożnego rodzaju konkursy plastyczne zajęcia taneczne, bale przebierańców, gry, zabawy, zawody sportowe, za które pobierana jest odpłatność w formie wpisowego.
  5. w czasie Akcji Lato i Akcji Zima CK organizuje wyjazdy na przedstawienia teatralne, muzyczne dla dzieci, do kin, wyjazdy na lodowiska, pływalnie czy też na inne obiekty rozrywkowo-rekreacyjne, wyjazdy do muzeów itp., mające na celu rozszerzenie oferty kulturalno-dydaktycznej i rekreacyjnej domu kultury. Uczestnicy ponoszą odpłatność za bilety wstępu do obiektów kulturalnych, rekreacyjnych, sportowych oraz częściowo transport. Nie jest to działalność nastawiona na zysk, często jest to odpłatność częściowa.
  6. organizacja imprez kulturalno-rekreacyjnych na zlecenie. W obrębie tej oferty organizowane są imprezy, które polegają na szeregu działań kulturalno-rekreacyjnych (teatrzyki, koncerty, konkursy plastyczne, gry i zabawy).
  7. imprezy wyjazdowe – edukacyjno-integracyjne (pikniki, rekreacja, gry, zabawy, poznawanie ciekawych miejsc turystycznych, muzeów).
  8. Sprzedaż karnetów miesięcznych/biletów jednorazowego wejścia osobom fizycznym na wstęp do siłowni, która znajduje się w wydzielonych pomieszczeniach domu kultury,
  9. organizacja przedsięwzięć kulturalnych, rozrywkowych, oświatowych, turystycznych i edukacyjnych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych mieszkańców Gminy - programu „xxx” - realizacja Gminnego Programu Profilaktyki) Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Programu Przeciwdziałania Narkomani - poprzez różnego rodzaju imprez kulturalnych, sportowych, rozrywkowych - imprez mających związek z profilaktyką uzależnień, eksponujących zdrowy, trzeźwy styl życia mających na celu angażowania młodych oraz dorosłych ludzi w atrakcyjne, aktywne i zdrowe formy spędzania wolnego czasu (umowa na realizację usług na przestrzeni kilku miesięcy z Urzędem Miasta według szczegółowego programu oraz kalendarza imprez - faktury wystawiane są w cyklach miesięcznych). W ramach tej umowy CK organizuje cykl imprez kulturalno rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży teatrzyki, koncerty muzyczne, gry, zabawy, pikniki integracyjne z okazji Dnia Dziecka, rozpoczęcia wakacji, organizacja Mikołajek dla dzieci, turnieje sportowe, rajdy, biegi uliczne, konkursy tematyczne, wystawy tematyczne, prelekcje, dystrybucja broszur, ulotek, (turnieje sportowe organizowane są na terenie obiektu sportowego będącego w użytkowaniu przez CK bądź w dzierżawionej na czas turnieju hali sportowej) oraz wyjazdy kulturalno – edukacyjno - profilaktyczne, w ramach których prowadzone są prelekcje, dystrybucja broszur tematycznych (finansowanie usług transportowych w ramach tej umowy).
  10. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczone są usługi szkoleniowe w zakresie bhp i p.poż. - dla pracowników podmiotów gospodarczych oraz podmiotów sektora finansów publicznych.

Dane uzupełniające do wniosku:

  1. CK jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego.
  2. Zgodnie z zapisem w Rejestrze Instytucji Kultury Nr ... przedmiotem działalności jest upowszechnianie i rozwój kultury. Działalność CK opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U z 2012r., poz. 408).
  3. Opisane usługi zgodne są z zadaniami statutowymi.
  4. Dochód z działalności przeznaczany jest na cele statutowe oraz na poprawę jakości świadczonych usług.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Wnioskodawca jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, której jednym z celów statutowych jest działalność upowszechniania sportu.

Usługi dotyczące organizacji imprez wyjazdowo- rekreacyjno-integracyjnych polegają z reguły na kompleksowej usłudze wyjazdu (tj. rezerwacja i opłata transportu, ubezpieczenia, obiad, wszelkich wstępów, opłaty usług przewodnickich, organizacji gier, zabaw, ogniska). CK jako wykonawca usług zapewnia uczestnikom wstęp do poszczególnych obiektów (w zależności od programu wyjazdu), są to: wstęp do zoo, wesołego miasteczka, parku zabawy, rejs statkiem, wstęp do muzeum historycznego, do parku linowego. Są to wyjazdy jednodniowe.

Wyjazdy mają na celu zapewnienie rozrywki, wypoczynku i rekreacji.

Zapłata za wykonane usługi dokonywana jest na podstawie faktury wystawionej podmiotowi zlecającemu wyjazd. Wpłaty na rzecz CK dokonuje właściwy podmiot zlecający usługę. W cenę opłaty za wykonaną usługę wkalkulowane są: usługi transportu, ubezpieczenie uczestników wyjazdu, bilety wstępu.

Bilety wstępu do obiektów, transport osób, usługi gastronomiczne nabywane są od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści uczestników wyjazdów. Jeśli dodatkowo w programie imprezy jest organizacja ogniska, gier, zabaw usługę tę CK świadczy we własnym zakresie.

CK działa na rzecz uczestników wyjazdu (tj. nabywcy usługi) we własnym imieniu i na własny rachunek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT należy zastosować dla usług organizacji imprez wyjazdowo – rekreacyjno - integracyjnych na zlecenie (gry, zabawy, pikniki, poznawanie ciekawych miejsc turystycznych)... (usługa oznaczona we wniosku numerem 7)

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 września 2012r.):

Na wstępie tut. organ wyjaśnia, iż wniosek złożono w kontekście 10 usług. Niniejszą interpretację wydano w odniesieniu do usług organizacji imprez wyjazdowo – rekreacyjno - integracyjnych na zlecenie (gry, zabawy, pikniki, poznawanie ciekawych miejsc turystycznych) (pkt 7);

Zatem konsekwentnie poniżej przytoczono stanowisko również w odniesieniu do ww. usług.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi organizacji imprez wyjazdowo-rekreacyjno-integracyjnych na zlecenie (gry, zabawy, pikniki, poznawanie ciekawych miejsc turystycznych) opodatkowane są stawką VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (CK) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, Nr rejestru ..., organ rejestrowy Urząd Miejski.

Przedmiotem działania CK jest wykonywanie zadań gminy w zakresie kultury, w tym rekreacji i sportu oraz zapewnienie obsługi ekonomiczno - administracyjnej placówek i obiektów kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych.

Ponadto CK może podejmować inną działalność gospodarczą, handlową i usługową w celu pozyskania środków na realizację zadań kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych.

CK realizując cele statutowe realizuje szereg działań, nieodpłatnych, jak i odpłatnych. Usługi świadczone odpłatnie to w szczególności: organizacja imprez wyjazdowych rekreacyjno-integracyjnych na zlecenie (pikniki, rekreacja, gry, zabawy, poznawanie ciekawych miejsc turystycznych, muzeów).

Usługi dotyczące organizacji imprez wyjazdowo-rekreacyjno-integracyjnych polegają z reguły na kompleksowej usłudze wyjazdu (tj rezerwacja i opłata transportu, ubezpieczenia, obiad, wszelkich wstępów, opłaty usług przewodnickich, organizacji gier, zabaw, ogniska). CK jako wykonawca usług zapewnia uczestnikom wstęp do poszczególnych obiektów (w zależności od programu wyjazdu), są to: wstęp do zoo, wesołego miasteczka, parku zabawy, rejs statkiem, wstęp do muzeum historycznego, do parku linowego. Są to wyjazdy jednodniowe.

Wyjazdy mają na celu zapewnienie rozrywki, wypoczynku i rekreacji.

Zapłata za wykonane usługi dokonywana jest na podstawie faktury wystawionej podmiotowi zlecającemu wyjazd. Wpłaty na rzecz CK dokonuje właściwy podmiot zlecający usługę. W cenę opłaty za wykonaną usługę wkalkulowane są: usługi transportu, ubezpieczenie uczestników wyjazdu, bilety wstępu.

Biletu wstępu do obiektów, transport osób, usługi gastronomiczne nabywane są od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści uczestników wyjazdów. Jeśli dodatkowo w programie imprezy jest organizacja ogniska, gier, zabaw usługę tę CK świadczy we własnym zakresie.

CK działa na rzecz uczestników wyjazdu (tj. nabywcy usługi) we własnym imieniu i na własny rachunek.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi, jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do świadczonych usług organizacji imprez wyjazdowo-rekreacyjno-integracyjnych na zlecenie (gry, zabawy, pikniki, poznawanie ciekawych miejsc turystycznych).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie świadczył kompleksową usługę wyjazdu (tj. rezerwacja i opłata transportu, ubezpieczenia, obiad, wszelkie wstępy, opłaty usług przewodnickich, organizacji gier, zabaw, ogniska). Z treści wniosku wynika, że każdorazowo istnieje program organizowanego wyjazdu.

CK jako wykonawca usług zapewnia uczestnikom wstęp do poszczególnych obiektów (w zależności od programu wyjazdu), są to: wstęp do zoo, wesołego miasteczka, parku zabawy, rejs statkiem, wstęp do muzeum historycznego, do parku linowego. Są to wyjazdy jednodniowe.

Wnioskodawca wskazał, iż wyjazdy mają na celu zapewnienie rozrywki, wypoczynku i rekreacji.

Przedstawiony w złożonym wniosku opis stanu faktycznego w ocenie tutejszego Organu pozwala stwierdzić, iż mamy w tym przypadku do czynienia z usługą kompleksową, zawierającą elementy charakterystyczne dla usług turystycznych.

Wskazać należy, iż zgodnie z definicją Współczesnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją prof. Bogusława Dunaja, wyd. Lagenscheidt, Warszawa 2007, turystyka to odbywanie podróży, wędrówek w celach wypoczynkowych, poznawczych itp., a także działalność gospodarcza, polegająca na przygotowaniu i udostępnianiu turystom bazy noclegowej, lokali gastronomicznych i oferowaniu rozmaitych atrakcji, stanowiąca źródło czyichś dochodów. Definicje usług turystycznych odnajdujemy także w szeregu publikacji dotyczących turystyki. I tak usługi turystyczne są to, podobnie jak inne usługi, wszelkie wymienne, zbywalne czynności, będące wynikiem pracy, związane bezpośrednio lub pośrednio z zaspokajaniem potrzeb przed i w czasie podróży oraz pobytu turystycznego, ale nie służące bezpośrednio do wytwarzania przedmiotów (por. A. S. Kornak „Ekonomika turystyki” PWN, Warszawa 1979r., s. 159).

Pakietem usług nazywa się w turystyce zestaw usług turystycznych służących zaspokojeniu kompleksowych potrzeb. Pakiet usług bywa kombinacją dwóch (np. hotel i wyżywienie, przejazd i nocleg) lub więcej elementów oferowanych przez sprzedawcę jako jeden produkt po określonej cenie (por. J. Altkorn „Marketing w turystyce”, Warszawa 2002r., s. 99).

Zatem usługa turystyki to kompleksowa usługa świadczona na rzecz turysty, która obejmuje swym zakresem cząstkowe usługi, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć. Za usługi turystyki należy więc uznać zorganizowane lub indywidualne wyjazdy wypoczynkowe połączone z rekreacją i rozrywką (tzn. kompleksowym programem imprez).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż zarówno usługi własne, jak i usługi nabyte stanowią elementy składowe określonej usługi turystycznej.

Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Przy czym ust. 5 cytowanego artykułu stanowi, iż w przypadku gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej „usługami własnymi”, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie wymieniono usług turystycznych jako usług dla których obniża się stawkę podatku lub też usług, które zwalnia się od podatku od towarów i usług, zatem „usługi własne” – jako część składowa usługi turystyki – podlegają opodatkowaniu według 23% stawki podatku od towarów i usług niezależnie od ich rodzaju.

Należy podkreślić, iż fakt, że ustawodawca przewidział w drodze wyjątku dla jednej usługi możliwość odrębnego ustalania podstawy opodatkowania co do usług własnych oraz usług nabywanych dla bezpośredniej korzyści turysty – co wyraźnie wynika z brzmienia ww. art. 119 ustawy – nie pozwala przyjąć tezy, że zamiarem ustawodawcy było rozbicie jednej usługi na odrębne usługi celem zastosowania różnych stawek podatku od towarów i usług.

Powyższe prowadzi do wniosku, iż usługa turystyki, o której mowa w art. 119 ustawy, to świadczenie złożone na które składa się szereg usług, zarówno obcych jak i własnych, mających na celu zorganizowanie pobytu klientowi poza miejscem jego zamieszkania (stałego pobytu). Usługi te są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość (jedną usługę, jeden produkt). Konsekwencje podatkowe powinny być przyporządkowane świadczeniu wiodącemu.

Wobec tego należy uznać, iż zarówno usługi własne, świadczone przez Wnioskodawcę, jak i zakupione dla potrzeb realizacji opisanego świadczenia usługi obce dla bezpośredniej korzyści turysty, stanowią w konsekwencji świadczenie złożone, które należy uznać za świadczenie usług turystyki.

Uwzględniając przedstawiony we wniosku opis sprawy uznać należy, iż charakter świadczonych usług i sposób ich realizacji wskazuje na konieczność opodatkowania przedmiotowych usług organizacji imprez wyjazdowo-rekreacyjno-integracyjnych według procedury przewidzianej w art. 119 ustawy.

Reasumując, usługi organizacji imprez wyjazdowo-rekreacyjno-integracyjnych Wnioskodawca winien traktować jako usługi turystyki i opodatkować według procedury przewidzianej w art. 119 ustawy stosując do całości usługi stawkę 23%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego w odniesieniu do pytania Wnioskodawcy oznaczonego numerem 7. Wniosek w zakresie pozostałych pytań został rozstrzygnięty w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj